Heldere koplamp tov. ribbelglas

RaoulMX

Die hard MF'er
2 okt 2008
304
25
Maastricht
Hallo,

op mijn xjr uit 1998 zou ik graag wat beter licht willen, en dan voornamelijk het dimlicht, ik vond het laatst op wat landweggetjes wat tegenvallen.

Nu heeft de louis een mooie heldere LSL koplamp met doorvoerrubber voor wat stekkers, wat erg fijn is aangezien mijn xjr nogal wat kabels in de koplamp heeft...

Maar... heeft het nut? ik vond met de zoekmachine niets, en zon koplamp kost een euro of 90, dus wat zekerheid is wel wenselijk :+

Tevens heeft mijn originele reflector wat kleine, regenboogkleurige verkleurinkjes, heeft dat invloed op de lichtopbrengst?

Het h4 lampje wat gemonteerd zit is een philips xtreme vision van €20, daar zal het niet aan liggen :P

betreffende koplamp: (is iets kleiner in diameter als de originele)
https://www.louis.de/artikel/lsl-sc...chwarz-chrom-klarglas/60157100?list=104112024

Groetjes,Raoul
 
ik heb deze;
DSC_0236-1024x683.jpg

installeren op eigen risico.
 
en je reflector/behuizing kan smelten.

maar jongens wat een licht. ( en je kan je handen warmen aan de lichtstraal in de winter )

Ik heb een metalen reflector, keramische h4 stekker en dikke draden via een relais lopen.
 
Laatst bewerkt:
Die LSL koplamp lijkt mij wel de moeite.
Vroeger waren de koplampen gemaakt van glas met van die fresnellijnen erin of zoiets. Ale ja, noem het gewoon geribbeld glas.
Later kwamen de heldere lampen. Die zijn al beter. Nog beter zijn de lampen met lenzen erin.
Maar als je die LSL steekt heb je zeker al een goed lichtbeeld.
Er bestaan ook aftermarket kits met een lens, maar dat is meer werk en duurder. Het effect is wel heel goed.
Maar die kan je alleen plaatsen als je een effen koplampglas hebt, dus NIET als je nog een hebt met ribbels erin.

Hogere wattages zijn in regel verboden. Maar een groter probleem is het risico op schade aan de koplamp en/of de bedrading.
Xenon daarentegen is wel een goede oplossing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb hem ook gehad in mijn vorige motor. Wat een bak licht geeft dat. Maar als je stilstaat kun je je handen warmen aan de lichtstraal (intensiteit is echt voelbaar) en wat wordt het glas en lamphuis warm, dus oppassen met stekkers en bedrading. Oh, en heeft iemand als geschreven dat het niet legaal is. Dus bij een controle loop je risico's. Dus als je in een controlefuik rijdt, of anderszins opvalt / aanleiding geeft voor staandehouding, kun je een bonnetje extra verwachten. Ik heb nu die Philips Motovision er in zitten en die bevallen goed.
 
Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die gaat vragen of je de lamp even wilt demonteren omdat hij wil controleren of het misschien een te zwaar wattage is.

Als je de lamp netjes afstelt is er echt helemaal niks aan de hand. Zolang je lamphuis en reflector er maar tegen kunnen. De bedrading gaat meestal wel goed.
 
Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die gaat vragen of je de lamp even wilt demonteren omdat hij wil controleren of het misschien een te zwaar wattage is.

Als je de lamp netjes afstelt is er echt helemaal niks aan de hand. Zolang je lamphuis en reflector er maar tegen kunnen. De bedrading gaat meestal wel goed.
:^ tweemaal eens hier mee.

Maar mijn motor heeft normaal een enkele koplamp van 55w. Nu een dubbele. Heb er twee H4 bi-xenons insteken. Dus nu goed voor 70w samen. Die rallylampen durf ik er in mijn geval niet insteken. Voor de lampunit ben ik niet zo bang, maar de originele bedrading is bij mijn lotor erg dun en vrees dat die geen +200w aankan :P

Edit: er is zowel een dun draadje dat naar het dimlicht loopt en nog een dun draadje naar het grootlicht. In originele modus blijven die samen branden maar hebben dus een gescheiden voeding.
Nu zitten dus wel beide dimlichten samen op het ene draadje van het originele dimlicht. Vandaar dus dat het in mijn geval niet aan te raden lijkt om van 55 naar 200á260w over te gaan. De huidige 70w is dus al 15w meer als normaal en geeft totaal geen probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet de eerste agent nog tegenkomen die gaat vragen of je de lamp even wilt demonteren omdat hij wil controleren of het misschien een te zwaar wattage is.

Als je de lamp netjes afstelt is er echt helemaal niks aan de hand. Zolang je lamphuis en reflector er maar tegen kunnen. De bedrading gaat meestal wel goed.

Als je lamp netjes afgesteld staat is er inderdaad niks opvallends aan zo'n rallyelamp. Maar als je bij de controle die gasten om je motor hebt drentelen voel je direct de warmte van die dikke peer. Het viel me telkens weer op hoeveel warmer die lichtstraal aanvoelde voor de motor langs lopend, dan voelt zelfs zo'n vriendelijke agent nattigheid en als ie dan ook maar een vinger tegen het glas houdt of op de lampbehuizing, sist het een keer en brand hij/zij de vingers. En dat vinden ze niet fijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij controle aan komen rijden: Motor uit en helm af. Klaar.

Heb je het ooit meegemaakt of ben je er bang voor?
Ik ben al vaak zat gecontroleerd/staande gehouden en ik heb echt nog nooit een opmerking over de rally lamp gehoord.
Wel over heel veel andere dingen maar niks over de lamp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan