GSX-R 1999 inhouden / inhoud tank heeft invloed

lethalB

Rookie
25 jul 2015
14
0
Zuid Limburg
Sinds kort in het bezit van een GSX-R 600 uit 1999 waar weinig mee is gereden. In eerste instantie reed die prima, volledig bereik in alle toerentallen. Nu blijkt echter dat naarmate de benzine tank leger is hij gaat inhouden. Het begint met inhouden op +/- 140 km/u maar naarmate de tank leger raakt doet hij dit op steeds lagere snelheden al en is er uiteindelijk niet mee te rijden. Hij krijgt op deze momenten gewoon te weinig benzine. Zelfs met stilstaan en gas geven geeft hij dan een minder geluid en klinkt het alsof hij bijna uitvalt. Nadat de tank weer helemaal vol is maakt hij een ander geluid en is het haperen en inhouden weer even weg.

Nu heb ik al het een en ander gedaan om tot de oorzaak van het probleem te komen, maar zonder succes.

Mijn eerste gedachten gingen uit naar het vacuüm in de tank, heb hierop de slangen doorgeblazen maar dit heeft niet geholpen. Ook het openen van de tankdop heeft geen invloed op het probleem.

Vervolgens heb ik de luchtfilter bekeken en het luchtfilterhuis geheel schoongemaakt, de filter zelf was nog praktisch nieuw. Ook is de luchttoevoer mooi afgesloten.

De bougies waren allemaal in orde en ook de bobines gaven de juiste weerstand aan bij het doormeten.

Dan de benzinetoevoer zelf: nadat ik de motor liet lopen met de carburateurs op een benzine-infuus en de benzine in een fles liet lopen om de output te meten was de hoeveelheid meer dan in orde, alleen was de straal niet constant, van dikke straal naar dunne straal enz. Hierop heb ik de benzinepomp los gemaakt en gezien dat de binnenkant van de tank vol zat met een witte aanslag van de benzine, je kon precies zien tot waar de benzine heeft gezeten met stilstaan. Verder geen roest en de aanslag was vrij makkelijk te verwijderen door er een liter azijn in te doen en hiermee te schudden. Vervolgens heb ik de tank weer schoongespoeld met benzine en dit proces nog eens herhaald. De tank zag er loepzuiver uit en heb deze nog doorgeblazen met een compressor. De benzinekraan heb ik nog gereviseerd met een revisiekitje, de benzine filter schoongemaakt (deze was echter nog volledig schoon), nieuwe pakking gemonteerd van de benzinepomp en alles terug gezet. Het inhouden was echter nog erg aanwezig, er was niet mee te rijden. Na het afvullen van de tank deed deze het weer prima. De test met het aftappen van benzine heb ik hierop nog eens uitgevoerd: een constante relatief dunne straal waarbij het minimum van 1 liter per minuut nog gehaald werd, maar niet zo overtuigend als bij de eerste test. In de tank zelf was geen vuil meer te zien.

Dit is het punt waar ik op vastloop en aangezien ik elke keer als ik de benzinepomp los haal de pakking vervangen moet worden (van een kleine 30 euro) kan ik niet vrijblijvend blijven proberen.

Iemand een idee waar dit nog aan kan liggen? Er heeft dus een verandering plaatsgevonden na de revisie van de benzinekraan maar het probleem blijft bestaan. Een optie wat nog door mijn hoofd schiet is de benzinepomp zelf, maar weet niet of een defect deze symptomen kan veroorzaken en het is vrij duur om te vervangen wanneer dit de oplossing niet is.


full
 
Vlotterkamers er af, benzine slang aansluiten, carburateurs op de kop houden, en flink op de benzineslang blazen, dan is zo duidelijk welke lekt.

Precies dit gedaan....er komt nergens lucht uit. En dat is jammer want dat betekent dat ik de oorzaak nog steeds niet gevonden heb.

Als ik de carbs normaal hou, komt er uit 2 carbs lucht, uit de andere twee moet ik de vlotter even een zetje geven met mijn vinger voordat er (veel minder lucht dan bij de andere ) uit komt, is dit normaal?
 
Het 'pompen' van de benzinepomp nadat je het contact aanzet lijkt mij correct en gewenst gedrag: dat doet mijn motor ook en alle andere motoren met benzinepomp die ik ken. Het is een soort gezoem of getril wat je dan inderdaad een paar seconden hoort.

Het lijkt wel of er ipv doorvoer met een pomp in jouw situatie een gravityfeed van benzine komt. Die neemt dan bij halflege tank dusdanig af (omdat er minder druk achter zit door een lager gewicht) dat je problemen krijgt.

Ik heb geen verstand van motortechniek maar gewoon logisch nadenkend kom ik hier op uit, wellicht heb je er wat aan of geeft het anderen een denkrichting...
 
Het 'pompen' van de benzinepomp nadat je het contact aanzet lijkt mij correct en gewenst gedrag: dat doet mijn motor ook en alle andere motoren met benzinepomp die ik ken. Het is een soort gezoem of getril wat je dan inderdaad een paar seconden hoort.

Het lijkt wel of er ipv doorvoer met een pomp in jouw situatie een gravityfeed van benzine komt. Die neemt dan bij halflege tank dusdanig af (omdat er minder druk achter zit door een lager gewicht) dat je problemen krijgt.

Ik heb geen verstand van motortechniek maar gewoon logisch nadenkend kom ik hier op uit, wellicht heb je er wat aan of geeft het anderen een denkrichting...


De pomp werkt altijd even als je het contact aan zet, maar deze schakelt weer uit bij een bepaalde tegendruk.
Die tegendruk wordt bereikt als de vlotterkamers vol zijn en de vlotternaalden afsluiten, dit gebeurt niet in het geval van ts en dan lopen de vlotterkamers over.
 
wellicht dat die regeling dan niet goed meer werkt?

een membraan benzinepomp is geen "druk"pomp, maakt nauwelijks druk. indien de "regeling" (die er niet op zit) niet goed meer werkt zou de pomp ineens veel meer druk moeten gaan maken wat technisch niet mogelijk is. de minste tegendruk (zijnde gesloten vlotternaalden) is voldoende opdat de pomp zichzelf uitschakelt. overlopenden vlotters zal dus nooit een benzine-pomp probleem zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan