yamaha majesty 400

Dat is juist het probleem. Was vorige maand in de bergen bij het Gardameer aan het toeren. Aan het meer 38c zon, 15 minuten de bergen in en regen. Dan is een glade achterband echt niet fijn. Op een van de rotondes kon ik hem nog net rechtop houden. Met droog weer is de grip inderdaad nog prima.
 
Toch spannend een okeesie ophalen
Vandaag in de Regen (250 km van huis) ook een 400 abs opgehaald gekocht met 29000km op de teller.
Wat achteraf de trip meter was ....in het echt gaf de odo meter 13777 km aan.
Mijn dag kan niet meer kapot.... Guus geluk.
 
Onderweg dacht ik wat de fuck die km lopen veel te snel op.
(Maar dat waren de meters van de trip teller.)
Voor het zelfde geval had er een 1/2 ton opgestaan. pffff.
 
Laatst bewerkt:
Het laatste getal van de trip teller is in meters vandaar het misverstand .
De eerste standaard irc voorband zit er nog op met goed profiel zonder droogte scheuren.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand de juiste afmeting van de rubberen bevestigings pijpjes voor het kuipglas met het moertje erin. kan ik direkt de juiste bestellen.
..........................................................................................................................
Gevonden M5-1,5 cm :W
 
Laatst bewerkt:
Hi Fokke1974,

Garage heeft er Michelin Power pure SC op gelegd. Volgens ervaringsdeskundige duurzaam, betaalbaar en goede wegligging. Inclusief er op leggen voor en achter €140. Aanbevolen bandenspanning voor 2,3 achter 2,6. Volgens het boekje moet dit 2 en 2,5 zijn.
Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik rijd momenteel met dezelfde set. De voorband vind ik heel goed, die geeft veel vertrouwen; over de achterband ben ik iets minder te spreken. Droog is ie prima maar wordt de weg nat dan is bij mij het vertrouwen direct weg, de achterband glijdt ook echt weg af en toe.

Wat dat aangaat had ik het beter bij de Dunlop Scootsmart achterband kunnen houden, die voelde toch beter aan en gaf veel vertrouwen. Let wel, de Dunlop SS voorband wil ik er nooit meer om hebben.

Bandenspanning houd ik ook iets hoger aan dan Yamaha voorschrijft, destijds met de Hoop deed ik dat al en nu weer omdat de motor dan beter aanvoelt. Die 2.3 en 2.6 kloppen wel.
 
Ok, dan houd ik 2,3 en 2,6 aan. Net even eerste laagje er af gereden. Wat een grip zeg, super plat door de bochten, daar word ik nog eens vrolijk van! In de regen rijden doe ik zo min mogelijk :)
Even voor de liefhebber, ik rijd met 15gram Dr. pulley sliders en met witte Malossi trekveertjes. Voor mij een prima sportieve combinatie. Alleen niet boven de 150km/h komen want dan kantelen de Dr. Pulleys. Voor de trekveertjes hoeft de koppeling niet helemaal uit elkaar, met een beetje ijver kun je ze net vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Heren vraag;

Achterwiel uitbouwen,
wat moet er allemaal wel niet af.
Uitlaat? remklauw? achterbrug 1 kant loshalen? 1 kant veering los? en dan de bout.
Iemand nog verder tips en of ik nog iets mis.

Of kan het nog veel gemakkelijker.. Alvast bedankt
 
Klopt, even uitlaat, luchtfilter, achterbrugje en remklauw los halen. Is ongeveer 15 minuten werk. Ook voor de minder gevorderde sleutelaar goed te doen. Alleen voor de wielbout heb je een vrij grote dopsleutel nodig. Luchtfilter hoeft er niet helemaal af, los hangen is voldoende.
 
achterwiel.jpg


Uitlaat is er af.
Bout 22mm is los (ging soepel)
en dan .. zie ik 3 boutjes bij de centrale moer.. afblijven?
Moet de gehele brug gedemonteerd worden enkelzijdig+remklauw en luchtfilter?
Als dat verwijderd is. kan ik dan de achterwiel eruit trekken?

Alvast bedankt
 
Die drie boutjes zijn van het lager, die hoeven er niet uit.

Wat nu nog los moet:
• de moer op de as, gebruik de achterrem om het wiel tegen te houden.
• de veer/demper, alleen de onderste bout losmaken.
• het rechter luchtfilter, die hang je gewoon naar boven, de dikke slang kan blijven zitten.
• de remklauw, alleen de twee boutjes waarmee die aan het rechter achtervorkdeel zit, net boven de as. Leiding laten zitten.
• de ABS sensor, aan dat snoertje voor de as. Snoertje niet losmaken van de sensor, wel van de achterbrug. Sensor opzij hangen.
• boven zit er nog een klem aan de parkeerremkabel, die moet ook los.
• de voorste bouten van dat grote gietstuk.


Je maakt dus dat grote gietstuk los, dat is de rechterhelft van de achtervork. Als alles los is kan dat grote gietstuk over de as er af geschoven worden. Dan komt het wiel vrij en dat hoort dan vrij op de as naar je toe te kunnen schuiven.
Alle draad is gewone rechtse schroefdraad.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat lukken.. dankje!

Die drie boutjes zijn van het lager, die hoeven er niet uit.

Wat nu nog los moet:
• de moer op de as, gebruik de achterrem om het wiel tegen te houden.
• de veer/demper, alleen de onderste bout losmaken.
• het rechter luchtfilter, die hang je gewoon naar boven, de dikke slang kan blijven zitten.
• de remklauw, alleen de twee boutjes waarmee die aan het rechter achtervorkdeel zit, net boven de as. Leiding laten zitten.
• de ABS sensor, aan dat snoertje voor de as. Snoertje niet losmaken van de sensor, wel van de achterbrug. Sensor opzij hangen.
• boven zit er nog een klem aan de parkeerremkabel, die moet ook los.
• de voorste bouten van dat grote gietstuk.


Je maakt dus dat grote gietstuk los, dat is de rechterhelft van de achtervork. Als alles los is kan dat grote gietstuk over de as er af geschoven worden. Dan komt het wiel vrij en dat hoort dan vrij op de as naar je toe te kunnen schuiven.
Alle draad is gewone rechtse schroefdraad.
 
Toch weer een van mijn DR. Pulley sliders gekanteld. Hebben het 2000km goed gedaan. Ik dacht ontdekt te hebben dat ze alleen bij topsnelheid kantelen, maar helaas. Nog iemand tips? Wel/niet smeren, grafiet poeder, kopervet? Ik wil ze heel graag blijven gebruiken, rijdt echt heel fijn.
 
.... Dat gaat lukken.. dankje!....

Hoe staat het er nu mee, is het gelukt met het wiel ?

Toch weer een van mijn DR. Pulley sliders gekanteld. Hebben het 2000km goed gedaan. Ik dacht ontdekt te hebben dat ze alleen bij topsnelheid kantelen, maar helaas. Nog iemand tips? Wel/niet smeren, grafiet poeder, kopervet? Ik wil ze heel graag blijven gebruiken, rijdt echt heel fijn.
Ik smeer met talkpoeder.
Bevalt mij prima en talkpoeder mag gewoon aan de riem komen.
 
Laatst bewerkt:
Toch weer een van mijn DR. Pulley sliders gekanteld. Hebben het 2000km goed gedaan. Ik dacht ontdekt te hebben dat ze alleen bij topsnelheid kantelen, maar helaas. Nog iemand tips? Wel/niet smeren, grafiet poeder, kopervet? Ik wil ze heel graag blijven gebruiken, rijdt echt heel fijn.
Ik heb ook een hele tijd met de DR. Pulley sliders gereden en precies omwille van dit probleem ermee gestopt. Elke keer weer loshalen en terugdraaien. Nu een Malossi erop en al 20000km zonder omkijken kunnen rijden.
 
Prima is gelukt, geen problemen. 1/2 uurtje werk
Nog even een inbus 14mm dopsleutel moeten regelen voor het voorwiel.

Dinsdag met de wielen en de nieuwe banden naar de bandenboer

Hoe staat het er nu mee, is het gelukt met het wiel ?Ik smeer met talkpoeder.
Bevalt mij prima en talkpoeder mag gewoon aan de riem komen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren deed de snelheidsmeter het ineens niet meer. Of dat invloed heeft op de motor weet ik niet, maar daarna reed de scooter niet meer echt fijn. Thuis het voorwiel eruit gehaald om de sensor te bekijken. Blijkt de magneet afgebroken te zijn van de kunststof ring. Gelukkig op de sloop een nieuwe magneetring kunnen vinden. Deze was in het geheel gemaakt uit 'geperst ijzer', zonder de kunststof ring dus.

Weet iemand of de ring gesmeerd moet worden? Hoe kan dit gebeuren?

cZnHAyI.jpg

N7p9hHp.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan