Afstelling nokkenassen

Mantos

MF'er
8 nov 2010
58
0
Akkrum
Heb cilinderkop van een Speed Triple 1050 vervangen en ben nu toe aan het opnieuw monteren van de nokkenassen. Blok staat netjes op BDP cilinder 1, maar de merktekens op de nokkenassen wijzen niet perfect naar elkaar toe. Ketting zit mooi strak en ook de assen vallen precies goed in de uitsparingen. Die assen kunnen eigenlijk toch ook niet anders? De nokken moeten in 'ruststand' op cilinder 1 vallen lijkt me en dat doen ze nu. Verdraai ik bijv. de nokkenas aan inlaatkant, dan drukken de nokken naar beneden.

Vraag is nu. Is zo'n afwijking normaal? Of doe ik toch ergens iets verkeerd?
full
 
Hmm ja daar had ik ook al even aan gedacht. Motor heeft echter nog maar 14.000 gelopen (althans dat zegt de teller dan...). Alhoewel ik ook weet dat de eerste 1050 modellen problemen hadden met de ketting.

Ach, kan ook net zo goed een nieuwe monteren dan, heb nu toch zo'n beetje alles eraf.
Die centrale bout (inbus) op het tandwiel, kan ik die er ook afhalen met luchtsleutel? Of moet ik echt zo'n blokkeertang gebruiken?

En is het ook nodig de geleiders te vervangen?
 
Laatst bewerkt:
beide geleiders horen eigenlijk ook te worden vervangen.
voor het geleideblad aan de voorkant moet wel de cilinderkop eraf.
en losdraaien kan wel met een luchtsleutel, vastdraaien kun je beter met een moment sleutel doen.
 
Hmm ja daar had ik ook al even aan gedacht. Motor heeft echter nog maar 14.000 gelopen (althans dat zegt de teller dan...). Alhoewel ik ook weet dat de eerste 1050 modellen problemen hadden met de ketting.

Ach, kan ook net zo goed een nieuwe monteren dan, heb nu toch zo'n beetje alles eraf.
Die centrale bout (inbus) op het tandwiel, kan ik die er ook afhalen met luchtsleutel? Of moet ik echt zo'n blokkeertang gebruiken?

En is het ook nodig de geleiders te vervangen?

Als je bij maar 14.000km de boel al uit elkaar moet halen, moet je het argument hij heeft maar 14.000km gelopen direkt over boord gooien!
 
Had WPHB eens bekeken. Staan wel slijtage limieten en kan je e.e.a uitsluiten :)

Dat heb ik uiteraard gedaan :). Klepspeling etc weer netjes gezet. Op de assen e.d. zelf is geen meetbare afwijking. Enige afwijking/slijtage die er nu dus zou kunnen zijn is de ketting, maar die zal ik niet kunnen meten zonder demontage, als dat überhaupt al goed te meten is.

Alhoewel, ik zou het uitrekken van de ketting ook moeten kunnen zien in de spanner toch? Aan de hand van hoe ver de spanner uit staat?
 
Laatst bewerkt:
Je kunt het aan de spanner zien ja, maar daar is geen referentie waarde voor.

Het is wel een soort van kwaaltje te noemen.
Mijne was bij net iets meer als 60.000km uitgerekt.
Een aantal duizend km daarvoor nog gecontroleerd bij het kleppen stellen en weinig aan te zien. Was echt enorm hard gegaan ineens.

In plaats van dat ik een losse ketting kon bestellen bij de dealer kreeg ik een modificatie set.
bestaande uit: Ketting, Nokkenas tandwielen, Vaste geleideblad.

Is afhankelijk van je motornummer of de modificatie van toepassing is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan