Benzineverbruik 4x hoger dan normaal

Ruben

MF'er
26 mrt 2011
104
0
Delft
Dag allemaal,

Mijn motor, een Yamaha FZS600 Fazer (2001) heeft een tijdje stil gestaan. Vandaag met het mooie weer was ik van plan een lekker stukje te gaan rijden. De tank was leeg, dus eerst even naar de pomp gereden.

Nu blijkt dat ik sinds, vorige volle tankbeurt maar 70km gereden had. Daarmee komt het bezineverbruik op 20+ liter per 100km, 1 op 5! Normaal gesproken is dat 4 x lager. Ik heb wel drie keer moeten kijken of de KM stand goed heb afgelezen, maar dat klopt allemaal.

De motor lijkt ook een iets anders geluid te maken, wat lager en minder constant, bokkiger. Maar misschien verbeeld ik me dat..

Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Een defecte cilinder misschien? Of is de benzine tijdens het lange stil staan verdampt? :?

Morgen ga ik gelijk de monteur bellen. Lijkt het jullie veilig om nog verder te rijden vandaag..?
 
Tel er nog een paar uur bij voor het eerst afbreken van verrotte uitlaat-bouten en daarna uitboren :+


Als je dat van tevoren al weet stook je ze eerst ff heet...

Uitlaat 2 uur
Wiellagers en schijven 3 uur ervan uitgaande dat ze bij beide wielen vervangen worden.

5 uur werk a 50 euro en 500 euro onderdelen(remmen wil je nieuw ipv gebruikt).

Dan tel ik alles volgens mij al vrij ruim, blijf je nog steeds met een gat van 7,5 honderd zitten... Iemand fopt iemand...

En dan nog geloof ik niet dat dat je probleem betreffende brandstofverbruik oplost. Als reeds vermeld: check je oliepeil en indien ok rij eerst es een tank leeg (of tank bijv. na 100 km en kijk wat erbij kan) dan heb je toch veel eerder uitsluitsel?
 
Laatst bewerkt:
Als je dat van tevoren al weet stook je ze eerst ff heet...

Uitlaat 2 uur
Wiellagers en schijven 3 uur ervan uitgaande dat ze bij beide wielen vervangen worden.

5 uur werk a 50 euro en 500 euro onderdelen(remmen wil je nieuw ipv gebruikt).

Dan tel ik alles volgens mij al vrij ruim, blijf je nog steeds met een gat van 7,5 honderd zitten... Iemand fopt iemand...

En dan nog geloof ik niet dat dat je probleem betreffende brandstofverbruik oplost. Als reeds vermeld: check je oliepeil en indien ok rij eerst es een tank leeg (of tank bijv. na 100 km en kijk wat erbij kan) dan heb je toch veel eerder uitsluitsel?
waar vind jij een bedrijf dat maar 50 per uur vraagt? Vertel het me, dan breng ik m daar voortaan ook heen. 75 is echt realistischer. En een motorzaak zet er geen gebruikte onderdelen op, tenzij je er specifiek om vraagt, maar OEM. Dan liggen de prijzen heel wat anders. Je bent appels met peren aan het vergelijken. Er wordt (zoals gebruikelijk hier) weer eens gerekend en vergeleken op basis van halve informatie en aannames :r
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje aan de lange termijn zou denken zorg je er als motorzaak voor dat je je klanten de beste value for money biedten als dat inhoudt dat er een gebruikte uitlaat onder moet omdat een nieuwe te duur is voor de motor in kwestie doe je er imo goed aan om je daar in te schikken.

Betreffende uurtarieven, ik heb als calculator gewerkt voor een metaalbedrijf waar men met vele malen duurdere equipment werkt dan bij de gemiddelde motorzaak en daar was 50 euro vaak al not done. Je komt er echt wel mee weg, kwestie van je bedrijfsvoering op orde hebben.

Bovenstaande geldt overigens net zo goed voor autobedrijven waarbij ik ook nog de ervaring heb dat men je gewoon goede niet versleten of defecte onderdelen laat vervangen omdat de meeste mensen er toch geen verstand van hebben en onder de noemer veiligheid durven de meeste mensen toch geen nee te zeggen....
Ik kan je er geen noemen want ik doe alles zelf, ik leef in de hoogst arrogante veronderstelling dat het dan goed gebeurt...

Edit: en ook al pak je alles nieuw en reken je met 75 (ex btw voor mijn part) dan nog is het gat met de opgegeven 1500 nog steeds niet te verklaren en met de voorgestelde reparatie geloof ik nog steeds niet dat die fiets weer 4x zo zuinig wordt:)
 
Laatst bewerkt:
waar vind jij een bedrijf dat maar 50 per uur vraagt? Vertel het me, dan breng ik m daar voortaan ook heen. 75 is echt realistischer. En een motorzaak zet er geen gebruikte onderdelen op, tenzij je er specifiek om vraagt, maar OEM. Dan liggen de prijzen heel wat anders. Je bent appels met peren aan het vergelijken. Er wordt (zoals gebruikelijk hier) weer eens gerekend en vergeleken op basis van halve informatie en aannames :r
Volgens mij verwar jij motordealers met een motorzaak.......
Er zijn zat motorzaken die voor 50 Euro (of zelfs minder) werken, en ook zat die gebruikte onderdelen monteren. Ik ben nu zelfs bezig met een schadeherstel waarbij de klant zelf voor gebruikte onderdelen zorgt. Dus ik zou even verder zoeken als jou dat niet lukt in jouw omgeving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan