Yamaha XV750 Carburateur probleem

Damian1955

Rookie
19 jun 2015
9
0
Den Haag
Yamaha XV750 20.000 km Bij het starten na de winterstop blijft de carburateur overlopen.
Waarschijnlijk een vlotterprobleem of vastzittende naalden.
Ik heb inmiddels de vlotterkamers afgetapt en geprobeerd om met perslucht de kamers en de vlotternaalden schoon te blazen.
Helaas zonder resultaat.
Nu probeer ik de carburateurgroep uit het frame te halen om daarna de boel open te kunnen maken en te inspecteren.
Volgens het werkplaatshandboek moet dat kunnen zonder het motorblok los te maken.
Mij lukt het niet om de groep uit het frame te lichten. Te weinig ruimte.
Ik doe blijkbaar iets verkeerd.
De vraag is alleen, WAT?
Wie heeft voor mij de gouden tip voor de oplossing van dit probleem.

Damian.
 
Bedankt Martell,
Het is gelukt, de carburateurs zijn eruit.
Beide vlotterkamers opengemaakt, er zat zweefvuil in de beide kamers.
Ik heb de vlotters en de vlotternaalden bekeken, deze lijken onbeschadigd. Er zit wel een lichte afdruk in beide rubbers waar de afsluiting plaatsvindt. 20.000 km gedraaid.
Vraag 1: Zonder meer deze onderdelen vervangen of is dat niet direct nodig?
Vraag 2: Kun je het resultaat los van de motor testen?
Vraag 3: Waar bestel je dit soort onderdelen?
Misschien teveel vragen ineens maar met elk antwoord ben ik blij.

Gr. Damian
 
Bedankt Martell,
Het is gelukt, de carburateurs zijn eruit.
Beide vlotterkamers opengemaakt, er zat zweefvuil in de beide kamers.
Ik heb de vlotters en de vlotternaalden bekeken, deze lijken onbeschadigd. Er zit wel een lichte afdruk in beide rubbers waar de afsluiting plaatsvindt. 20.000 km gedraaid.
Vraag 1: Zonder meer deze onderdelen vervangen of is dat niet direct nodig?
Vraag 2: Kun je het resultaat los van de motor testen?
Vraag 3: Waar bestel je dit soort onderdelen?
Misschien teveel vragen ineens maar met elk antwoord ben ik blij.

Gr. Damian
Zonder om het niet te vervangen.

Als ik het goed heb, zit er onder de vlotternaaldzitting ook nog een zeefje.


Revisiesetjes voor carbs kun je her en der bestellen, motorzaak en online.
 
Heren bedankt voor alle tips.
In het bijzonder de mooie tip van Janbros om de de vlotternaalden te testen.
Dat is iets minder werk dan het in - en uitbouwen van de carbs.
De vlotternaalden zijn leverbaar kosten €100 euro per paar maar als het niet nodig is............
 
Heren bedankt voor alle tips.
In het bijzonder de mooie tip van Janbros om de de vlotternaalden te testen.
Dat is iets minder werk dan het in - en uitbouwen van de carbs.
De vlotternaalden zijn leverbaar kosten €100 euro per paar maar als het niet nodig is............
Dat zijn dan de duurste vlotternaalden ter wereld.

92-97 modellen: CARBURATEUR REP.SET CAB-Y32 YAMAHA XV1100(90-99) [81002032/CAB-Y32] - €14.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren,

Mede dank zij jullie is deze klus geklaard............2 x de complete vlotternaald set besteld en gemonteerd.
Na de montage in het blok (hell of a job) lopen de carburateurs niet meer over en start de motor meteen.


Gelijk maar even een nieuwe vraag lanceren: In beide carburateurs zit een elektronisch element geschroefd. Daarop zitten twee stekkers met draden. Bij het meten van deze onderdelen blijkt er één defect te zijn. (Gebeurd tijdens het losmaken van de stekkers)

Nu de vraag: Waar dienen deze ingeschroefde onderdelen voor en hoe heten ze?
Ze zitten aan de zijkant van de carburateur onder de vacuumkamer.
Op de schema's van de werkplaatshandboeken van de XV 750 kan ik ze niet vinden.
Lastig om ze dan te bestellen.

Gaarne wederom advies in deze materie...........
 
Inderdaad was het de carburateur verwarming, deze heb ik inmiddels ook vervangen.
Maar niet alle problemen zijn opgelost.
Motor start nu onmiddellijk, carburateurs lopen niet meer over.
Stationair loopt de motor goed.
Onder het rijden geeft hij af en toe een knal.
Met de choke half erbij wordt het knallen minder maar het vermogen valt dan ook terug.

Wie heeft ervaring met dit probleem?
 
Het knallen kan duiden op een te arme of te rijke afstelling.
Door het vervangen van je naalden is het misschien nodig om ook je sproeiers na te kijken.
Met een testbank run weet je meer.

Misschien kan het ook te maken hebben met de synchronisatie. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Beetje late reactie maar "Zurp11"nog bedankt voor jouw antwoorden.

Antwoord 1 van jou:
Het knallen kan duiden op een te arme of te rijke afstelling.
Door het vervangen van je naalden is het misschien nodig om ook je sproeiers na te kijken.
Met een testbank run weet je meer.

Vraag van mij : Wat is een Testbank run en kan ik dit zelf uitvoeren? (hoe?)

Antwoord 2 van jou:
Misschien kan het ook te maken hebben met de synchronisatie. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Vraag van mij: Wat houdt de synchronisatie in, dit omdat ik niets heb verdraaid of versteld tijdens de vernieuwing van de naalden. Kan de carburateur dan toch ontregeld raken?
 
JanBros, Bedankt voor uw reactie ik hoop dat je ook wat tips hebt voor mij.

De XV750 start meteen, loopt stationair maar om de zoveel seconden hoor je een plof.
Als je vermogen vraagt slaat hij af.

Opvallend is dat de achterste cylinder heet wordt terwijl de voorste cylinder handwarm blijft.
Ik heb de inlaatrubbers nauwkeurig bekeken maar en die zijn op het oog heel.

Het lijkt erop dat de voorste cylinder niet goed meedoet, kun je het mengsel voor die cylinder aanpassen?
 
Blijkbaar heeft de winterstop werkelijk roet in je eten gegooid.
Ik zou proberen de kanaaltje van je stationair sproeiers even doorblazen met remmenreiniger.
(vergeet de sproeier niet en je idle port en transfer ports = kleine gaatjes aan de voorzijde van je gasschuif).
Knallen in je uitlaat is meestal foutief mengsel
 
full

full


Meestal past het dunne buisje vd remmen reiniger niet, even een adapter maken van een oliespuitflesje, die loopt inwendig en uitwendig conische.

Bij de onderste zie je de nevel gaan uit de stationair poortje (mits de mengselschroef niet ingedraaid is.
 
JanBros, Bedankt voor uw reactie ik hoop dat je ook wat tips hebt voor mij.

De XV750 start meteen, loopt stationair maar om de zoveel seconden hoor je een plof.
Als je vermogen vraagt slaat hij af.

Opvallend is dat de achterste cylinder heet wordt terwijl de voorste cylinder handwarm blijft.
Ik heb de inlaatrubbers nauwkeurig bekeken maar en die zijn op het oog heel.

Het lijkt erop dat de voorste cylinder niet goed meedoet, kun je het mengsel voor die cylinder aanpassen?


Waarschijnlijk krijgt die cilinder geen brandstof, carburateurs zijn dan nog niet goed schoon.
Haal de bougie er eens uit nadat de motor een tijdje heeft gedraaid, is de bougie nat dan komt er brandstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan