Benzinefilter sluit niet af op aansluiting benzinekraan

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Na aanhoudende problemen met vieze carburateurs heb ik de benzinekraan maar eens van de tank gehaald om deze te inspecteren (Kawa GPZ 900R '88).

Het filter op de benzinekraan is nog heel, maar wat mij opviel is dat het filter niet goed aansluit op de benzinekraan. (Zie foto, plastic van filter loopt naar binnen).

2015-08-29%2011.39.31.jpg


Als ik hier voorzichtig wat vloeistof op druppel (dus alleen bij de basis, waar geen filterelement zit) stroomt het gewoon uit de opening van het kraantje (PRI-stand).
De benzine kan hier dus gewoon ongefilterd eruit.

Iemand hier ervaringen mee? Hoe zit het filter vast in de kraan, kan ik deze eruit krijgen?
Kan ik het gat eventueel opvullen met benzine bestendige lijm? (epoxy of zo?)

Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad idd meer een zeefje dan een filter. De tank moet gewoon zo goed als SCHOON zijn.
Het zeefje is alleen bedoeld voor vellen/klontertjes...

Mastertommy geeft je al de laatste hint, als de tank goed schoon is dan is een niet helemaal afsluitend zeefje op dit moment niet zo belangrijk.
Over een aantal jaren wel weer.

Dus of gewoon idd dichtkitten dat ding (of weer in de goeie afsluitende vorm zien te krijgen), of een nieuw zeefje of een andere complete kraan.
Een echt benzinefilter is alleen belangrijk als je vaak op de reservestand rijd en niet echt weet hoe schoon de tank is. En een beetje van baat het niet dan schaad het ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Goh... als de tank en benzine 100% schoon is, dan heb je geen filter nodig :9 orly?
.. maar het is een barrel uit 1988 die lang buiten heeft gestaan, dus die tank is niet meer als nieuw. En ja, ik rij inderdaad altijd op reserve.
Als ik naar het zeefje kijk, is die juist gemaakt om kleine dingen zoals roestkorrels er uit te krijgen..

Maar goed, ik heb de tank helemaal uitgespoten en laten drogen. Met lampje gekeken en echt roestig is hij niet. Benzinefilter zit dicht met vloeibare pakking en lekt niet meer (nu hopen dat het goed blijft zitten na permanent in benzine te liggen).
Boel weer in elkaar gezet en net even 30 minuten gereden, en so far so good, benzine uit carbs is zo goed als schoon.. dat was de vorige keer na 1e ritje wel anders.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ps. ik rij al 5 jaar op de reservestand op mijn bandit 400 van 25 jaar oud, en die heeft helemaal geen filter (alleen zo'n buisje).
 
Laatst bewerkt:
het is in ieder geval geen echt filter. dus best toch nog een fikltertje na het kraantje plaatsen, kost geen drol.
Ja klopt, maar er is dus echt geen ruimte voor.
Ben laatst al 30min bezig geweest om em er tussen te krijgen, maar simpelweg geen ruimte. Ja, alleen door hem omhoog te steken, maar dat gaat dus niet goed bij 1/3 tank.
Het kraantje wijst horizontaal naar de zijkant van de linker carb, en daar is nog maar 1-2cm speling.

Het enige wat misschien zou kunnen, is de benzineslang die naar de carb gaat een heel stuk inkorten, en filter tussen de middelste carbs in plaatsen... maar dan moeten de carbs er weer af, en dat is echt een nachtmerrie bij de GPZ 900 (vooral het terugplaatsen dan '( '( )
 
Laatst bewerkt:
Goh... als de tank en benzine 100% schoon is, dan heb je geen filter nodig :9 orly?
.. maar het is een barrel uit 1988 die lang buiten heeft gestaan, dus die tank is niet meer als nieuw. En ja, ik rij inderdaad altijd op reserve.
Als ik naar het zeefje kijk, is die juist gemaakt om kleine dingen zoals roestkorrels er uit te krijgen..

Maar goed, ik heb de tank helemaal uitgespoten en laten drogen. Met lampje gekeken en echt roestig is hij niet. Benzinefilter zit dicht met vloeibare pakking en lekt niet meer (nu hopen dat het goed blijft zitten na permanent in benzine te liggen).
Boel weer in elkaar gezet en net even 30 minuten gereden, en so far so good, benzine uit carbs is zo goed als schoon.. dat was de vorige keer na 1e ritje wel anders.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ps. ik rij al 5 jaar op de reservestand op mijn bandit 400 van 25 jaar oud, en die heeft helemaal geen filter (alleen zo'n buisje).

Je hebt inderdaad wel wat gelijk, grove roest zal dat zeefje inderdaad opvangen. Ik had het er ook nog bijna bij willen zetten.
Toch denk ik niet dat Kawa het zeefj erin heeft gezet voor de grove roest. Want dan pleeg je echt slecht onderhoud aan je motor, de motor staat dan niet met een volle tank op een droge plaats gestald en de hele tank is dan compleet aan het wegroesten, als je grove roest hebt.

En waarom word de fijne roest niet ook gelijktijdig tegengehouden door een veel fijner filter?
Ja je hebt gelijk, het zijn grote sukkels daar bij Kawa :P
 
~
Goh... als de tank en benzine 100% schoon is, dan heb je geen filter nodig :9 orly?
.. maar het is een barrel uit 1988 die lang buiten heeft gestaan, dus die tank is niet meer als nieuw. En ja, ik rij inderdaad altijd op reserve.
Als ik naar het zeefje kijk, is die juist gemaakt om kleine dingen zoals roestkorrels er uit te krijgen..

Maar goed, ik heb de tank helemaal uitgespoten en laten drogen. Met lampje gekeken en echt roestig is hij niet. Benzinefilter zit dicht met vloeibare pakking en lekt niet meer (nu hopen dat het goed blijft zitten na permanent in benzine te liggen).
Boel weer in elkaar gezet en net even 30 minuten gereden, en so far so good, benzine uit carbs is zo goed als schoon.. dat was de vorige keer na 1e ritje wel anders.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ps. ik rij al 5 jaar op de reservestand op mijn bandit 400 van 25 jaar oud, en die heeft helemaal geen filter (alleen zo'n buisje).~


Maar wat maakt het uit dat je deze motor pas hebt?
Je zegt dat je vorige motor alleen een pijpje had en nooit problemen. Dat bewijst dat bij normaal onderhoud en geregeld rijden er helemaal geen zeefje nodig is op de ONstand.
En dat heb ik nu net lopen beweren een paar posten terug. Dus jouw verhaal van grove rijstkorrels is gewoon boelshit.

Maar je bent nu al heel goed bezig geweest. De tank is netjes schoon dus de eerste jaren heb je no problemo, in elk geval niet op de ONstand. Reservestand in combinatie met vlokkende benzine en jouw zeefje dat is afwachten.
Nee, je bent goed bezig geweest *O*
 
Oké sorry, ik loop een beetje te pielen met de telefoon en dan heb ik het overzicht niet. Ik had het anders opgevat.
Slecht onderhoud was ook niet persoonlijk bedoeld naar jou, ik bedoel gewoon algemeen. Heel veel mensen kijken jarenlang nergens naar en als er opeens probleempjes zijn gaan ze extra filters plaatsen en even later zit die ook weer dicht. Ik snap er niks van ...blablabla

Maar nogmaals jij hebt het gelijk goed aangepakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan