universele adapterplaat voor universele koffer

Pepijnwk

MF veteraan
4 jul 2006
2.535
6
Peize
Van het weekend heb ik een huge topkoffer gekocht. Ziet er niet uit maar is wel praktisch voor woonwerk voor helm laptop laarzen,schoenen etc in te doen.
Zit nu op een oud krauserrek geschroeft. met 12 boutjes en moertjes.
Maar als ik een stukje wil rijden zonder al die zooi is deze koffer nu niet echt makkelijk te demonteren en monteren.
Is daar iets universeels voor? Ik zie wel setjes voor merken koffers die waarschijnlijk een bijzonder constructie in de bodem hemmen zitten maar de koffer van mijn topkoffer is geheel vlak. Bovenrekje van Krauser ook met spleten.

foto

xy2lpy8.jpg

HI4FQky.jpg
 
Laatst bewerkt:
Minder boutjes gebruiken dan 12 en vleugelmoertjes erop zetten. Dan heb je hem er sneller af.
Als jouw koffer volledig vlak is van de onderkant zonder enige bevestigingsmogelijkheden vraag ik me af of het wel een topkoffer is. Of is he gewoonten koffer die als topkoffer gebruikt wordt?
 
Minder boutjes gebruiken dan 12 en vleugelmoertjes erop zetten. Dan heb je hem er sneller af.
Als jouw koffer volledig vlak is van de onderkant zonder enige bevestigingsmogelijkheden vraag ik me af of het wel een topkoffer is. Of is he gewoonten koffer die als topkoffer gebruikt wordt?
Nee is echt wel topkoffer hoor. Vanwege de grootte wil ik hem niet met minder vastzetten. Vleugel moeren is wel een idee.
maar waar ik op hoop is iets dat ik aan de onderkant van de koffer kan schroeven dat weer past op iets dat ik op het rekje kan schroeven. Maar waarbij de twee te moneteren delen wel weer snel van elkaar af te halen zijn op de een of andere manier.
 
Als internet zegt dat het een topkoffer is dan IS het een topkoffer _O-


pict_1238495638.jpg


Ik wil niet al te flauw doen maar goedemorgen, helm maat XXXL en laarzen maat 56? Klein beetje tegenwind en de Jawa rijdt achteruit 8-)

Kijk eens bij echte topkoffers of er zijn die twee losse platen hebben bijgeleverd. Één voor onder de koffer en één voor op het rek. Of zelf iets dergelijks fabrieken. Al kan ik zo'n grote koffer niet aanraden, hoe vaak hoor je niet dat de stabiliteit merkbaar minder wordt met topkoffer. Laat staan zo'n formaat en motor die qua ontwerk al niet echt superstabiel is.
 
Evt. aan de onderzijde achter aantal haken maken die door het rek in de achterkant van het rek haken.
Dan lijkt mij aan de voorzijde twee flinke bouten met vleugelmoeren en grote ringen voldoende om de zaak op zijn plaats te houden.
Aan de binnenzijde een strip met twee bouten opgelast,die door de onderzijde heen steken door het rek. (bouten die net door de opening van het rek kunnen.
Heel verhaal maar lijkt mij wel duidelijk!!.

gr
 
Van het weekend heb ik een huge topkoffer gekocht. Ziet er niet uit maar is wel praktisch voor woonwerk voor helm laptop laarzen,schoenen etc in te doen.
Zit nu op een oud krauserrek geschroeft. met 12 boutjes en moertjes.
Maar als ik een stukje wil rijden zonder al die zooi is deze koffer nu niet echt makkelijk te demonteren en monteren.
Is daar iets universeels voor? Ik zie wel setjes voor merken koffers die waarschijnlijk een bijzonder constructie in de bodem hemmen zitten maar de koffer van mijn topkoffer is geheel vlak. Bovenrekje van Krauser ook met spleten.

foto

[afbeelding]
[afbeelding]
Achter de motor op de eerste foto zie ik nog een paar mooie koffers staan. Waarom zitten die er niet op? :+
 
Zelf iets maken van haakjes, palletjes en veertjes?

wat voor diameter zijn die boutjes nu? 12 vind ik wel erg veel.
Mij lijkt 2 M10 bouten wel genoeg, i.c.m. boven en onder een plaatje staal om het opp. te vergroten.
Dan is hij er in een minuutje toch af lijkt me zo.

Die bovenkant van het krauser rek zit denk ik ook maar met 4x m6 vast?
 
Maar even zonder dollen. Is dit een idee?
$_85.JPG

Je schrijft "Bovenrekje van Krauser ook met spleten." Die beugels steek je er vanaf onderen door die spleten van die Krauser montageplaat, je boort vier gaten in de bodem van die koffer op de plek waar die beugels door de kofferbodem gaan, je legt die twee metalen platen op de bodem voor de stevigheid en je draait die vier kunststof vleugelmoeren aan. Klaar.
 
Laatst bewerkt:
Kun je 'm misschien meteen iets naar voren verplaatsen, tegen het kantel(wheelie)-effect :P
Had ik eerst maar dan kan de buddy niet meer open. Koffer lijkt op plaatje trouwens groter dan hij in werkelijkheid is. Maar ik zocht in elk geval een waar mijn laptoptas in kon. Die past er in.
Ik rijdt met die koffer niet harder dan 100. Zonder trouwens ook nauwelijks harder. Rijdt gewoon niet zo lekker. Als het sneller moet moet ik een andere motor pakken. Jawa is een lekker knormotortje maar geen snelheids monster.
 
Maar even zonder dollen. Is dit een idee?
[afbeelding]
Je schrijft "Bovenrekje van Krauser ook met spleten." Die beugels steek je er vanaf onderen door die spleten van die Krauser montageplaat, je boort vier gaten in de bodem van die koffer op de plek waar die beugels door de kofferbodem gaan, je legt die twee metalen platen op de bodem voor de stevigheid en je draait die vier kunststof vleugelmoeren aan. Klaar.
Ziet er inderdaad veel belovend uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het met de helft van de bouten ook wel durven hoor. Zeker met die metalen plaat in de koffer.

Een (1) boutje m6 kan qua kracht die hele constructie aan. 4 boutjes in totaal op de uiteinden van de metalen platen houden het ding echt wel vast. Kijk maar eens in dit tabelletje voor trekkrachten en afschuifspanningen.

http://www.vanpraag-montage.nl/images/Krachtentabel bouten.pdf

Blijft idd ook met 4x een M6 wel zitten. Zoals de constructie nu is zou ik eerder verwachten dat je tuinstoelkussenkist na verloop van tijd rondom de 2 dunne strippen gaat scheuren. Ik zou daar eerst iets aan doen, al was het maar het afronden van de hoeken van die strippen.

Mijn eerste gedachte voor een nette oplossing zou zijn de bodem van de kist bedekken met een plaat triplex o.i.d. en deze door de kist heen aan een onderplaat bevestigen. Vervolgens deze plaat voorzien van bevestigingsmogelijkheden naar je bagagerek. Bijv. draadgaten, tapeinden, haken, klemmen o.i.d.

En een nog betere oplossing is dat tuinhuis gewoon op je werk in het fietsenhok te zetten....
 
Laatst bewerkt:
even de grootte van je doodskist buiten beschouwing gelaten, als je zoiets makkelijk wilt kunnen verwisselen, zou ik iets van een snelwisselsysteem maken, paar U profielen op de zijkant leggen, een beugel onder de koffer die daaar precies in past, en een vergrendeling dmv een hangslotje of iets dergelijks..
Als je met zo'n koffer rond gaat rijden, dan maakt zo'n beugel ook niet uit hoe die er uit ziet
 
Mijn dakkoffer op de auto vast met 4 van die beugeltjes zoals Beekberger op de foto laat zien.
krijgt meer te verduren, is groter en zwaarder, vangt meer wind en is gemaakt van pisbakkenplastic, maar blijft toch lekker zitten. Persoonlijk zou ik zo'n oplossing dan ook opzoeken. plaatje erbovenop, vleugelmoertjes en je hebt een snel systeem :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan