Koppeling afstellen (kabel+hendel)

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,


Even een vraagje:

Heb sinds kort een dragstar 650 custom uit '98 maar wil de koppeling afstellen. Ik heb het een tijdje geleden eerder gedaan maar heb toch even een vraag:



Ik wil de vrije slag afstellen van de koppelingshendel en de speling daarvan staat netjes in het plaatje hierboven opgegeven (afkomstig uit WPHB), maar als ik de kabel zelf wil stellen, dus aan de kant van het blok staat er geen speling opgegeven.

Hoe zit dat nu precies? Neem aan dat dit ook gesteld moet worden maar geen idee naar welke speling?

Weten jullie hoe dit zit?

MVG
 
Laatst bewerkt:
Je stelt alleen de speling af bij het stuur. Als je daar niet genoeg ruimte hebt ga je bij het blok afstellen.

De speling bij het stuur is dezelfde speling als je beneden hebt :) Het is alleen makkelijker meten bij het stuur.

db
 
Als je de tijd er voor kan nemen (bij een onderhoudsbeurt), lekker afstellen bij het blok. Als het even onderweg moet dan kun je dat zonder gereedschap met de stelmogenlijkheid bij het stuur oplossen.

Volgens mij is dat althans de denkwijze achter deze systemen.
 
Nouja, het zal toch niet zo zijn dat je koppeling opeens te weinig of teveel vrije slag heeft tijdens een ritje?
Maar misschien zit ik ernaast...

Alleen... ik heb net de hendel gesteld op aangegeven waarde. Koppelingshendel had amper tot geen vrije slag..

En waar het me eigenlijk om ging is wanneer ik redelijk optrek en vooral bij flink gasgeven op een hoger toerental, dat het toerental omhoog schiet, maar de snelheid niet.... Lijkt mij dat de koppeling dan slipt??

Kilometerstand vd motor is 35k. Meestal gaan die koppelingsplaten toch wel langer mee dacht ik zo en dit type motoren zal niet gauw afgeragd worden maar je zal het net zien...?

Suggesties wat ik evt nog kan checken? Ik kan zo gauw niks anders bedenken dan de platen, of misschien verkeerde olie maar dat kan ik mij toch niet voorstellen?

En anders even de motorzaak contacten waar ik 'm gekocht heb... maar los het liever zelf op aangezien het drie kwartier rijden is...

Oja, ik heb nog stelruimte over om de koppeling te stellen, en koppeling pakt dacht ik gewoon normaal op en niet heel laat (handig om te weten ivm het feit dat koppelingsplaten dan mogelijk wel/niet versleten zijn?)

MVG
 
Laatst bewerkt:
Alleen... ik heb net de hendel gesteld op aangegeven waarde. Koppelingshendel had amper tot geen vrije slag..

En waar het me eigenlijk om ging is wanneer ik redelijk optrek en vooral bij flink gasgeven op een hoger toerental, dat het toerental omhoog schiet, maar de snelheid niet.... Lijkt mij dat de koppeling dan slipt??
Lijkt mij ook maar ik heb er geen verstand van. Is dit ook nadat je de vrije slag goed hebt afgesteld?
 
Ja voor het stellen en na het stellen geen verschil...
Ben bang dat koppelingsplaten versleten zijn maar zou wel erg snel zijn dan gezien de km stand van 35k... maar misschien dat er tijdje rondgereden is met slecht afgestelde koppeling..?
Als iemand nog suggesties weet waar ik het eventueel anders in kan zoeken?
Mvg
 
Motorzaak gebeld en zal volgende week maar even langsrijden... Hopelijk kunnen ze het gauw oplossen en is het geen verbrande koppeling waardoor ik weer moet wachten...

Maar gezien die strak afgestelde koppeling ben ik bang voor verbrande platen....
 
Denk erom als je de speling af wil stellen bij het blok dat je eerst zorgt dat de kabel genoeg speling heeft of haal 'm even los.
Daarna pas de speling bij de handgreep afstellen.

En wil je dat de kabel soepel loopt, die ook nog even smeren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan