Fireblade 2e versnelling probleem

UnlimitedSPD

Die hard MF'er
7 jan 2006
464
3
Hallo mensen,

Ik ben net terug van een ritje op mijn Fireblade SC33 uit 1997. En nu merkte ik een probleem op in de 2e versnelling.

Als ik m lekker doortrek begint ie vanaf de 4-5 duizend toeren flink te 'bokken'.. Het voelt alsof ie uit de versnelling schiet en dan ineens schiet ie in de toeren, alleen als ik dan het gas loslaat en weer gas geef is er nix aan de hand, dan staat ie nog gewoon in de 2e versnelling.. Soms doet ie t n paar keer kort agter elkaar (terwijlik gas blijf geven) en soms voelt t alsof ie ineens in de neutraal schiet.. maar als ik dan het gas loslaat is er weer nix aan de hand en staat ie gewoon in de 2.

Het voelt ook een beetje alsof de ketting over de tandwielen schiet, ik voel t door de hele motor zegmaar, maar de ketting en tandwielen zijn in orde en op spanning..

Kent iemand dit probleem en of een oplossing hiervoor??

UnlimitedSPD
 
Ik heb net wat Martell omschrijft: full power in 2de en hij popt er uit, beetje gas lossen en gaat er terug in.

Ben aan het twijfelen om het zelf te doen. Heb wel een beetje ervaring met sleutelen, doe het meeste onderhoud zelf, "moeilijkste" wat ik gedaan heb ik distributieketting op een husaberg steken en nieuwe lagers op die nokkenas steken. Dit ging vrij vlot.

Technische kennis is ook wel voldoende, onhandig ben ik niet, maar een simpele klus lijkt het me niet.

Kunnen de kenners mij zeggen hoeveel uur je ongeveer nodig hebt om de klus te klaren aub?
 
Bahbah ik was al bang voor zoiets ;(

Alleen heeftie pas 31000km op de teller, maar dat zou dan tog wel kunnen?

Bij mij was het ook rond die hoeveelheid kilometers. Ik kocht mijn motor met 28700km. Ik denk dat rond 35000 de versnellingsbak gereviseerd moest worden.

Er staat inmiddels een hoop meer op de motor, dus het was geen fout van mij. De vorige eigenaar heeft er gewoon mee geragt, slecht opschakelen, en waarschijnlijk idd. veel wheelies gemaakt.
 
Wat maakt de hoeveelheid tijd uit?

1 zaterdag blok eronderuit
1 zaterdag blok lossleutelen en in elkaar sleutelen
1 zaterdag blok terugzetten.

Ik zou dr geen planning aanhangen. Gewoon beginnen en rustig aan doen. Foto's maken wat je loshaalt. Schroefjes terugdraaien daar waar mogelijk.

Het mooie van techniek: Het past vaak maar op 1 manier.
 
Vorige week ben ik erachter gekomen dat ik eenzelfde euvel in de versnellingsbak van mijn XJ900 Diversion heb (zie hier). Vanaf dat topic werd ik naar hier doorgestuurd...

Alleen nu hik ik er tegenaan dat ik over een kleine 3 maanden mijn nieuwe motor mag ophalen en ik er helemaal geen geld meer aan uit wil geven. Zou ik er zolang nog mee door kunnen rijden zolang ik maar snel voorbij de 2e versnelling ga, em dus daarop niet belast?
 
Ik weet niet hoe snel jij werkt maar in 3 x 10 uur zou het zeker moeten lukken zelf als je hier en daar een special tooltje moet maken enzo. Ik denk dat ik in m'n goed uitgeruste werkplaats met hefbrug tussen de 10 en 15 uur bezig ben met een motor waar ik dit klusje nog niet op gedaan hebt, de tweede keer een stuk korter.
 
Vorige week ben ik erachter gekomen dat ik eenzelfde euvel in de versnellingsbak van mijn XJ900 Diversion heb (zie hier). Vanaf dat topic werd ik naar hier doorgestuurd...

Alleen nu hik ik er tegenaan dat ik over een kleine 3 maanden mijn nieuwe motor mag ophalen en ik er helemaal geen geld meer aan uit wil geven. Zou ik er zolang nog mee door kunnen rijden zolang ik maar snel voorbij de 2e versnelling ga, em dus daarop niet belast?

Is volgens mij geen probleem mark, heb ik met de TDM ook gedaan terwijl ik aan het wachten was op tijd en geld ;)
 
3 dagen moet makkelijk lukken. Bij mij ging het destijds om een thundercat en dan moest de kop eraf en cillinders en dan ben je het meeste tijd kwijt met het verwijderen van pakkingrestanten en het wachten op eventuele materialen die je niet hebt liggen (vandaar 3 zaterdagen ;-) ). Ik heb toen ook gelijk de kleppen gesteld.
Of je komt een onderdeel tegen waarvoor je geen gereedschap hebt en dan is het creatief zijn en zelf een tooltje maken.

En mijn eerste keer was bij een FZR600R en daar heb ik de krukas + lagers vervangen. En dat kost je ook extra tijd. Je moest lagerschaaltjes bestellen op basis van de codes op de krukas en op het carter.

Ik zit in de bouw dus ben ook geen monteur maar met een werkplaatshandboek ernaast en goed passend gereedschap kom je er wel als je wat technisch aangelegd bent.
 
Ik neig meer en meer naar het zelf doen dan binnen te steken bij een garage. Wel al wat goeie info verzameld op verschillende fora.

Nog een vraagje:

Ik heb een werkplaatshandboek, maar lees veel verwijzingen naar de Haynes handboeken.
Vraag me af of ik nu welke ik gedownload heb, Honda werkplaatshandboek of die van Haynes.
In het eerste geval, is die van Haynes aanschaffen dan nog nuttig of lukt het met het wphb ook?

Eerste pagina van de 488:

1zguik9.jpg
 
Ik heb net wat Martell omschrijft: full power in 2de en hij popt er uit, beetje gas lossen en gaat er terug in.

Ben aan het twijfelen om het zelf te doen. Heb wel een beetje ervaring met sleutelen, doe het meeste onderhoud zelf, "moeilijkste" wat ik gedaan heb ik distributieketting op een husaberg steken en nieuwe lagers op die nokkenas steken. Dit ging vrij vlot.

Technische kennis is ook wel voldoende, onhandig ben ik niet, maar een simpele klus lijkt het me niet.

Kunnen de kenners mij zeggen hoeveel uur je ongeveer nodig hebt om de klus te klaren aub?

topic is 6 jaar oud :') , open een eigen topic
 
Nog een vraagje:

Ik heb een werkplaatshandboek, maar lees veel verwijzingen naar de Haynes handboeken.
Vraag me af of ik nu welke ik gedownload heb, Honda werkplaatshandboek of die van Haynes.
In het eerste geval, is die van Haynes aanschaffen dan nog nuttig of lukt het met het wphb ook?

Eerste pagina van de 488:

[afbeelding]
Daar heb ik het ook meegedaan.
Tip: pak een groot stuk stevig karton. Teken daarop ongeveer de omtrek van het motorblok en steek daarin de bouten die je uit het blok haalt. Dan weet je later waar ze terug moeten :+
Tip2: leg alle onderdelen logisch bij elkaar zodat je hij het terugbouwen niks vergeet.
(Ik moest het blok opnieuw openen |( )
 
Daar heb ik het ook meegedaan.
Tip: pak een groot stuk stevig karton. Teken daarop ongeveer de omtrek van het motorblok en steek daarin de bouten die je uit het blok haalt. Dan weet je later waar ze terug moeten :+
Tip2: leg alle onderdelen logisch bij elkaar zodat je hij het terugbouwen niks vergeet.
(Ik moest het blok opnieuw openen |( )

Heb alle bouten die er terug in kunnen er terug ingedraaid.
Rest ligt in sorteervak per zone en met label.
Hoop op deze manier alles mooi terug te vinden. 1e x dat ik zo een klus zoek te klaren.

Ondertussen de Haynes manual aangekocht, een curieus hoe goed het daar in staat uitgelegd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan