XV1000-RR

kkoen

Die hard MF'er
8 dec 2014
523
3
We zijn weer begonnen aan een nieuw project!

XV1000 blok uit een Yamaha TR-1
Die ligt er al een tijdje.
Eerst moest The royal Ascot af.

Plan met deze:

XV1000 blok, standaard met carbs.
GSXR achterbrug, vering wiel en rem.
GSXR voorwiel en remmen.
Alternatieve voorwielophanging, eigen frame.
Racer, in eerste instantie, misschien later nog op kenteken.

full
 
Laatst bewerkt:
Hier een plaatje van proto1 van de voorwielophanging.
Dit is een Suzuki GS1000 en die stuurt inmiddels erg goed!
full
 
Tis zeker apart ja en mooi gemaakt maar optisch mooi?nee,vind ik niet maar daar gaat het ook niet om. O-)
Succes met het project! :Y
 
het fietsje is een rijdende test bank, maakt nog net geen koffie

Dat van die testbank klopt wel.
Zie hier het geheel absurde doch prima functionerende 'computer in a caketin' concept.

Met die computer log ik heel veel parameters zoals versnellingen, gps, veerbewegingen etc.

Over esthetiek kunnen we blijven bomen, zoals yerrit al aangaf is dat bij deze suzuki geen vooraanstaand aandachtspunt geweest :)

goed, ik ga proberen de xv1000 een beetje beter te laten smoelen ook.

maar ik beloof nix! functie is nog steeds belangrijker dan vorm.

full
 
Laatst bewerkt:
is die voorwielophanging/vering wel sterk genoeg? ziet er wat iel uit en zo ver van het frame af (komen er dan niet meer krachten op te staan?)
 
Kom je een beetje uit met je final-drive ketting/tandwielen?

Standaard heeft een tr1 een 630 ketting in een oliebad met 16:35

Ik heb wat meer breedte nodig voor de 180 achterband en een 530 ketting is ook sterk genoeg.

Voor een gelijke verhouding kom ik dan op 19:40

Dat geeft ook ongeveer dezelfde diameters.

En nu is het tijd om de offset te bepalen.

Eerste inschattiung is 8mm, dan kan ik twee tandwielen aan elkaar lassen.

kom ik nog op terug...
 
Ring maken met je offset..
Staat netter..
Ik ga ervanuit dat t je achtertandwiel is ? Die maar buiten moet...
Hoewel... gsx is 4 cilinder... en breder...
Voortandwiel heb je ook in bredere, offset uitvoeringen... maar weet uiteraard niet of je die voor de xv hebt....
Nog post gehad?
 
Ring maken met je offset..
Staat netter..
Ik ga ervanuit dat t je achtertandwiel is ? Die maar buiten moet...
Hoewel... gsx is 4 cilinder... en breder...
Voortandwiel heb je ook in bredere, offset uitvoeringen... maar weet uiteraard niet of je die voor de xv hebt....
Nog post gehad?

Post, ja , ik heb je bedankt op jouw topic..


Het is het voortandwiel dat naar buiten moet.

Ik wil daarvoor een bestaand tandwiel afdraaien, zodat ik de as opname heb, en van het nieuwe tandwiel de binnenklant uitdraaien op dezelfde maat. Dan kan ik de 2 mooi aan elkaar lassen op offset.

Dit werkt alleen bij een kleine offset.
Bij grote offset komt er een steunlager bij, Die kan ik dan mooi in de schetsplaat voor het achterbruglager plaatsen.

Ik heb een beetje moeite om het midden te bepalen van het blok.
Ik denk nu dat de deling in het carter het midden is. De voorste cilinder staat er iets rechts van , en de achterste iets links.

meten, meten , meten
 
Laatst bewerkt:
is die voorwielophanging/vering wel sterk genoeg? ziet er wat iel uit en zo ver van het frame af (komen er dan niet meer krachten op te staan?)

Tot nu toe blijkt het sterk genoeg ;)

Er liggen ook berekeningen aan ten grondslag, maar het is makkelijk in te schatten dat de krachten die hier nu spelen kleiner zijn dan bij een gewone vork.

Het hele krachtenspel wordt opgedeeld in twee punten die verder uit elkaar liggen.
Zo zie je de onderarm de meeste krachten opvangen en naar het frame terug leiden en neemt het balhoofd nog maar een gedeelte op. (normaal komt alle kracht en een groot koppel alleen op het balhoofd).
 
Heej :) ,

Een erg interessant topic met een TR1 blok erin :P Ik zeg goed bezig! De fiets met de alternatieve vering ziet er vet uit :Y Wat is het doel van de alternatieve vering? het induiken bij het remmen tegengaan of gewoon een andere geometrie om te bekijken wat er gebeurd? Dat het uiteindelijk beter moet rijden lijkt me duidelijk ;)
Wel cool dat je daadwerkelijk meet wat er gebeurd. Met welk systeem doe je dat?

Ik zag dat je in een ander topic iets vroeg over de ontsteking.... Ik heb die in zijn geheel laten vertrekken en een ignitech gemonteerd, met de originele pickups! Niet weer een TCI maar een CDI ontsteking (meestal voor tweetakten) die vonkt een potje harder en dat kan een startende XV wel gebruiken :Y Carbs heb ik ook nog origineel, maar opnieuw afgesteld en in tegenstelling tot wat je meestal leest doen ze het gewoon prima.

Ik ben benieuwd naar je oplossing voor het frame. Dit blok vraagt gewoon om een dragend deel te worden van een frame *O* ben benieuwd hoe je de alternatieve voorwielophanging erin gaat passen.

Wat betreft het midden van het blok.... ik heb de deling van het carter ongeveer 6mm rechts van het midden zitten. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoe ik dat bepaald heb :X Ik geloof wel heel sterk dat een paar mm naar links of rechts niets uit zal maken voor het sturen. De massa in het blok is ook niet gelijk verdeeld over links en rechts. Dus je zou evt. een paar mm kunnen foetelen met het plaatsen van je blok om voldoende speling te maken voor je achterband en de kettinglijn.

Ik ga het topic in ieder geval volgen met veel interesse!

Later,

Loek
 
Heej :) ,

Een erg interessant topic met een TR1 blok erin :P Ik zeg goed bezig! De fiets met de alternatieve vering ziet er vet uit :Y Wat is het doel van de alternatieve vering? het induiken bij het remmen tegengaan of gewoon een andere geometrie om te bekijken wat er gebeurd? Dat het uiteindelijk beter moet rijden lijkt me duidelijk ;)
Wel cool dat je daadwerkelijk meet wat er gebeurd. Met welk systeem doe je dat?

Ik zag dat je in een ander topic iets vroeg over de ontsteking.... Ik heb die in zijn geheel laten vertrekken en een ignitech gemonteerd, met de originele pickups! Niet weer een TCI maar een CDI ontsteking (meestal voor tweetakten) die vonkt een potje harder en dat kan een startende XV wel gebruiken :Y Carbs heb ik ook nog origineel, maar opnieuw afgesteld en in tegenstelling tot wat je meestal leest doen ze het gewoon prima.

Ik ben benieuwd naar je oplossing voor het frame. Dit blok vraagt gewoon om een dragend deel te worden van een frame *O* ben benieuwd hoe je de alternatieve voorwielophanging erin gaat passen.

Wat betreft het midden van het blok.... ik heb de deling van het carter ongeveer 6mm rechts van het midden zitten. Ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoe ik dat bepaald heb :X Ik geloof wel heel sterk dat een paar mm naar links of rechts niets uit zal maken voor het sturen. De massa in het blok is ook niet gelijk verdeeld over links en rechts. Dus je zou evt. een paar mm kunnen foetelen met het plaatsen van je blok om voldoende speling te maken voor je achterband en de kettinglijn.

Ik ga het topic in ieder geval volgen met veel interesse!

Later,

Loek

Hey Loek,

Bedankt voor je reactie, daar kan ik wat mee!
klik je op het huisje bij mn naam, dan kom je op mijn homepage, en onder stories leg ik daar een en ander uit over de voorwielophanging en ook over de datalogger. is wel in het english...

Ontsteking gaan we vanavond weer wat aan doen, wij proberen nu de bestaande tci te koppelen aan 2 COP's uit een volvo.
Lukt het allemaal niet dan volg ik jouw voorbeeld.

Idee is inderdaad om de sterkte van het blok te benutten.
Achter maak ik twee alu platen voor het draaipunt van de achterbrug en nog twee om de achterveer op af te steunen.
Dan een klein buizenframe tussen de twee koppen met een klein balhoofd eraan.

Ben ik nog mee aan het tekenen...

Nu het midden, dus 6mm naar rechts, ok, is er nog iemand misschien die dat kan bevestigen?

Later weer meer,

Cheers,
koen

PS ik heb jouw topic ook met plezier gelezen!
chapeau!
 
Danku,

Leuke info op je website!, wat betreft die pickups voor je ontsteking. Zijn je originele stuk? ik heb nog wel een werkend setje liggen namelijk. Zitten nog gewoon op het beugeltje, dus vastschroeven en hobbelen met dat ding ;) en ook een TCI heb ik nog wel liggen omdat ik die ignitech gemonteerd heb. kortom, laat maar weten, beetje hulp heen en weer kan nooit kwaad *D

Later,

Loek
 
Leuk, meteen wat geïnteresseerden erbij!

Goed nieuws over het blok: doet ut!

Eerst problemen met de ontsteking gehad, toen een experimentje met volvo COP's , uiteindelijk de oude TCI unit, direct bekabeld naar de oude bobines.
en... beng beng beng beng beng
Zat het probleem dus kennelijk in de kabelboom.
Goed, nu weten we dat hij het doet, en kunnen we verder met bouwen. Draadjes er weer allemaal af, dat komt later.
 
Terug
Bovenaan Onderaan