Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
En ook weer terug
full


Foto is gemaakt door zo'n fotopipo langs de kant van de weg op de col de Galibier
In 9 dagen 3560 km door Belgie, Frankrijk, Italie, Zwitserland, en Duitsland.
 
Laatst bewerkt:
We hebben afgelopen week 1350 km in de Ardennen rond gereden inclusief heen en terug. Helaas zondag op de heenweg gestrand in Beringen met een accu die niet meer werd opgeladen. Achteraf ook al een smeullucht geroken, die bleek uit de stator/rotor te komen. Na de ANWB gebeld te hebben was Touring Belgie er binnen een half uur. Met hulp van deze meneer de motor toch naar een locale Hondadealer gereden die toevallig aan kwam rijden (zondagmiddag). Kon de motor gelukkig binnen staan. Maandag de motor gecontroleerd en inderdaad was de stator uitgefikt (53000 km). Onderdelen besteld en dinsdag konden we gelukkig weer verder na een rekening van 1115 euro betaald te hebben :( De rest van de vakantie gelukkig zonder problemen gereden, maar je vertrouwen is wel even weg. De Hondadealer heeft nog coulance geprobeerd, maar daarvoor is de motor al te oud. Het werd dus een hele dure vakantie helaas. Nu nog nieuwe banden en voorremblokken en dan is hij weer tiptop hoop ik.
 
Zijn er signalen wanneer zo'n stator/rotor bijna ten einde is (behalve de brandlucht)?
Ontstaat zoiets door overbelasting, bijv. tijdens lange ritten in heuvelachtig cq bergachtig gebied, of ook mogelijk tijdens een snelwegrit ofzo?
Valt de status van dit onderdeel te checken, te meten?
Pittige reparatie. Is het goedkoper wanneer het preventief vervangen wordt?
Mijn CBF1000 (2007) loopt richting 70.000 km
 
Bij mij gebeurde het uit het niets, was gewoon net een uurtje wat binnendoor aan het touren en alles stopte ermee :( Ik heb laatst gezien dat er iemand een voltmetertje gemonteerd had maar of die vooraf terugloopt kan ik je niet vertellen. Er is toen wel een ander type(nummer)
gemonteerd maar of die beter zijn weet ik niet
Het gebeurde heel toepasselijk in het belgische plaatsje Balen :+ :+ :+
 
Wij waren ook gewoon aan het toeren en hadden inmiddels zo'n 180 km gereden. Het was wel behoorlijk warm met een graadje of 28 of zo. Ik merkte het eigenlijk pas na een stop toen de motor niet wilde starten op de startmotor terwijl de accu net nieuw is. Ik had er al over gelezen op het forum dus samen met de brandlucht krijg je dan wel een vermoeden dat het fout zat. Als het voltage terugloopt ben je al te laat lijkt mij, dus dat biedt weinig uitkomst. Hoop dat nu met de nieuwe set het probleem voorgoed verholpen is. Ik heb net bij van Wijk Motoren een setje Pilot Road 4 banden gekocht. Ben benieuwd hoe anders dat rijdt t.o.v. van mijn versleten Bridgestones.
 
Motor is van sept 2008 en het gebeurde in okt 2012. maar wel of geen coulance is wel erg dealer afhankelijk heb ik begrepen ( heb wel wat geluk gehad denk )


Was wel bij mijn eigen dealer waar ik deze motor nieuw gekocht heb, kan me voorstellen als je in Belgie staat bij een vreemde dealer dat deze geneigd is wat minder moeite te doen.
 
Laatst bewerkt:
Erg jammer van die stator/dynamo die kapot gegaan is. Schrok wel even van de kosten die je moest aftikken. Nieuw kan je ze los voor pakweg 175 euro hebben. Monteren is een eenvoudig klusje, al zou je om het echt goed te doen wel de olie moeten aftappen en opnieuw moeten vullen. Dat zou prima met de gebruikte olie kunnen.
 
Erg jammer van die stator/dynamo die kapot gegaan is. Schrok wel even van de kosten die je moest aftikken. Nieuw kan je ze los voor pakweg 175 euro hebben. Monteren is een eenvoudig klusje, al zou je om het echt goed te doen wel de olie moeten aftappen en opnieuw moeten vullen. Dat zou prima met de gebruikte olie kunnen.

Zou je me kunnen vertellen waar want de kans dat het nog een keer kapot gaat is wel aanwezig bij de CBF :+ Kan me dan een hoop geld schelen, ik zou het zo niet weten.
alvast bedankt
 
Als je voor de CBF1000 een nieuwe dynamo nodig hebt, zorg dan voor eentje van na 2010. Dat is een verbeterde versie. Als je motor van voor 2010 is, wil men vaak de originele plaatsen, niet echt verstandig/handig. Onbegrijpelijk eigenlijk dat Honda die nog levert.
 
Als je voor de CBF1000 een nieuwe dynamo nodig hebt, zorg dan voor eentje van na 2010. Dat is een verbeterde versie. Als je motor van voor 2010 is, wil men vaak de originele plaatsen, niet echt verstandig/handig. Onbegrijpelijk eigenlijk dat Honda die nog levert.
Honda zal nog wel een voorraadje in het magazijn hebben liggen :Y
 
Als je voor de CBF1000 een nieuwe dynamo nodig hebt, zorg dan voor eentje van na 2010. Dat is een verbeterde versie. Als je motor van voor 2010 is, wil men vaak de originele plaatsen, niet echt verstandig/handig. Onbegrijpelijk eigenlijk dat Honda die nog levert.
4



Hoe zie je het verschil ?
 
Zou je me kunnen vertellen waar want de kans dat het nog een keer kapot gaat is wel aanwezig bij de CBF :+ Kan me dan een hoop geld schelen, ik zou het zo niet weten.
alvast bedankt
Jazeker, dat is hier.

Het is prima zelf te doen, in een werkplaatshandboek staat al heel veel. Maar op internet circuleren er meerdere prima instructiefilmpjes. En anders kan je altijd nog in dit topic of beter in het techniek topic een vraag stellen mocht het nodig zijn.

edit:
mocht iemand geïnteresseerd zijn in de techniek achter een dynamo dan raad ik deze site aan. Het gaat weliswaar over een auto maar principe is hetzelfde bij een motor. Persoonlijk hou ik er van om technische details te weten.
 
Laatst bewerkt:
Jazeker, dat is hier.

Het is prima zelf te doen, in een werkplaatshandboek staat al heel veel. Maar op internet circuleren er meerdere prima instructiefilmpjes. En anders kan je altijd nog in dit topic of beter in het techniek topic een vraag stellen mocht het nodig zijn.

edit:
mocht iemand geïnteresseerd zijn in de techniek achter een dynamo dan raad ik deze site aan. Het gaat weliswaar over een auto maar principe is hetzelfde bij een motor. Persoonlijk hou ik er van om technische details te weten.
Altijd interessant om te weten hoe iets werkt :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan