bouten oliefilter dol

smeck

Professional idiot
6 jan 2015
8.113
10.772
Rdam
Zit niet mee met mn brik (gsx750 es).
Van de week olie en filter ververst, blijkt ie olie te lekken bij t olie filter, heel spoor de straat op.
Wil de boutjes losdraaien om te kijken of de rubberen seal misschien niet lekker zit...zijn alle 3 de boutjes dol ondanks dat k ze er niet overdreven stevig in heb geschroefd met mn 1/4 mini rateltje.
Ik vermoed dat het een schroefdraad probleem is aangezien ik ook al 2 bouten uit mn dynamo kapje trok met een stuk schroefdraad erin.
Is er misschien makkelijke manier om de boutjes alsnog los te krijgen naast het hele spruitstuk verwijderen / blok eruit trekken.
Anders gaat ie weg ivm andere toekomstige kosten en dat vind ik em niet meer waard op t moment.
De gebruikelijke manieren van ff afslijpen en uitboren gaan niet op aangezien ik er met mn rateltje al amper bij kwam ivm het spruitstuk en deels verzonken filter kapje.

2889qf7.jpg
 
Laatst bewerkt:
kijk of je er een klein fitting schroevendraaier er achter kan tikken en dan voorzichtig draaien ,en anders proberen met een beitel de dopmoer door midden te krijgen ,maar wat vooral het belangrijkste is rustig blijven, ik had er 1 die ook dol was ,ik heb gelijk alle draadeinde er uit gehaald en er langere draad einden in gezet met gewone m6 moeren zodat ik ze altijd los kan krijgen SUCCES :Y :Y :Y
 
Even doorgedacht, het volgende kan gebeurd zijn: tapeind komt tegen dop van dopmoer aan, ts draait verder, schroefdraad gaat kapot, draadeind stuikt iets op.
Dan gaat die dopmoer er niet meer af.
Oplossing: bovenkant dopmoer afdremelen, tegelijk met opgestuikte draadeind.

Misschien gaat het hier niet over doordenken en oplossen. Heb trouwens net mijn probleem met de olieaftapplug opgelost, het koelvloeistofprobleem aangepakt evenals het "probleem met de hangende remzuigers".
 
Bedankt voor alle reacties en tips, maar het probleem is niet grip, bout draait gewoon rond, maar zoals de titel aangeeft zijn ze dol, dus ik kan draaien wat ik wil, maar er gebeurt niets :)

Ok, dan moet je eigenlijk draaien en trekken tegelijkertijd.

Ik zou proberen tussen het huis en de bout een klein schroevendraaiertje te steken omdaarmee spanning te zetten op het draadeinde zodat deze grip krijgt op het resterende deel van het schroefdraai in het carter.
 
dat had ik al geprobeerd na vergelijkbaar advies, maar ik krijg er niets tussen en druk zetten via de aftapbout werkt helaas ook niet. Bovendien zit er al enige spanning op ivm de veer aan de binnenkant van de klep :)

Slim, zorgen voor de volgende eigenaar :')

Of je leest de eerste post goed door?
"Anders gaat ie weg ivm andere toekomstige kosten en dat vind ik em niet meer waard op t moment."

Kwestie van simpele kosten/baten afweging ;)
Staat gewoon netjes vermeld in het verkoop topic, maar voor mij persoonlijk is het de moeite niet meer waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik ging al zoeken waar die dan te koop stond. :')

Maar anders boutjes splijten - mooi stukje gereedschap.
Hopelijk is het niet te breed / dik.
 
dat had ik al geprobeerd na vergelijkbaar advies, maar ik krijg er niets tussen en druk zetten via de aftapbout werkt helaas ook niet. Bovendien zit er al enige spanning op ivm de veer aan de binnenkant van de klep :)

Inspannen in de boorkop van een boormachine / elect. schroevendraaiter en dan trekken en draaien tegelijkertijd.
 
nou met heel veel pijn en moeite de moeren eraf gekregen en direct dus ontdekt wat het probleem was:

In eerste instantie trok ik de moeren met draadeind en al eruit, vandaar de aanname dat het bouten waren.
Na het verwijderen van de moeren kan ik duidelijk zien dat het draad halverwege het draadeinde vrijwel glad is.

Nu is het een kwestie van nieuwe tapeindes vinden (iemand een idee waar?), oude eruit zien te krijgen, nieuwe erin rammen, vastzetten met loctite oid en de boel weer monteren met een nieuwe o-ring. Deze was zoals verwacht verschoven tijdens het monteren en plat gedrukt tussen de kap ipv netjes in de groef.
 
Laatst bewerkt:
dat had ik al geprobeerd na vergelijkbaar advies, maar ik krijg er niets tussen en druk zetten via de aftapbout werkt helaas ook niet. Bovendien zit er al enige spanning op ivm de veer aan de binnenkant van de klep :)Of je leest de eerste post goed door?
"Anders gaat ie weg ivm andere toekomstige kosten en dat vind ik em niet meer waard op t moment."

Kwestie van simpele kosten/baten afweging ;)
Staat gewoon netjes vermeld in het verkoop topic, maar voor mij persoonlijk is het de moeite niet meer waard.

Oke, dan heb ik niets gezegd. Er worden jammer genoeg vaker motoren op deze manier verkocht.
En koopt de nieuwe eigenaar vaak "de ellende van een ander"

Jim :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan