restauratie yamaha XS 750 E

hoi Bruno,
ik kan je geen PM sturen vandaar zo maar even:

ik wil ook mijn vorkpoten opnieuw laten doen door Richard Weerts maar ik krijg hem niet te pakken.
Heb jij gegevens voor mij waar ik hem op kan bereiken?
kan evt via mijn PM.

alvast edankt.
 
Dank! ik had inderdaad een ander nummer in mijn topic doorgekregen!
Ik ga hem bellen. Succes met je project!
 
Ik heb een bedrijf gevonden dat verzinkt en poedercoating doet tegen zeer democratische prijzen. Toch iets dat te vinden is in Vlaanderen want ik heb al verschillende keren beroep moeten doen op Nederlandse vaklui. Hierbij enkele foto's die tonen wat en monnikenwerk zo'n restauratie eigenlijk wel is. ;)
Dit gaat enkel over mijn carburators.
full
 
mooi, ik heb dit vorig jaar ook laten doen, was 40 euro kwijt voor alles van de carburateurs en nog een handvol los ijzerwerk..
 
Vandaag werden in de herchroomde vorken de oliedempers ingelijmd die ik er uit had geslepen. Met devcon titanium pasta. Eerst 2,( uren drogen en daarna 4 uren de oven in op 90° C. Moet zo ongeveer 8000 kg trek- en duwsterkte hebben en komt dus niet meer los

Alles is nu klaar om de vorken te monteren. (zie foto)

Een vraagje: de vorkkeering moet op een bepaalde manier gemonteerd worden. Maar wat is boven en wat is onder?
full
 
Een vraagje: de vorkkeering moet op een bepaalde manier gemonteerd worden. Maar wat is boven en wat is onder?[afbeelding]
Zo! Dat is even geleden dat hier nog een update over verscheen. Veel herkenbare zaken van mijn eigen project :Y

De vorkseals hebben normaal 1 open kant, die moet naar beneden, richting de olie. Zie dat je een goed passende dop of iets dergelijks gebruikt om ze er in te drukken / persen, ze zijn gemakkelijk kapot te krijgen..
 
bedankt voor de info.
Zal de keerring inbrengen na onderdompeling an de onderste vorkpoten in kokend water. Dat geeft iets meer ruimte.

Zo! Dat is even geleden dat hier nog een update over verscheen. Veel herkenbare zaken van mijn eigen project :Y

De vorkseals hebben normaal 1 open kant, die moet naar beneden, richting de olie. Zie dat je een goed passende dop of iets dergelijks gebruikt om ze er in te drukken / persen, ze zijn gemakkelijk kapot te krijgen..
 
bedankt voor de info.
Zal de keerring inbrengen na onderdompeling an de onderste vorkpoten in kokend water. Dat geeft iets meer ruimte.
waarvoor zou je dat doen.. het is geen krimpen/persen van metalen delen.. het is een 'flexibel' deel wat altijd zonder verwarming wordt gemonteerd.
Lijkt mij heel erg moeilijk doen (en gevaarlijk misschien wel met die hete stukken) om niets..
 
Voor het op z'n plaats krijgen van een nieuwe keerring gebruik ik een oude keerring.

Deze kan je dan op de nieuwe keerring plaatsen en dan met kleine hamer kan je dan de nieuwe keerring er in slaan ("kleine" tikjes op de oude ring in de rondte zodat de nieuwe keerring langzaam gelijkmatig op z'n plek komt).

Sorry voor de moeilijke beschrijving maar ik weet geen betere manier ;)

Maar je project krijgt zo wel weer een flinke zet, kan hij (of is het een zij) weer op eigen wielen staan :)
 
Welk adres was dat in Vlaanderen dat verzinkt en powdercoat aan democratische prijzen ?

Die voorvorkkeerringen zijn niet moeilijk hoor. Inderdaad langzaam met de oude keerring erin tikken en ze zitten in notime. Wel met de veer naar de kant van de olie.
 
Heb dit gedaan door even in warm water te stekken en ging er heel vlot in mede door de uitzetting van het aluminium. Enkele tikken en alles zat op zijn plaats.

Heb jij een idee van hoeveel olie de voorvork van een XS 750 E nodig heeft? In mijn handboek Haynes staat 190 ml voor het USA-model en 200 voor het UK-model. Ik veronderstel dat ik het UK (Europees)model heb, maar hoe kan je het verschil zien?


waarvoor zou je dat doen.. het is geen krimpen/persen van metalen delen.. het is een 'flexibel' deel wat altijd zonder verwarming wordt gemonteerd.
Lijkt mij heel erg moeilijk doen (en gevaarlijk misschien wel met die hete stukken) om niets..
 
Een van de lessen die ik heb geleerd uit de restauratie van mijn XS750 is denk niet dat het werk snel vooruit gaat. Er is veel geduld voor nodig. Wat een of twee jaar ging duren is ondertussen 5 jaar geworden.

Maar we gaan dus nog steeds door:

Ik heb een vraag over de lagers van de schommelarm. Heeft iemand een efficiënte manier om deze eruit te krijgen. De lagersschalen zijn helemaal kapot. Je ziet de strepen en de pitting (aan de kant van de cardan) in de schalen. Waarschijnlijk te hard vastgedraaid.
full
 
een lasje erin leggen, hierdoor krimpen de schaaltjes en kun je ze vrij eenvoudig verwijderen..werkt prima
 
Na het demonteren van de cardanas moet ik de oliekeerringen vernieuwen. De grote keerring aan de binnenzijde van het wiel (ref 93102-70167) was geen probleem. Nog steeds te verkrijgen bij Yamaha. De andere keerring die rond de as zit (zie foto) en meedraait met de as (ref 93108-27006) is niet meer te verkrijgen (heeft ook geen standaarddimensies volgens CMSNL : 27x 43,6 x7). Ik ben op zoek gegaan en vond via ebay nog wel een new old stock oil seal maar ze vragen er veel geld voor. Op de site van Yamaha Triples (zie hieronder) vond ik een alternatief: keerring van Honda met standaardmaten 27x43x7 en deze is nog vlot te vinden. Heeft iemand ervaring met dergelijk alternatief? Zijn er andere kanalen om een replica van de originele keerring te vinden.

If the seal (93108-27006) needs replaced, you're stuffed. Yamaha discontinued it.
You may be lucky to find someone with old stock, but it's gonna cost you. Alternatively, there is a Honda part which I found is a perfect fit. (This took me hours of research and hard work and comes from a 2005 Honda shaft drive). The Honda part number is 91261-ME9-005.
The seal sizes of the original Yam one are 27 x 43.6 x 7. The Honda seal is 27 x 43 x 7. When I received it, I checked it with a vernier calliper as 26.8 x 44.3 x 6.9. To cut a long story short, it was tight on the shaft, and fit inside the coupling nicely.
full
 
Ik heb geen ervaring met het (moeten) reviseren van de cardan Bruno.
Niet nodig gehad; de cardan lekt zelden.
Zo te lezen heb je op het engelse (Warren) of amerikaanse (Craig) forum al iemand gevonden die je aangeeft dat de Honda keerring prima werkt...dus doen.
 
Lagerschalen zijn uit de schommelarm. Evident was dit niet. Ik merkte zelfs dat het lagerstaal afbrokkelde an het oppervlakte.
Maar goed ze zijn er uit en zonder schade aan de schommelarm.

Volgende werkje zijn de lagers van de stuurkolom
full
 
Hierbij de lagerkom van de schommelarm (linkerkant)
Er valt goed te zien hoe water zich binnen de keerring genesteld heeft gedurende 25 jaar en daar pitting heeft veroorzaakt. Gelukkig op een plaats die weinig zal storen eens de nieuwe lagers en keerringen zijn geïnstalleerd. :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan