Ketting'wax' vs kettingspray

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.087
8.229
Assen
Dag Mensen,
Mijn beide jawa's hebben een gesloten kettingkast en heb je aan de ketting vrijwel geen onderhoud..
Maar sinds enige tijd heb ik de enfield weer aan de rol en die heeft een 'blote' ketting..
Nu 'schrik' ik er iedere keer weer van na rijden in nattigheid hoe droog de ketting is en hoeveel vuil er aan de ketting hangt.
Mijn vraag; is kettingwax een betere keuze voor de najaar/winterrijder?
 
ik heb een pot wit motorex vet, dat smeer ik op mijn ketting. Sprays hielden het niet lang vol bij mij, alsmaar droge boel waardoor ik oppervlakkige roest op mijn ketting kreeg. Sinds ik de pot met vet er op kwast geen last meer van.

ik woon aan zee (zo'n 400m van het water) dus ik heb het hele jaar last van stuifwater/pekel/zout. Dat helpt zeker niet, maar dat vet houdt het goed hier.
 
Ik gebruik kettingspray van Still :)

Plakt niet. Klopt dat ik soms oppervlakkig roest zie nadat de fiets een dag in de regen heeft gestaan maar na een ritje is het ook weer weg (ketting is uiteraard altijd goed ingespoten).

Vet plakt te veel vind ik. Blijft alle bende er ook op plakken.
 
..Ik heb ook zo'n pot vet.. ben er van af gestapt omdat ik het idee had dat met de troep die op de ketting komt het een soort slijppasta werd..
En vet kan je er alleen maar 'op' smeren.. spray dringt overal tussendoor..
 
Laatst bewerkt:
dat het een slijppasta wordt heb ik in ieder geval nog niets van gemerkt. Als het er te dik op zit misschien?

Het vet er 'op' smeren is trouwens ook niet zo erg, na 100 meter rijden zit het precies waar het moet zijn; overal op de ketting. Ook vind ik het prettig dat 100% van het vet op mijn ketting zit, niet 60% op de grond, kettingkast, velg, band etc. Ik smeer het altijd wel goed uit met een tandenborstel.

De praktijk zal uitwijzen hoe lang mijn kettingset mee zal gaan op dit vet, maar na een paar duizend km met deze nieuwe ketting is er nog niets te merken van rek of slijtage.
 
De jaren dat ik ook in de winter reed gebruikte ik een weinig kettingspray omdat het goed doordringt tussen de rollen.
Na het intrekken ging met de kwast een laagje duckhams op de hele ketting, dus ook de zijkanten voor wat extra oppervlaktesmering en om te beschermen.

Gebruik nu alleen nog s1000, bevalt prima, spat weinig.
 
En ik gebruik kettingzaagolie. O.a. ontdekt hier op MF en wat mee zitten experimenteren op een paar stukjes oude fietsketting. Had daar verschillende goedjes op geplempt en toen door het zand gehaald, onder de kraan gehouden, in de regen laten hangen enz. Uiteindelijk ook enkele van die goedjes live gebruikt en heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor de kettingzaagolie.

Makkelijk op te brengen. Ik heb een plastic afsluitbaar olieflesje liggen onder het zadel en gebruik die per 2 tankbeurten. Het is dun, maar blijft toch goed op de ketting zitten. Kettingrollen worden mooi metaalachtig vettig grijs er van.

En iets van €8,00 voor een liter. Doe je héél lang mee!

HAP9VHHm.jpg
 
Laatst bewerkt:
En ik gebruik kettingzaagolie. O.a. ontdekt hier op MF en wat mee zitten experimenteren op een paar stukjes oude fietsketting. Had daar verschillende goedjes op geplempt en toen door het zand gehaald, onder de kraan gehouden, in de regen laten hangen enz. Uiteindelijk ook enkele van die goedjes live gebruikt en heb uiteindelijk de keuze gemaakt voor de kettingzaagolie.

Makkelijk op te brengen. Ik heb een plastic afsluitbaar olieflesje liggen onder het zadel en gebruik die per 2 tankbeurten. Het is dun, maar blijft toch goed op de ketting zitten. Kettingrollen worden mooi metaalachtig vettig grijs er van.

En iets van €8,00 voor een liter. Doe je héél lang mee!

[afbeelding]
Kettingzaagolie ken ik en is idd erg kleverig.. maar heb je dan nie hetzelfde probleem dat zand e.d er in blijft zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan