led strips op 12 voltsysteem

jordib

Die hard MF'er
3 okt 2012
661
0
Hoorn
Allen,
Totaal niet motor gerelateerd maar omdat jullie er verstand van hebben toch even vragen.

In mijn kleine autootje (c1) wil ik namelijk wat leuke led strips inbouwen bij het interieur. Bedenk hoedeplank/onder de stoel/ bij de gaspedalen

Nu zit ik alleen met de vraag waar ik de stroom voorziening vandaan haal.
De leds zijn 12V

Voor de klus heb ik al wel het een en ander liggen wat mogelijk gebruikt kan worden:
Losse zekeringen kastje
Kabel doorverbinders (schotchlock)
Schakelaartje

Schakelaartje er het liefst tussen zodat ik zelf kan bepalen of de led strips aan/uit blijven

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet gewoon achter de sigaretten aansteker een paar extra draden aan solderen.
Bij de meeste auto's is dit meestal nog een geschakelde plus ook, dan staat het tenminste uit als je contact uit is.

Dat is wel een slimme, en direct op een zekering draadje van bijv. Achterlichten? Is na mijn idee ook veilig en simpel te bevestigen
 
Je normale verlichting zou ik niet mee gaan kutten, gewoon zoals Simonshavenaar zegt van de 12V sigarettenaansteker aftappen, en dan netjes met stekkers.
 
Heb jij 14 volt lampjes in je auto en motor?
Als deze strips bedoeld zijn voor in de auto zullen ze wel berekend zijn op ruim 14 volt.
Anders kan je inderdaad wel eens een probleem krijgen boven 12 volt.

Nee, maar LED's is een ander verhaal dan lampjes.

Levensduur wordt vaak geroepen 50.000 uur, maar als de spanning hoger wordt gaat de levensduur drastisch omlaag
 
Nee, maar LED's is een ander verhaal dan lampjes.

Levensduur wordt vaak geroepen 50.000 uur, maar als de spanning hoger wordt gaat de levensduur drastisch omlaag
Leds werken met een bepaalde stroom (meestal zo'n 20mA)
In de strips zit een stroombegenzing.
De simpelste uitvoering is met een weerstand die zorgt dat de stroom klopt met de aangesloten spanningsbron.
Als de strip bedoeld is voor in de auto dan zal dat ruim 14 volt zijn.
Als dat niet zo is maar echt voor 12 volt dan is de kans groot dat de stroom door de leds het dubbele is van waar ze voor bedoeld zijn.
Misschien dat ts ons hier meer info over kan geven.
 
De strip is bedoeld voor in de auto, heb het via ebay gekocht en in de omschrijving staat 12V voor de rest niks. Verwacht dat ze idd wel iets meer aan kunnen als wat ze aangeven.

Ga hem aftappen vanaf de sigaretten aansluiting. Thanks voor de info allen
 
bij de meeste autos liggen er zat vrije posities in de zekeringkast die voorzien zijn van zowel constante als geschakelde plussen. Haal het juiste connectortje, klik hem in de zekeringkast en douw er een zekering in. Voila, stroom naar keuze. Hoef je ook geen bestaande circuits af te tappen. Schakelaar maak je in het afdekkapje van een ongebruikte/geblindeerde positie van een schakelaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan