Snel optrekken SV1000

Mess

Die hard MF'er
14 mei 2011
383
4
Aalsmeer
Hoi iedereen, Vraagje:

Ik heb op heel wat motoren gereden en heb altijd snel het koppelingsgevoel van de desbetreffende motorfiets door.
Nu heb ik voor het eerst een twee cilinder met hydraulische koppeling. SV1000 2007

Het normaal tot snel optrekken is geen probleem.

Maar het echt snel optrekken wil (nog) niet lekker. Ik ga het proberen uit te leggen.
Bij het optrekken lijkt het erop dat het laatste stukje van de koppeling automatisch gepakt wordt waardoor ik een klap krijg.
Soms op m'n achterwiel en soms een salto.... <--geintje
Alsof je het laatste stuk laat schieten zeg maar.

Kan het zijn omdat ik alleen 4 cilinders gewend ben die geen power onderin hebben? P.s. lijkt me sterk want de ducati van een vriend heeft t niet.
Kan het zijn vanwege ouwe koppelingsplaten? ca. 32000 km oud. (denk ik)
Kan het met de hydrauliek te maken hebben? <--Heb vloeistof vervangen op de doorzuig manier. (daarvoor was het probleem ook)

Of is het nou echt een kwestie van wennen? Lijkt me sterk...
Wat ik al zei, de 2 cilinder ducatie 1000cc met hydraulische koppeling van een vriend kan ik wel normaal bedienen.

De koppeling voelt voor de rest normaal aan.

Kent iemand dit probleem/gevoel?

Edit: Vanuit stilstand!
 
Laatst bewerkt:
Even een idee, missschien klopt het wel niet maar dan hoor ik het graag.

Door de hydraulische koppeling te gebruiken ontkoppel je de koppeling. Bij het loslaten moet de zuigertje in het hydraulische systeem weer in z'n oude (gekoppelde) toestand terugkomen.

Is het zuigertje van de koppeling misschien versleten waardoor hij met een schokje terugkomt (net als met versleten remzuigers die slecht terugkomen)?
 
Laatst bewerkt:
Even een idee, missschien klopt het wel niet maar dan hoor ik het graag.

Door de hydraulische koppeling te gebruiken ontkoppel je de koppeling. Bij het loslaten moet de zuigertje in het hydraulische systeem weer in z'n oude (gekoppelde) toestand terugkomen.

Is het zuigertje van de koppeling misschien versleten waardoor hij met een schokje terugkomt (net als met versleten remzuigers die slecht terugkomen)?


als je een beetje rijden kan hoef je alleen je koppeling te gebruiken met wegrijden...
dus zoveel hoeft ie niet te lijden...
en als t zuigertje versleten is.. doet de fabrikant iets niet helemaal goed...
 
Bekend probleem bij de SV1000 (heb ook zo ééntje gehad trouwens) is een lekkende slave cilinder van de koppeling doordat er vuil bij kan komen en groeven veroorzaakt, bestel je nieuw spul krijg je ook verbeterde onderdelen, ik heb toen ook een busje gemaakt voor over de koppelingsstaaf die het blok ingaat zodat die niet meer vuil wordt. De mijne had dezelfde symptomen, bij normaal gebruik niks aan de hand maar bij pittig optrekken opeens happen, nooit verder onderzocht wat de oorzaak was en hoe je het op kon lossen maar ik vermoed iets in de bediening...

Ik heb nu trouwens een Honda FireStorm in de garage staan die het in extremere mate heeft dus ben benieuwd of er nuttige tips komen.
 
Bekend probleem bij de SV1000 (heb ook zo ééntje gehad trouwens) is een lekkende slave cilinder van de koppeling doordat er vuil bij kan komen en groeven veroorzaakt, bestel je nieuw spul krijg je ook verbeterde onderdelen, ik heb toen ook een busje gemaakt voor over de koppelingsstaaf die het blok ingaat zodat die niet meer vuil wordt. De mijne had dezelfde symptomen, bij normaal gebruik niks aan de hand maar bij pittig optrekken opeens happen, nooit verder onderzocht wat de oorzaak was en hoe je het op kon lossen maar ik vermoed iets in de bediening...

Ik heb nu trouwens een Honda FireStorm in de garage staan die het in extremere mate heeft dus ben benieuwd of er nuttige tips komen.

Ah! Toppie, bedankt. Iemand die het herkend!
Ik zal morgen is ff het staafje eruit halen, goed bekijken en flink schoonmaken enz.

Het volgende gaat ook door m'n hoofd:
Kan het zijn dat de platen op het laatste moment (te) heet worden en opeens grip krijgen?

Zoja, kunnen dit versleten platen zijn?

Heb laatst de platen in m'n handen gehad en op 't oog zagen ze er oké uit..Helaas niet opgemeten.
 
Laatst bewerkt:
Denk 1 van de platen krom. Mn GSXR heeft ook van die kuren. Schijnt dat dat komt doordat er int verleden veel wheelies mee gemaakt zijn. Dan krijgt die koppeling telkens zo'n opneuker waardoor die platen vervormen. Als je dan een keer sportief op wilt trekken gaat die dan heel raar doen.
 
Denk 1 van de platen krom. Mn GSXR heeft ook van die kuren. Schijnt dat dat komt doordat er int verleden veel wheelies mee gemaakt zijn. Dan krijgt die koppeling telkens zo'n opneuker waardoor die platen vervormen. Als je dan een keer sportief op wilt trekken gaat die dan heel raar doen.

Ik heb kromme stalen platen meegemaakt in m'n Fazer.
Dat veroorzaakte lastige ontkoppeling.
Bijv: Stilstaand lastig in z'n 1 of vrij te krijgen.
 
Ah! Toppie, bedankt. Iemand die het herkend!
Ik zal morgen is ff het staafje eruit halen, goed bekijken en flink schoonmaken enz.

Het volgende gaat ook door m'n hoofd:
Kan het zijn dat de platen op het laatste moment (te) heet worden en opeens grip krijgen?

Zoja, kunnen dit versleten platen zijn?

Heb laatst de platen in m'n handen gehad en op 't oog zagen ze er oké uit..Helaas niet opgemeten.

Kijk dan gelijk of de achterkant van de slave cilinder niet vochtig is, mocht dat zo zijn moet er een revisiesetje in of zelfs een andere slave als die te gegroefd is.

Hete platen lijkt me niet heel waarschijnlijk, en bij mij gebeurt het zelfs vaker als de motor nog steenkoud is.
 
Ik had ook zoiets op de ducati van een vriend van mij met hydraulische koppeling. Het aangrijpingspunt daarvan zit ook helemaal bovenin en en echt snel wegtrekken is niet te doen. Lang leve kabelbediende koppelingen!
 
Even een idee, missschien klopt het wel niet maar dan hoor ik het graag.

Door de hydraulische koppeling te gebruiken ontkoppel je de koppeling. Bij het loslaten moet de zuigertje in het hydraulische systeem weer in z'n oude (gekoppelde) toestand terugkomen.

Is het zuigertje van de koppeling misschien versleten waardoor hij met een schokje terugkomt (net als met versleten remzuigers die slecht terugkomen)?

remzuigers worden terug getrokken door de vervorming van de rubber dichting, kracht = klein
koppelingscylinder wordt terug geduwd door de koppelings veren, kracht = groot

trek zelf de conclusie ;)
 
Ik had ook zoiets op de ducati van een vriend van mij met hydraulische koppeling. Het aangrijpingspunt daarvan zit ook helemaal bovenin en en echt snel wegtrekken is niet te doen. Lang leve kabelbediende koppelingen!
Want dan merk je niet dat je koppelingaan revisie toe is?
Normaal is dit (zie openingspost):
Kan het zijn omdat ik alleen 4 cilinders gewend ben die geen power onderin hebben? P.s. lijkt me sterk want de ducati van een vriend heeft t niet.

Dus ff de koppeling en bedieningsmechanisme goed (laten) nakijken - zoals al eerder is voorgesteld.
 
Na wat zoekwerk:

DSCN0132.JPG


Ik heb nooit begrepen waarom dat los zit inderdaad..

Ik snap, hoe minder speling hoe beter, maar ik snap niet dat dit het happen kan verminderen.

P.s. zou ik dit met elektrode kunnen lassen?
 
Laatst bewerkt:
Bekend probleem bij de SV1000 (heb ook zo ééntje gehad trouwens) is een lekkende slave cilinder van de koppeling doordat er vuil bij kan komen en groeven veroorzaakt, bestel je nieuw spul krijg je ook verbeterde onderdelen, ik heb toen ook een busje gemaakt voor over de koppelingsstaaf die het blok ingaat zodat die niet meer vuil wordt. De mijne had dezelfde symptomen, bij normaal gebruik niks aan de hand maar bij pittig optrekken opeens happen, nooit verder onderzocht wat de oorzaak was en hoe je het op kon lossen maar ik vermoed iets in de bediening...

Ik heb nu trouwens een Honda FireStorm in de garage staan die het in extremere mate heeft dus ben benieuwd of er nuttige tips komen.


Dit had de mijne ook en hij lekte op een gegeven moment wat toen bovenstaande aten vernieuwe en het leek een andere motorfiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan