Krakend achterwiel

Dutcher90

Die hard MF'er
4 dec 2014
273
5
Alkmaar
Toen ik vandaag thuis kwam en de motor in de garage wilde zetten hoorde ik toch wel een zorgwekkend geluid bij mijn achterwiel vandaan komen. Na wat luisteren ben ik tot de constatering gekomen dat het geluid echt bij het achterwiel vandaan komt.
Het lijkt wel in het midden van het wiel vandaan te komen. Het komt niet bij de achterrem vandaan en ook niet bij de ketting.

Is dit een verrot achterwiellager? Als ik naast de motor ga zitten en ik hou het achterband van boven en onder vast kan ik hem iets heen en weer bewegen. Niet van boven naar beneden maar de bovenkant kan iets naar rechts en de onderkant iets naar links. (dit gaat om nog niet eens een millimeter maar ik voel het "tikken" in mijn handen)

Het gaat om een Yamaha R6 uit 2007

Ik heb het opgenomen om het wat duidelijker te maken:

Video 1

Video 2
 
Ik doe dit zeer regelmatig. Met een brander de zaak even warm stoken helpt enorm.
Met een goede binnentrekker heb je de lagers er zo uit.
De nieuwe lagers een poos in de diepvries en er in persen is dan een fluitje van een cent.
Ik heb hiervoor een eigen 'lagerpers' gebouwd. 20 ton......dus dat moet voldoende zijn.....

Dit is een achterbrug, maar met wielen werkt het ook.
 
Ik heb het geprobeerd met huis tuin en keukengereedschap, maar dat ging absoluut niet. Toen maar met het hele spul naar de werkplaats van de handige buurman gegaan en het lukte hem met goed gereedschap binnen een paar minuten. De nieuw lagers had ik in de vriezer gedaan en gingen er makkelijk in.
 
Ik doe dit zeer regelmatig. Met een brander de zaak even warm stoken helpt enorm.
Met een goede binnentrekker heb je de lagers er zo uit.
De nieuwe lagers een poos in de diepvries en er in persen is dan een fluitje van een cent.
Ik heb hiervoor een eigen 'lagerpers' gebouwd. 20 ton......dus dat moet voldoende zijn.....

Dit is een achterbrug, maar met wielen werkt het ook.

Even off topic.
Ik vind dat je héél slordig begint.
Je plaatst het naaldlager scheef in de passing en slaat hem vervolgens met een hamer "recht".
Maar eigenlijk weer scheef maar nu de andere kant op. Ook dit corrigeer je met een tik op de andere zijde.

Naaldlagers zijn kwetsbare lagers.

Geen mooi voorbeeld voor een instructiefilmpje. :N
 
Even off topic.
Ik vind dat je héél slordig begint.
Je plaatst het naaldlager scheef in de passing en slaat hem vervolgens met een hamer "recht".
Maar eigenlijk weer scheef maar nu de andere kant op. Ook dit corrigeer je met een tik op de andere zijde.

Naaldlagers zijn kwetsbare lagers.

Geen mooi voorbeeld voor een instructiefilmpje. :N


:^

En een lager tik je met een kunststof hamer op de plek, niet met een bankhamer tenzij je er een stuk messing o.i.d. tussen houd.
En die draadeinden in de pers zijn veel te licht maar daar kom je wel achter als je een keer met 20 ton moet persen, ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan