Vervangen spanningsregelaar kabels tekort

Xandervdb

Die hard MF'er
12 apr 2010
323
0
Vinkeveen
:) Beste MF vrienden,

Na startproblemen heb ik mijn accu vervangen. Dit bleek niet te helpen en na doormeten kwam ik erachter dat de spanningsregelaar het had begeven.

Ik heb via internet een nieuwe spanningsregelaar besteld, alleen de kabels blijken te kort. Het start probleem is wel verholpen, maar heb de spanningsregelaar niet op dezelfde plek kunnen bevestigen van mijn honda cbr 600 rr uit 2004.

Is het mogelijk om de kabels van de spanningsregelaar te verlengen door er een stuk kabel van mijn oude spanningsregelaar tussen te solderen? (dus aan twee kanten solderen). Of is dit gevaarlijk en niet aan te raden.

Of weet 1 van jullie of ik de juiste connectors online kan bestellen zodat ik met de kabels van mijn oude spanningsregelaar wellicht een verlengkabel kan maken?

Hebben jullie tips? Alvast bedankt.

Groet,

Xander
 
Laatst bewerkt:
image.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je wil verlengen is solderen eigenlijk de enige nette optie in mijn opinie, je wil zo weinig mogelijk overgangsweerstanden creëren bij deze componenten dus extra stekkers die in feite niet nodig zijn zijn af te raden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. In dat geval ga ik dmv solderen de kabels verlengen. Kan ik hiervoor dezelfde dikte qua kabel aanhouden? Dan knip ik nl. een stuk uit de bekabeling van mijn oude spanningsregelaar.
 
Als je de boel toch al gaat verknutselen, kun je overwegen om de drie gele draden zowiezo zonder stekker te monteren (dus te solderen). Deze stekker geeft vaak problemen (overgangsweerstand).
 
Ik zou de oude kabels afknippen bij de regelaar en de nieuwe afknippen, een 7 cm vd regelaar (ivm ruimte om te werken) dan netjes (eerst krimpkous) solderen:
Dus geen puntje puntje maar 2 af- geïsoleerde koperen eindjes parallel (over 5 mm) solderen.
Even afkoelen en dan de passende krimpkous erover.
 
Ik zou de oude kabels afknippen bij de regelaar en de nieuwe afknippen, een 7 cm vd regelaar (ivm ruimte om te werken) dan netjes (eerst krimpkous) solderen:
Dus geen puntje puntje maar 2 af- geïsoleerde koperen eindjes parallel (over 5 mm) solderen.
Even afkoelen en dan de passende krimpkous erover.


:^

Dat is de oplossing in dit geval.
 
Mocht je gaan solderen dan zou ik bedrading nemen die op bv de 220 snoer van een strijkbout zit . Hoogwaardig zeer soepel snoer met teflon isolatie wat niet verhard ivm hoge stromen . Vooral bij de motorfiets de dynamo draden daar lopen beste stromen doorheen en die willen nog weleens op den duur uitharden .
 
Laatst bewerkt:
Mocht je gaan solderen dan zou ik bedrading nemen die op bv de 220 snoer van een strijkbout zit . Hoogwaardig zeer soepel snoer met teflon isolatie wat niet verhard ivm hoge stromen . Vooral bij de motorfiets de dynamo draden daar lopen beste stromen doorheen en die willen nog weleens op den duur uitharden .
De meeste strijboutsnoeren zijn maar 0.75mm² en de dikste die ik kan vinden 1.5mm²
Dat is veel te dun voor de regelaar.
 
Zoals boven aangegeven gewoon een stuk tussen zetten, ik zou het alleen niet solderen maar krimpen. Een koude verbinding is altijd beter dan een soldeerverbinding.

[afbeelding]

Zou in dit geval niet zoveel uit moeten maken, een draadje verlengen kan prima dmv solderen.
Een draad aan een vast punt solderen zou ik dan weer niet doen, bijvoorbeeld aan een kabeloog oid.

Maarja.... da's mijn mening :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan