Dimlicht en grootlicht op één driewegsschakelaar

Daniel91

Die hard MF'er
15 jul 2012
579
9
Utrecht
Ik heb onderstaand schema (standaard schema van een GS550, met de knipperlichten en de claxon achterwege gelaten)

ir6vl1.jpg


maar ik wil de lampen als volgt kunnen schakelen, dus highbeam-off-lowbeam (of andersom)

n6xpja.png


Is dat mogelijk? De Oranje draad van de originele on/off switch kan ik splitten en gewoon via beide standen schakelen via dezelfde Gr draad. Maar in het schema worden de W/R en W/G (dynamo en regelaar) namelijk ook met elkaar verbonden via de originele on/off switch, en ik zie niet zo snel hoe ik dat met een dergelijke driewegschakelaar kan doen.
 
Technisch zal het vast kunnen maar electronica is niet mijn sterkste sleutelkant. Ik moet bij een relais aansluiten nog steeds nadenken terwijl ik dat al meermalen gedaan heb.
Maar ik ben wel benieuwd waarom je dit op deze manier wilt?
H
 
Beter doe je van boven naar beneden: uit - dimlicht - grootlicht.
Maar de switch die jij laat zien zal wel een on-off-on switch zijn?
Dan gaat inderdaad het licht even uit bij schakelen tussen dim en groot.
Het dimlicht kun je ook bij grootlicht laten branden (als je dat wilt)
door een diode tussen dim en groot te zetten.

W/R en W/G meeschakelen kan alleen als die driewegswitch een DP (double pole) type is.
Even een multimeter op de aansluitingen zetten, switchen, en opschrijven wat er gebeurt.
Heb je ook een foto van de binnenkant met de aansluitingen?
 
Laatst bewerkt:
Dus elke keer dat je van dimlichten naar grootlichten wil, vallen je lichten efkes uit?
Rare logica
In theorie wel, maar in de praktijk is het in een halve seconde geschakeld en merk je er amper wat van
Beter doe je van boven naar beneden: uit - dimlicht - grootlicht.
Maar de switch die jij laat zien zal wel een on-off-on switch zijn?
Dan gaat inderdaad het licht even uit bij schakelen tussen dim en groot.
Het dimlicht kun je ook bij grootlicht laten branden (als je dat wilt)
door een diode tussen dim en groot te zetten.

W/R en W/G meeschakelen kan alleen als die driewegswitch een DP (double pole) type is.
Even een multimeter op de aansluitingen zetten, switchen, en opschrijven wat er gebeurt.
Heb je ook een foto van de binnenkant met de aansluitingen?

Heb een multimeter erop gehad en het is gewoon een on-off-on switch. Er zitten drie draden aan: bruin, wit-bruin en blauw. In de bovenste stand is alleen bruin-witbruin geschakeld en in de onderste stand alleen blauw-witbruin. Het is dus niet zo dat in 1 stand beide draden zijn geschakeld.

Foto heb ik niet, het is heel lastig te zien en ik kreeg het niet zo 1-2-3 verwijderd uit de behuizing zonder dingen te slopen.

De foto bij ebay was trouwens inderdaad off-on-on maar zoals wel vaker bij china kreeg ik een andere versie :P
 
Laatst bewerkt:
Het probleem van deze eenvoudige schakelaar is dat je 3 verbruikers hebt en een laadsysteem probeert te regelen met deze eenvoudige schakelaar.
3 verbruikers zijn: achterlicht / groot licht / dimlicht.
Wat je zou kunnen doen is de oranje op het common contact zetten en dim / groot op de ander 2.
Vanuit die andere 2 gaan dan via DIODES ( 2 ampère) naar GR.
Van GR naar een relais ( simpel 12 volt autorelais) spoel. Het ander eind vd spoel naar massa.

Het relais schakelt W/R met W/G (het laadsysteem

Gr Peter
 
common is dus wit/bruin
Op een diode zit dus een streepje ( dat is de min) die samen draaien en op GR zetten
De plussen van de diodes op die andere draden zetten van dim (blauw) en groot licht (bruin)

Nog wat , dat simpel relais moet wel de 1 fase laadstroom kunnen behappen.
Ik kan opzoeken wat dat is . maar heb nu even geen tijd
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens aan! Ik ben een elektronica noob dus ik moet hier nog een keer heel goed voor gaan zitten... Maar heel erg bedankt voor de moeite!!

Als het gelukt is (of niet) laat ik het weten ;)
 
Ik heb bij mijn motor de dynamo rechtstreeks met de regelaar verbonden
Ik rij toch nooit zonder licht.
Ik eigenlijk ook niet maar wil wel de mogelijkheid hebben om het licht uit te kunnen doen, bv. bij het starten als ik een tijdje niet gereden heb. Ook heb ik een paar keer last gehad van een leeggereden accu waardoor ik dankzij de aanwezigheid van een lichtschakelaar (en de kickstart) nog naar huis heb kunnen rijden.

Wat is het gevolg/nadeel van het direct aansluiten van dynamo en regelaar, terwijl het licht niet brandt?
 
Starten met licht uit is geen probleem.
Bij rijden zonder licht kan de originele Suzuki regelaar niet voldoende regelen
en wordt de accu overladen.
Ik heb mijn regelaar vervangen door een van kawasaki en die
kan wel goed regelen zonder licht aan
 
Ok, toch nog tijd gevonden:
Zie hier, hopelijk heb je er iets aan.
[afbeelding]
Het heeft even geduurd wegens vakantie en verhuizing (motor staat nog bij m'n oude studentenhuis omdat er dus geen elektra op zat...) maar vandaag heb ik de laatste draadjes gespannen volgens bovenstaand schema. De accu staat nu op te laden (die is waarschijnlijk niet meer goed, maar voor een eerste test prima geschikt). Ik zoek alleen nog een mooi contactslot, ik had er eentje van een Honda C90 besteld maar die heeft een verkeerde schakeling (2 draden bij OFF en 2 draden bij ON, ipv niks bij OFF en 2x2 bij ON). Maar voor de test kan ik de draden wel even doorschakelen met twee korte losse male-male draden.

Binnenkort dus het moment van de waarheid!
 
Starten met licht uit is geen probleem.
Bij rijden zonder licht kan de originele Suzuki regelaar niet voldoende regelen
en wordt de accu overladen.
Ik heb mijn regelaar vervangen door een van kawasaki en die
kan wel goed regelen zonder licht aan
In de praktijk kan dat goed gaan. Maar je kunt ook de dynamo verbranden. De dynamo was immers bedoeld voor de originele regelaar en uitschakelen van een spoel als je zonder licht rijdt.
Je sterkere kawasaki regelaar zal de dynamo zwaarder belasten als je zonder licht rijdt.
Maar je rijdt altijd met licht aan. Dan maakt het dus niet uit.
Maar als je altijd met licht aan rijdt, dan is de originele spanningsregelaar "sterk" genoeg.

Als je voor het starten het licht uit zet en na het starten direct weer aan, dan hebben de spanningsregelaar en dynamo geen tijd gehad om zo heet te worden dat ze verbranden.
 
Het werkt!! *O*

Tenminste, ik moet het nog even goed meten, maar ik denk dat het werkt!

De motor loopt sowieso met de zelfgemaakte kabelboom (dat vind ik sowieso al een prestatie) maar ook het relais klikt duidelijk als ik naar dimlicht én als ik naar grootlicht schakel. Ik moet nog even goed doormeten met de regelaar los etc (want nu komt het nauwelijks boven 12volt uit...) maar als de plus van de spannignsmeter op W/R na de relais zet, komt er zowel bij groot- als dimlicht een andere (identieke) waarde, ipv de 0 als het licht uit staat.

en ik heb ook weer werkende controlelampjes 8-)

2i72trk.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan