Afstellen yamaha wr 450 (hulp gevraagd)

Yke

MF veteraan
8 feb 2011
1.571
59
Bakkeveen
Hallo
Bezit sinds een week een yamaha wr 450. Deze loopt alleen nog niet zo soepel stationair. Nou kan ik wel redelijk sleutelen alleen heb ik eigenlijk nog nooit een 1 cilinder afgesteld. Ik wou hier graag een keer met iemand naar gaan kijken die verstand van zaken heeft en mij dat kan laten zien hoe het een en het ander gaat.
Voor mijn idee heb ik geen echt goede enduro zaakjes hier waar ik de motor kan laten afstellen en daarom vraag ik het dus hier.
Uiteraad staat hier een vergoeding voor over voor de gene die mij helpt.
Dus wie woont in het Noorden van het land (woon zelf in de omgeving Drachten, Friesland) en kan/ wil mij hier een keertje mee helpen.
(als iemand een goede zaak hierin de buurt kent die dit kan doen vindt ik het ook prima)
Alvast bedankt,
Groeten,
Yke
 
Ik stel al een paar jaar 2 en 4 cilinders af, maar met carbtune. Deze 1 cilinder moet.je met die mengselschroef afstellen en nog wat met acceleratiepomp dacht ik. Ik heb dit nog nooit gedaan en wou daarom dat iemand dat een.keertje voor deed. ( zou wel op gehoor moeten.) Dus als.iemand daar ervaring mee heeft en mij dat zou willen leren dan zou dat.mooi zijn.
Sleutel ervaring is er wel en weet hoe een carburateur er uit ziet. Doe.zelf van mijn motoren zelf het onderhoud.
 
Ik stel al een paar jaar 2 en 4 cilinders af, maar met carbtune.

dat is enkel om de carbu's te synchroniseren.

en dus heb je waarschijnlijk nog nooit een carbu echt afgesteld. vandaar ook je vraag hoeveel toeren de mengselschroef uit moet. het enige juiste antwoord is "net zoveel tot ze juist staat" en dat kan serieus verschillen van wat wordt opgegeven, en is bij een 1 cylinder poepsimpel.
 
Oke, ik kom inderdaad nooit zo vaak aan die schroeven. Ik draai ze altijd op de fabrieksopgave en dacht dat dat wel goed was. Ik heb een filmpje gezien waar ze dan de motor langzaam stationair laten lopen en dan vervolgens twee slagen uit doen (fabrieksopgave). Vervolgens gaan ze kijken wanneer hij bijna uitgaat als je hem minder slagen geeft, en wanneer hij uit gaat als je meer slagen geeft. De waarde die daar dan tussen zit is de goede waarde. Klopt dit een beetje?
Ik ga er vandaag wel even een beetje mee kloten, als iemand nog handige tips heeft, die zijn altijd welkom.
 
motor moet na het gas lossen terug "beginnen werken" bij +/- 1500 toeren om dan vrij snel te zakken tot het stationaire toerental.
zakt hij ineens tot het stat. toerental, of zelfs eronder om daarna weer iets te stijgen, staat de mengselschroef te rijk.
duurt het te lang voordat hij zakt naar stationair of is stationair te hoog , staat ze te arm.
en steeds in het oog houden dat de motor mooi reageert op het gas geven (klein beetje maar, mengschroef heeft maar invloed tot max 1/4de gas opening)
 
motor moet na het gas lossen terug "beginnen werken" bij +/- 1500 toeren om dan vrij snel te zakken tot het stationaire toerental.
zakt hij ineens tot het stat. toerental, of zelfs eronder om daarna weer iets te stijgen, staat de mengselschroef te rijk.
duurt het te lang voordat hij zakt naar stationair of is stationair te hoog , staat ze te arm.
en steeds in het oog houden dat de motor mooi reageert op het gas geven (klein beetje maar, mengschroef heeft maar invloed tot max 1/4de gas opening)

check dit ook even:

2vlm7gx.jpg


Testbank zal waarschijnlijk niet gaan met de noppen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de reactie's. Ik ben er vandaag mee aan de gang geweest en hij staat nou goed volgens mij. De motor loopt stationair goed en.hij slaat direct aan met.elektrische start. En.hij gaat bij rijden met een.dotje tussengas direct terug naar het stationaire toerental.
Al met al een klusje van niks idd. De pilotscrew staat nou op 2 slagjes uit.
 
Feli met je wr,

Zag dat je net een hoger bod uitbracht dan mij.

Wel vraag ik me af waarom die verkoper hem niet juist heeft afgesteld, meen dat dit zijn reserve motor was?
Zou toch goed moeten lopen?
 
Ja maar had een jaar niet gelopen. Ik weet het ook niet, hij loopt en start nou wel goed. Hij vermelde dit trouwens wel bij de verkoop nog. Hoop dat hij nou goed blijft:p
 
Terug
Bovenaan Onderaan