poedercoaten en dan verf erop...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.017
10.905
nultwintig
Ik ben in dubio..
Ik laat momenteel mn velgen zandstralen om deze vervolgenns zelf te spuiten.
Nu is het een kleine moeite om deze ook in de poedercoat te zetten maar dit is moeilijk te spuiten... omdat de coating meestal hard is en daarom geschuurd moet worden... het gaat om een set velgen waar een brede streep op moet komen...
Is het wijs om te poedercoaten... of om te spuiten (2K)???
 
Dat werkt wel, maar poedercoating is geen geschikte "primer". Dan moet je eigenlijk de keuze maken tussen poeder + blanke poederlak (kan heel mooi zijn en keihard), of natte primer en natlak. Er zijn bedrijven die er mee schermen, maar het is gewoon niet optimaal.

Bron: Enkele jaren beroepsspuiter geweest bij een bedrijf dat ook poedercoating doet.
 
Dat werkt wel, maar poedercoating is geen geschikte "primer". Dan moet je eigenlijk de keuze maken tussen poeder + blanke poederlak (kan heel mooi zijn en keihard), of natte primer en natlak. Er zijn bedrijven die er mee schermen, maar het is gewoon niet optimaal.

Bron: Enkele jaren beroepsspuiter geweest bij een bedrijf dat ook poedercoating doet.
Ik weet ook niet of het een blanke poederlaag, of echt 2k lak was, eerlijk gezegd.

Volgens mij het laatste.

Ulleke weet dat misschien nog wel, die er er toen geweest.
 
Kan beide, moderne blanke poeder vloeit zo mooi uit dat het verschil bijna niet meer te zien is. Dit is poeder met blanke poederlak (Dupont):

full


Lijkt echt op natte lak omdat het heel mooi strak trekt bij het bakken.
 
Laatst bewerkt:
Was ik vergeten...
De 2e verf die erop moet is een kleur...
Wat ik begrijp... nu.. beter de verfspuit eroverheen... dan poedercoaten en dan kleurtje (deel) erover...
Eerst spuiten en dan poedercoaten :?
Dan brand je spuitlak er af.
Waarom laat je ze niet meteen in de juiste kleur poedercoaten?
 
mijn vouwt,, weer,,,

ik bedoelde eerst p-coaten, dan kleurlak 2K erover... op een deel..
maar ik betwijfel of die lak blijft (goed) blijft zitten...
:?
Wil je alleen die streep erop spuiten?
Is plakken geen optie?
De kans is groot dat die lak beschadigd met het omleggen van de banden.
Een plakbies is makkelijker te herstellen.
 
Gaat je harder van een streep op je velgen?

Je kan prima over poedercoating heen spuiten, zolang je maar goed opruwt.
Zorg wel voor een bedrijf wat de coating goed "bakt" anders blijft de coating laag vrij zacht.

Gebruik wel goede kwaliteit lak.
 
Maar ik denk dat ik t lekker ga spuiten....
Heb ik t zelf in de hand...
Of spuit ..
Groot gelijk. Eerst poedercoaten en daarna (deels) spuiten kan prima. Eventueel daarna alles in de blanke lak spuiten ook, geen enkel probleem. Maar met meerdere kleuren is het net zo gemakkelijk alles te spuiten en daarna alles in zijn geheel in de blanke lak. Doe je beide, coaten en spuiten , heb je van beide in ieder geval de mogelijke nadelen. Poedercoaten gaat goed als het goed gebeurd en dat geldt ook voor spuiten. De discussie wat beter is, is zo oud als de weg naar Rome en vaak gebaseerd op horen van. Het is afhankelijk van de toepassing en de verwerking.
 
Groot gelijk. Eerst poedercoaten en daarna (deels) spuiten kan prima. Eventueel daarna alles in de blanke lak spuiten ook, geen enkel probleem. Maar met meerdere kleuren is het net zo gemakkelijk alles te spuiten en daarna alles in zijn geheel in de blanke lak. Doe je beide, coaten en spuiten , heb je van beide in ieder geval de mogelijke nadelen. Poedercoaten gaat goed als het goed gebeurd en dat geldt ook voor spuiten. De discussie wat beter is, is zo oud als de weg naar Rome en vaak gebaseerd op horen van. Het is afhankelijk van de toepassing en de verwerking.

Mijn mening was gebaseerd op het in de praktijk spuiten en coaten omdat dat jaren mijn werk was. Het kan wel maar werkt niet zo heel goed.

Als het toch moet, gebruik dan 2K polyurethaan lak, want die komt het dichtst bij een poedercoating wat eigenschappen en hechting betreft. Dan nog heb ik vaak werkstukken gezien waar de lak gaat bladderen op de rand (overgang) naar poedercoating. Poedercoating en nat lak zijn niet even flexibel en de hechting is (op de langere termijn) daardoor een probleem. De natte lak is minder stijf dan de poedercoating. E.e.a hangt van de toepassing af, een gietwiel zal langer mooi blijven dan een spaakwiel, een achterbrug gaat prima, maar een deel dat een beetje buigt en trilt (achterspatbord van een chopper bv.) geeft sneller problemen. In alle gevallen remt een laag blanke lak dit probleem wel af.

Ik zou de wielen helemaal spuiten ;)
 
achterbrug wordt, as we speak, gepoedercoat en de velgen gezandstraald, evenals een (voor)naaf.
het is niet een motor die het asfalt uit de grond trekt, dus ook met trillingen zal t meevallen,
betreft een tweecilinder cardanfiets, waar nu spaakwielen inkomen.

zie brikken/ klassiekers/ ascot#zoveel..

bedankt voor alle hulp, zover!
 
Mijn mening was gebaseerd op het in de praktijk spuiten en coaten omdat dat jaren mijn werk was. Het kan wel maar werkt niet zo heel goed.

Als het toch moet, gebruik dan 2K polyurethaan lak, want die komt het dichtst bij een poedercoating wat eigenschappen en hechting betreft. Dan nog heb ik vaak werkstukken gezien waar de lak gaat bladderen op de rand (overgang) naar poedercoating. Poedercoating en nat lak zijn niet even flexibel en de hechting is (op de langere termijn) daardoor een probleem. De natte lak is minder stijf dan de poedercoating. E.e.a hangt van de toepassing af, een gietwiel zal langer mooi blijven dan een spaakwiel, een achterbrug gaat prima, maar een deel dat een beetje buigt en trilt (achterspatbord van een chopper bv.) geeft sneller problemen. In alle gevallen remt een laag blanke lak dit probleem wel af.

Ik zou de wielen helemaal spuiten ;)

Uiteindelijk komen we tot dezelfde conclusie en daar ging het hier om. Het was ook niet de bedoeling je mening in twijfel te trekken. Het is zo'n wederkerend onderwerp dat blijkbaar telkens weer vragen oplevert.
 
Ik heb even een paar andere vragen:

Voor mij hebben ze laatst een rooster gemaakt bij mijn kelderraam en dit 2 maal gepoedercoat in een kleur die niet helemaal goed is. Ze zeggen dat de 'specifieke kleur' niet hadden, maar ik vind dat wat onzin.
1) klopt het dat praktisch elke kleur bestaat of gemengd kan worden voor poedercoating?
2) kan je over bestaand poedercoat weer gewoon met een andere poedercoat heen (in andere kleur)?
3) en als dit allemaal niet zo makkelijk is, kan je er dan gewoon overheen verven met een Sikkens Rubbol SB Plus lak wat erg goed buiten bestendig is, og moet er eerst dan een speciale primer tussen?
 
Ik heb even een paar andere vragen:

Voor mij hebben ze laatst een rooster gemaakt bij mijn kelderraam en dit 2 maal gepoedercoat in een kleur die niet helemaal goed is. Ze zeggen dat de 'specifieke kleur' niet hadden, maar ik vind dat wat onzin.
1) klopt het dat praktisch elke kleur bestaat of gemengd kan worden voor poedercoating?
2) kan je over bestaand poedercoat weer gewoon met een andere poedercoat heen (in andere kleur)?
3) en als dit allemaal niet zo makkelijk is, kan je er dan gewoon overheen verven met een Sikkens Rubbol SB Plus lak wat erg goed buiten bestendig is, og moet er eerst dan een speciale primer tussen?
Je laat je wielen poedercoaten en gaat er daarna een laaf verf op zetten die bedoeld is voor je kozijnen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan