Koelproblemen VF750F

fjeroen

Rookie
24 aug 2015
17
0
Groningen
Hallo allemaal, ik zal me eerst eens voorstellen. Ik ben Jeroen en kom ergens uit het noorden.
Ik heb een oude vf750f die ondertussen vrij naakt en zwart is, maar erg lekker rijdt.
Onlangs ben ik naar Duitsland geweest en heb daar harder gereden dan ik in Nederland doe. Tijdens zo'n snelle
rit gooide mijn motor de koelvloeistof (die trouwens wel erg goor/roestkleurig is..)eruit bij de radiatordop.
Ook merkte ik dat de ventilatoren (VF750F heeft er 2) niet aanslaan. De zekering hiervoor is overigens nog wel goed.
Ik heb geen temperatuurmeter meer, dus kan niet aflezen wanneer de motor warm is.
Als ik nu weer hard rij en/of het erg warm is buiten gooit ie de koelvloeistof er weer steeds uit bij de radiator dop.

Ik zelf zit te denken aan:
- kapotte radiatordop
- lucht in koelsysteem
- thermostaat kapot
- lekke koppaking (neeeee....!!!!)

Wie heeft iets soortgelijks meegemaakt en heeft tips/trics/oplossingen?
 
Heb je het dekseltje van de koelwaterpomp al een verwijdert om de waaier van de pomp te controleren?? Ik heb heel wat VFén onder handen gehad, en een aantal hebben in hun leven volgens mij alleen met water rondgereden (of met verouderde koelvloeistof). De waaier was dermate gecorrodeerd dat nog maar 50% van de waaier was overgebleven.. Dan functioneert de pomp ook niet meer voor de volle 100%

De thermostaat kun je controleren.. Ook kun je de thermostaat uit het huis verwijderen en tijdelijk zonder thermostaat rijden. Loop je dan weer tegen koelingsproblemen aan, dan is het niet aan de thermostaat. De thermostaat is nodig om bij koude start de motor op temperatuur te krijgen. Hou er dus rekening mee dat het langer duurt tot de motor op temperatuur is. Is de thermostaat aanvullend nodig ?? Ja. Zonder thermostaat is de recirculatiesnelheid van het koelwater hoger. De thermostaat werkt als een restrictor. In sommige gevallen zo hoog dat het koelwater qua stroming snelheid te hoog is en hierdoor minder warmte opneemt en ook minder warmte afgeeft. (Eigenschap van koelwater, minimale stroomsnelheid 0,5 m/sec maximaal 2,5 m/sec voor goede werking)

Radiatordop vervangen is een goede keuze. In veel gevallen is dit een probleem met de VFén. Soms wil ik nog wel eens de dop van een VF500 hiervoor pakken. De 500 laat een iets hogere druk in het koelwatersysteem toe. De VF series zijn nogal heethoofden en bij piekbelasting of bij langdurig stadsverkeer loopt de temperatuur nogal snel op. Overweeg een schakelaartje over de temperatuurschakelaar van de ventilatoren (onderste radiateur in puntbak) aan te sluiten om de ventilatoren handmatig in te kunnen schakelen.. De originele thermostaat komt wat aan de late kant in. Ook kun je de schakelaar vervangen door 1 van een Honda Civic/CRX.. Zie foto hieronder voor de onderdelen code. De thermostaat van de Civic komt (veel) eerder in. (Let op.. Er zijn 2 verschillende Civic schakelaars.. Eén met korte voeler en één met lange. De korte versie is benodigd) Nog een aanvulling.. Deze schakelaars zijn een heel stuk goedkoper dan de originele Honda schakelaars.



img0511if.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ dutch: wel een goed idee idd: een schakelaar zodat ik handmatig de fan's kan inschakelen. Ik ga me daar eens in verdiepen. Nieuwe thermostaat is iig besteld. Nieuwe dop ook. Straks even flink spoelen.
 
Update:

- Koelsysteem leeg laten lopen
- 2x gespoeld met '5 in 1' flush
- gespoeld met tuinslang totdat het water schoon was
- nieuwe thermostaat erin gezet.
- nieuwe radiator dop geplaatst.

Vooralsnog gooit hij zijn koelvloeistof er niet meer uit. De fan's heb ik nog niet zien aanslaan, maar dat vind ik niet heel raar. Die sloegen normaal ook pas aan bij lang in de file rijden, of bij illegale snelheden. Ik heb nog niet de tijd gehad om hem lang stationair te laten draaien.

Zal komend weekend eens verder testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan