Restauratie Matchless

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
We zijn bezig met een Matchless (ik meen uit 52).
Nu is de motor door anderen uit elkaar gehaald maar hadden blijkbaar geen tijd meer om in elkaar te zetten.

We hebben zelf een papieren pakking voor de carterhelften gemaakt van 0,25dik.
Nu zitten we met een vraag.
Er zijn waarschijnlijk 2 nieuwe krukas lagers er op gezet.
Vraag is hoe is de volgorde van plaatjes en lager en waarom zit er geen keerring op.
Ik heb zo'n vermoeden dat de lagers (open) in het vet moeten zitten? omdat er aan die kant ook een kanaal loopt richting lagers.

Wie kan helpen, of kan ons een richting opsturen.
 
Sorry hoor maar de meest simpele dingen als vuile carbs bij een gs1000 of een wat lastig scootertje met achterstallig onderhoud kun je zelf al niet voor elkaar krijgen en dan ga je aan zo'n project beginnen?

Gaat zeker om de matchless crosser die in het brikken topic besproken is geweest en ook op MF te koop heeft gestaan?
 
Sorry hoor maar de meest simpele dingen als vuile carbs bij een gs1000 of een wat lastig scootertje met achterstallig onderhoud kun je zelf al niet voor elkaar krijgen en dan ga je aan zo'n project beginnen?

Gaat zeker om de matchless crosser die in het brikken topic besproken is geweest en ook op MF te koop heeft gestaan?

Fijn dat jullie elkaar hebben gevonden.
Wat is de wereld toch klein. ;)

+1 bier en chips
 
Laatst bewerkt:
We zijn bezig met een Matchless (ik meen uit 52).
Nu is de motor door anderen uit elkaar gehaald maar hadden blijkbaar geen tijd meer om in elkaar te zetten.

We hebben zelf een papieren pakking voor de carterhelften gemaakt van 0,25dik.
Nu zitten we met een vraag.
Er zijn waarschijnlijk 2 nieuwe krukas lagers er op gezet.
Vraag is hoe is de volgorde van plaatjes en lager en waarom zit er geen keerring op.
Ik heb zo'n vermoeden dat de lagers (open) in het vet moeten zitten? omdat er aan die kant ook een kanaal loopt richting lagers.

Wie kan helpen, of kan ons een richting opsturen.

Er moet geen papieren pakking tussen de carterhelften, er moet vloeibare pakking tussen. En ja er horen aan een kant 2 open lagers met een vulplaat ertussen en er moet geen keerring.
Op de lagers doe je olie, later doet de oliepomp dit voor je.

Koop een goed boek over hoe je dit motorblok met aandacht in elkaar zet. Het is voor een goede sleutelaar
niet moeilijk en als je het met aandacht en kennis in elkaar zet heb je er een betrouwbare motor aan.

Doe je dit niet, dan word het een fiasco. Ik kan je aanraden lid van de Ajs- Matchless club te worden voor hulp en onderdelen.
Waar woon je ergens?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om vooroorlogse techniek waarvan sowieso nog maar weinig mensen verstand/kennis van hebben en dit groepje dunt ook steeds verder uit.

En dan wil TS die vrijwel niet over de standaard benodigde technische kennis beschikt voor de heden ten daagse motorfietsen aan zo'n project sleutelen?

Sorry maar dat vind ik het stadium van overschatten voorbij.

Klein voorbeeldje alleen al om zo'n ding in elkaar te sleutelen heb je al speciaal gereedschap in speciale maten nodig die alleen de sleutelaars aan die engelse dingen in bezit hebben. Alle bouten en moeren hebben geen standaard metrische maten enz enz. Onderdelen kun je alleen bij een klein select groepje handelaren kopen.
 
Bedankt voor de Info.
We krijgen over een paar weken info van een man die ook aan die dingen heeft gesleuteld.
Kijken of het groepje weer kunnen uitbreiden.

Edit:
Shadow Gijsie in Maarheeze en bedankt voor de tips
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om vooroorlogse techniek waarvan sowieso nog maar weinig mensen verstand/kennis van hebben en dit groepje dunt ook steeds verder uit.

En dan wil TS die vrijwel niet over de standaard benodigde technische kennis beschikt voor de heden ten daagse motorfietsen aan zo'n project sleutelen?

Sorry maar dat vind ik het stadium van overschatten voorbij.

Klein voorbeeldje alleen al om zo'n ding in elkaar te sleutelen heb je al speciaal gereedschap in speciale maten nodig die alleen de sleutelaars aan die engelse dingen in bezit hebben. Alle bouten en moeren hebben geen standaard metrische maten enz enz. Onderdelen kun je alleen bij een klein select groepje handelaren kopen.

Och ik ken wel iemand met dat verstand en kennis:

Absaf | Home

Dat komt wel tegen een prijs, maar dan weet je wel zeker dat het goed is. *D En daar komen wel meer mensen met wilde plannen/projecten voorbij. :+
Daar kijkt Jan niet meer van op. ;)
 
ik stuur je wel de goede kant op ..... doe alle onderdelen netjes in dozen en rijd met deze dozen richting eindhoven.... :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ ik help je graag van je probleem af .... *kwijl* een matchless das nou es een oldtimer die ik errug leuk vind :) :+ :+ :+ *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan