Knutsel-idee; zelf stuurschakelaar maken.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.234
Assen
..Voor mijn enfield, die een extra koplamp/bermlamp op de valbeugel gaat krijgen, zoek ik dus een niet-plastic-k&K schakelaar die 3 standen heeft ( 'uit', dim- en grootlicht)
Er zijn bij de electrozaak tuimelschakelaartjes die je als zodanig kan laten werken..
Maar heeft iemand een idee om een dergelijk- of een ander?- schakelaartje in een behuizing te knutslen die je vervolgens aan een 22mm. stuur kan bevestigen?

Heeft iemand al eens zo iets gefröbelt?
Hersenstormen welkom!
 
Het vormpje wat je op je stuur wilt. Uit plaatstaal knippen. wat lassen schakelaar er in en klaar.
Wel het plaatstaal spuiten of verchromen...
Heb ze recent gelijk soortig gemaakt voor de bediening en ledjes voor een kettingsmeer systeem.
 
..maar als je een relais wil laten werken moet deze permanent bekrachtigd worden?
Of mis ik nu enige basis-electro-kennis?
 
Laatst bewerkt:
Moet het per se op je stuur? anders zou ik zo'n mini-tuimelschakelaartje in je koplampbehuizing fröbelen.
(van je huidige koplamp dus)
Tot nu toe vergeten jullie allemaal dat die mini-schakelaartjes de lampstroom nooit overleven :(

deze heeft geen claxon-knop: Artikelcode: MERIT SCHAKELAAR DI

b_4821.jpg


te verkrijgen bij: De Brommershop
 
Laatst bewerkt:
Moet het per se op je stuur? anders zou ik zo'n mini-tuimelschakelaartje in je koplampbehuizing fröbelen.
(van je huidige koplamp dus)

Ja, de claxon/groot/dimlicht schakelaar zit al linx..
Ik wi niet het gas moeten loslaten om deze schijnwerper te moeten bedienen dus in het koplampmasker is geen optie..
En, zoals gemeld.. hij moet ook 'uit ' kunnen dus die brommerschakelaar is geen optie.. ;)
 
Laatst bewerkt:
bajonetdubbel-500x500.jpg


Ik heb ooit eens zo'n schakelaar gekocht met het idee het licht te schakelen. Twee kabeltjes eraan en op een verscholen plekje twee remlichtschakelaars.
Veel werk maar wel origineel. En het ziet er echt ouderwets uit!
 
MZ's hebben aluminium lichtschakelaars (22mm), zelfs de 'jongere' van begin jaren '90. Ik denk alleen niet dat aan/uit bij een MZ geregeld is via de verlichtingschakelaar aangezien MZ's niet minder dan 5 standen op het contactslot hebben :X (dus ongetwijfeld dat aan/uit via 1, 2, 3 of 4 contactstanden geschakeld zit).

Maar misschien dat je b.v. wat kunt met de richtingaanwijzerschakelaar. Qua stroomsterktes zal het waarschijnlijk wel goed gaan, het is Oost-Duits dus waarschijnlijk kun je de hele straatverlichting er over kunnen schakelen.


Deze zat op mijn ETZ:
$_35.JPG
 
Laatst bewerkt:
bij je grote vriend in Zwartsluis gevonden ; speciaal voor groot/dim staat erbij !
kan op de een of andere manier de afbeelding niet kopieeren, maar is op de website te vinden onder electra / stuurschakelaars.
 
top!
Binnenkort is de Hardenberg beurs, eens kijken of ik daar een dergelijk schakelaartje kan scoren (moet toch een excuus hebben om er heen te gaan :P )
 
Het is weer een prachtig Sammie topic :}
Maar waarom moet het in één schakelaar? Normaal gaat licht aan toch via een aparte schakelaar of contactslot? Dan rij je niet in het donker als je van dim naar groot wil schakelen.

Nu rij je met dim over een bospad, vind het wat donker, maar als je overschakelt naar groot licht gaat eerst je licht uit. Volgens mij hebben daar mensen al over nagedacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan