spaken vraag

gerlossertje

MF'er
11 mrt 2009
200
1
Goedenavond ik heb een dragstar custom waarvan de spaken erg roesten nu vraag ik mij af kan je per spaak (dus om de beurt) zelf spaken vervangen.Dit omdat ik dan niet alles opnieuw moet afstellen.
 
Een enkele fietsspaak vervangen is goed te doen. Een motorspaak is net even wat minder flexibel.

Kijk eens rond wat de spaken+nippels je gaan kosten en vraag dan eens een prijs op voor het opnieuw spaken van je wiel met nieuwe spaken. Ik denk dat het verschil nogal meevalt.
 
Bespaken van een wiel is vakmanschap. Voor een fiets is het al lastig genoeg om daarna een velg mooi recht te krijgen. Op een motor zou ik me er niet aan wagen. En daar komen de materiaalkosten nog bovenop. Ik zou ook bij een vakman vragen wat opnieuw bespaken kost.
 
Als ik een spaak moet vervangen ( en dat is toevallig zo) dan moet ik in mijn Wildstar achterwiel eerst minimaal twee andere losdraaien en los maken om de nieuwe op zijn plaats te krijgen. De nieuwe moet namelijk voor de volgende langs en dan zit er nog een in de weg.
Maar zo heel je wiel los en vast is zou voor mij geen optie zijn.
Setje spaken , RVS, 40 stuks met dikke nippels komt op €100, uitrichten van zo,n wiel vraagt ie €35. Eventueel een RVS velg er omheen en je bent overal vanaf.

JVD Wheels

En als je de naaf er toch uit hebt is polijsten ook goed te doen.
 
een wiel spaken is geen rocket science , het is prima zelf te doen als je er gewoon de tijd voor neemt
als je een spaaksleutel , een bankschroef en een volle pot koffie hebt kom je een heel eind.
de spaken per stuk vervangen is nauwelijks te doen , de spaken die je er vanuit de buitenkant in steekt moet je dan weer terug naar de plek vlechten , dat is redelijk onbegonnen werk.

maar ook als je ze één voor 'eén vervangt moet je het wiel nog steeds richten , dus daar schiet je toch niks mee op.
lekker een avond gaan puzzelen , als je het wiel niet recht krijgt kun je het altijd nog opsturen.
 
Ook gedaan, nogal tijdrovend maar wel leuk :). Als het de buitenste spaak betreft zou je die nog per stuk kunnen vervangen, mits ze de rest overlappen zegmaar. De spaken die binnenstebuiten gaan lukt meestal om die reden niet. Buigen van die dingen wil je niet naast dat dat ook niet echt zomaar lukt, zijn meestal wel dik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan