Periodiek onderhoud eerste motor

Maart3n1

Rookie
28 sep 2011
4
0
Hoi allen,

Ik heb sinds kort m'n eerste motor, een Bandit uit 2009. Veel eerder moeten kopen :)

Vraagje:

Volgens het boekje moet elke x tijd/kilometers het een en ander gebeuren, nagekeken, schoongemaakt of vervangen worden.

Hoe doen jullie dat? Zelf of laat je het de garage doen een keer in de zoveel tijd? Of uberhaupt niet? :P Hem door de garage eens in de zoveel tijd laten nakijken lijkt me het meest logische, hoevaak doen jullie dat?

Ik wil er nog even bijzeggen dat ik niet bijzonder handig ben en ook niet de interesse heb voor onderhoud (wil gewoon rijden).
 
je geeft zelf al aan dat elke x tijd/kilometers heen een ander moet gebeuren, nou dan dus :)

sommigen doen het (deels) zelf anderen wassen de motor niet eens (vaak genoeg)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de intervallen uit het boekje aanhouden en hem dus op tijd wegbrengen naar de garage. Niet bezuinigen op onderhoud, dat is duidelijk verkeerde zuinigheid.

Ik doe het zelf, want goedkoper en leuker. Toen ik net motor ging rijden wist ik niet veel meer dan dat er ergens olie in moest, en ergens anders benzine. Nu doe ik groot en klein onderhoud zelf.
Wel veel geleerd van meer ervaren sleutelaars/monteurs waar ik kon meekijken of helpen voordat ik er zelf aan begon.
 
Laatst bewerkt:
enkele basic zaken zou ik toch echt wel zelf doen als ik jou was:
- bandenspanning (voor elke rit, controleren met koude banden)
- ketting smeren met kettingspray (ik doe dat iedere 2de tankbeurt of voor een langere rit.)
- olie niveau controleren (bij koude niet draaiende motor, voor iedere lange rit)
- remmen controleren op werking, als je transparante reservoirs hebt ook even remvloeistof niveau controleren.
- werking lichten controleren (helemaal als je zeker weet dat je in het donker moet rijden.) vergeet je remlicht niet.
- als je een watergekoelde motor hebt, controleer even vooraf bij koude motor het koelvloeistof niveau.

Deze simpele checks voorkomen dat je voor onplezierige verrassingen komt te staan als je eenmaal goed en wel onderweg bent.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het ook allemaal zelf doen en als je het (nog) niet kunt, gaan leren (dit forum, overig internet, youtube, manuals enz.). Maar eens, moet wél net je interesse liggen natuurlijk. Ik begon zelf als jonge tiener met brommertjes en zo. Toen heb ik de basics geleerd en ben daar nog steeds blij mee en ja, zelfs trots op.


Zelf onderhoud doen kan heel zorgvuldig omdat er geen tijdsdruk en commerciële belangen achter zitten. Het is je eigen ding en daar kun je veel tijd en aandacht aan besteden. Zodoende gebeurt het (naar mijn idee) vaak beter dan in de meeste (niet alle) service stations. Niet zelden wordt daar een LL monteur (niks mis mee, iedereen moet het leren) of een stagiair op gezet (ook niets mis mee). Maar of dat goed gaat is helemaal afhankelijk van de betreffende persoon en de begeleiding die er is op die persoon.

Bijvoorbeeld kleppen stellen moet je echt (voelermaat-) gevoel voor hebben. Net zo lang voelen met die maat totdat je voelt dat de speling toch echt die 0.15mm is die voorgeschreven wordt. Desnoods vergelijk je het met een 0.10 en een 0.20. Ik zie ze dat in de werkplaats nog niet doen. Kost veel te veel tijd om dat allemaal zo precies te gaan doen.

Ik doe het dus (ook) zelf. En als ik het niet weet, zoek ik het op. En heb ik er geen zin of vertrouwen in, dan besteed ik het uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er mee wachten tot het eerste mooie weekend van 2016. Dan op zaterdagmiddag naar de motorzaak rijden en vragen of ze hem even een beurtje kunnen geven.

Ik doe alles zelf en heb niet zoveel met de boekjes. De voorgeschreven intervallen zijn gemiddelden. Ik rij niet tot het rood van de toerenteller, rij rustig warm en maak veel kilometers. Ik ververs olie eens per jaar en neem gelijk het filter mee. Luchtfilter doe ik op conditie. Kleppen stellen eerst bij aanschaf, daarna naar gevoel, het kan tegenwoordig lang aan.

Maar als ik een andere motor koop begin ik met olie verversen en kleppen controleren. De vorige eigenaar kan alles beweren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan