xl500, achterlicht brand niet, aard niet?

BartJuan1

Rookie
5 jun 2014
21
0
Amsterdam
Vraagje aan de mannen die handig zijn met elektra en uiteraard anderen die tips hebben:

Ik heb 2 weken geleden een xl500 uit 81 gekocht. Zeer blij mee, alleen doet het achterlicht het nu niet meer. Gister deed hij het haperend maar hiervoor deed hij het prima, vandaag helemaal niet meer...

Heb de lamp al vervangen (6v) en heb de licht unit eraf gehaald om de bedrading te controleren. Dat was allemaal keurig connected en leek verder prima in orde.

Voorlicht doet het wel (ook als motor uit staat). En claxon doet het ook (kan harder maar dat kan ook aan de claxon zelf liggen en het blijft oud...) dus accu lijkt in orde.

Ik denk zelf (en vorige eigenaar ook) dat hij niet goed aarde maakt. Waar controleer ik dit? Direct bij de achterlicht unit of ergens anders in de draadboom.

Ben beginnende motor rijder maar die xl500 is zo kaal dat ik een en ander wel zelf zou moeten kunnen controleren. Weet alleen niet waar de checkpunten liggen.

Hoor graag tips & tricks.

Groet Bart

(kon btw geen XL500 topic vinden, vandaar een nieuwe post)
 
Gewoon de kabelboom volgen en elk aardpunt dat je tegen komt goed schoonmaken, weet je zeker dat ze allemaal goed zijn. Zoveel kunnen er niet op zitten.

Om die van je achterlicht te vinden zou ik gewoon vanaf je achterlicht de boom volgen eventueel met behulp van een elektrisch schema.
 
Of je pakt gewoon een lang stuk electradraad (een meter of zo), stript aan beide zijden een stukje isolatie eraf, houdt 1 kant tegen de fitting van het achterlicht en de andere rechtstreeks op de min van de accu. Direkter kun je het niet controleren.
 
@Triker Arie, ja makes sense! hoe doe ik dit? De min van de accu lukt wel, maar daarna--> de fitting vn het achterlicht? Het achterlicht is aangesloten op meerdere draden probeer ik het stuk ik dan het draad op alledrie de draden? Kortom, wat bedoel je met fitting?
 
klop, anyway: hij doet het weer. Zadel en tank eraf gehaald, accu gechecked, draadboom nagelopen.. Bleek toch dat de aarde draad bij de achterlicht unit niet goed zat. Simpelweg de 2 uit elkaar getrokken en weer in elkaar geklikt en toen was het probleem opgelost.

Iemand enig idee of er meer XL500 rijders zijn op dit forum, of waar ik een XL500 topic kan vinden?
 
Je motor heeft geen aarde maar een massa.
meet dc spanning tussen de min op de accu en de min op het lampje.
Doe hetzelfde met de plus van het lampje naar de accu.
Meet je hier spanning dan zit daar het probleem.
Controleer de kabels en verbinding waar je de spanning over hebt gemeten.
 
@Triker Arie, ja makes sense! hoe doe ik dit? De min van de accu lukt wel, maar daarna--> de fitting vn het achterlicht? Het achterlicht is aangesloten op meerdere draden probeer ik het stuk ik dan het draad op alledrie de draden? Kortom, wat bedoel je met fitting?

De fitting is simpelweg het metalen "kokertje" waar het lampje in geplaatst wordt. Mooi dat het probleem is opgelost. Maar afgaande op jouw beschrijving zouden best de stekkertjes vuil of gecorrodeerd kunnen zijn. Heb je, toen je de 2-uit-elkaar-en-weer-elkaar-pocedure uitvoerde, ook gekeken of er groene aanslag op de contactjes zat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan