Klepspeling controleren?

Do-it

Die hard MF'er
14 nov 2009
534
17
Net mn motor (Tiger 955i 2005) weer een beurtje gegeven, incl klepspeling kontroleren.
Vijfde jaar op rij al geen enkel verloop vd klepspeling en prima binnen de toleranties.

Heeft nu 118K gelopen, laatste keer stellen was bij 35K.
Klepspeling kontroleren voelt dus vrij nutteloos.

Nu maar om de 2 of 3 jaar controleren oftewel elke 30-50k?
En wanneer de nokkenas ketting vervangen?
 
Net mn motor (Tiger 955i 2005) weer een beurtje gegeven, incl klepspeling kontroleren.
Vijfde jaar op rij al geen enkel verloop vd klepspeling en prima binnen de toleranties.

Heeft nu 118K gelopen, laatste keer stellen was bij 35K.
Klepspeling kontroleren voelt dus vrij nutteloos.

Nu maar om de 2 of 3 jaar controleren oftewel elke 30-50k?
En wanneer de nokkenas ketting vervangen?

Hoe rij je er mee? Als een natte krant of geef je hem op zn donder?

Ketting vervangen als de merktekens niet meer kloppen, staat geen interval voor opgegeven maar meestal hang ik er zo rond de 100K een nieuwe ketting + spanbladen in, maar er zullen vast mensen zijn met andere ervaringen.
 
Ja, idd poser topic :-)

Was eigenlijk gewoon benieuwd of dit vaker voorkomt..
Volgens Suzuki, klepspeling controleren en indien nodig bijstellen, elke 12.000km.
Met al mijn vier GSX F'en gemerkt dat er pas speling op komt na pakweg 30.000km.
Toch kijk ik ze na, elke 10.000km.

Oliewissel is elke 6.000km.
Groot onderhoud elke 12.000km, incl kleppen controleren.
Ik houd meer van afrondingen, en hanteer 5.000 en 10.000km, en kijk bij die laatste dus steeds de kleppen na. Dat is dus minstens twee keer per jaar. Doe ongeveer 25.000km per jaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, idd poser topic :-)

Was eigenlijk gewoon benieuwd of dit vaker voorkomt..

Zo lees ik het niet, als poser topic :)

Als het zo weinig verloopt verwacht je niet meteen problemen als je de intervallen iets oprekt. Er is toch ook nog zoiets als een tussenweg? Zo lees ik je vraag. Veel motoren halen hoge km standen met wat opgerekte intervallen. Daarmee doel ik niet op helemaal geen onderhoud. Maar als je er zelf niet lekker bij voelt dan zit je ook niet lekker op je motor zoals gezegd. Persoonlijk zou ik er goed op rijden als je om het jaar de klepspeling controleert. Maar het blijft een eigen keuze.
 
... niet meteen problemen als je de intervallen iets oprekt.
... Veel motoren halen hoge km standen met wat opgerekte intervallen. Daarmee doel ik niet op helemaal geen onderhoud.
Bij Suzuki hebben ze me ook al gezegd, als je een rustige rijder bent, en lange afstanden aflegt, bijvoorbeeld woon/werk en vakantietrips, kan je de intervallen van 6000 en 12000 omzetten in 12000 en 24000.
Behalve de bougies, die raden ze aan niet langer dan 18000 (ipv 12000) te laten zitten.

Maar ik voel er mij idd niet lekker bij :N
Ik hud mij aan die 5000 en 10000km beurten :')
maar dat is wellicht enkel psychologisch ...
 
Als het interval 6 en 12 is weet ik wel zeker dat dat enkel psychologisch is. Dat is natuurlijk al meer dan krap zat.
6 = klein, en 12 = groot onderhoud.
Maar bij Suzuki zeggen ze dus, rijd je rustig en lange afstanden,
12 = klein, n 24 = is groot.
Is dat echt niet wat veel :?

Ik zou dan uiteraard 10 en 20 hanteren, ipv 5 en 10 ... maar het ligt me toch moeilijk ... psychologisch dus? :$
 
Laatst bewerkt door een moderator:
6 = klein, en 12 = groot onderhoud.
Maar bij Suzuki zeggen ze dus, rijd je rustig en lange afstanden,
12 = klein, n 24 = is groot.
Is dat echt niet wat veel :?

Ik zou dan uiteraard 10 en 20 hanteren, ipv 5 en 10 ... maar het ligt me toch moeilijk ... psychologisch dus? :$
Ik snap het idee (ik klus ook wel eens een beetje :+ )

En als je je goed voelt bij 5 en 10 prima toch. Ik zou als ik genoeg kilometers maak om in een jaar die 10k km beurt nodig te hebben geen moeite hebben met 10k klein 20k groot. Als er meer tijd tussen zit wil je toch een olie beurtje tussendoor doen, dan zou ik hem dus naar beneden bijstellen tot ergens tussen 6 en 10k klein onderhoud en ergens tussen 12 en 20k groot onderhoud.
 
Terug
Bovenaan Onderaan