Rempomp gebruiken zonder reservoir ?

Tetter

MF veteraan
13 jul 2008
1.194
2
Vandaag een nieuwe rempomp met los reservoir binnen gekregen, om deze op mijn CB500F cafe racer te bouwen.

Nu kan ik dat reservoir slecht kwijt en zit ik te denken om alleen een doorzichtige slang erop te zetten, met daar de remvloeistof in.

Heb dat wel gezien op racers, maar dan vaak bij de achterrem.
Zou dat voor voor ook kunnen?
full
 
Pardon..? Ooit al op een circuit geweest?

Eh, wil jij zeggen dat jij nooit je remvloeistof vervangt? Jij checkt ook niet je remmen voor een circuitdag?

Overigens vervang ik het VOOR elke circuitdag. Om twee redenen:

- Na een circuitdag heb ik geen zin om meteen aan mijn motor te prutsen.
- Als je het na de circuitdag meteen vervangt en dan een paar maanden niet rijdt, kan het zijn dat je het weer moet vervangen omdat het vocht aangetrokken heeft.

Maar goed, een echte racer heeft natuurlijk een mooi verwarmd en droog hok waar hij zijn motor stalt?

Overigens heeft een echte racer een monteur. Die vertrouwt zijn monteur natuurlijk zo erg dat hij eigenlijk niet weet waar hij over praat als hij zegt dat zijn remvloeistof helemaal niet voor elke race wordt vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Hoezo, zout lost toch op in water :?

Ik vond het wel een mooi alternatief, bijna net zo goed als de echte (!) remvloeistof en stukken goedkoper. Edit: en vloeistof is vloeistof, bedien niet samenpersbaar.
Dat prijsverschil gebruik ik dan liever voor een magnetische desulfator in m'n carter :Y

Edit: herstel, het is uiteraard een desulfator, excuus voor de mogelijke verwarring |(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij een caferacer maakt het niet uit wat je monteert, ik heb namelijk nog nooit gezien dat er werkelijk met zo'n ding gereden werd. Zelfs het werwijderen van de krukas schijnt niets uit te maken. :+
 
Laatst bewerkt:
en toch zakt het peil dan ook niet veel.
als er veel slijtage van de remblokken, krijg je een onderdruk in de luchtbel die boven het oliepeil hangt.
met als gevolg dat langzaam de vrije slag van de remblokken tegen de schijf, steeds groter word.
of je moet een ontluchting in de dop van het slangetje doen.

Onderdruk is schier onmogelijk als het peil niet zakt. Het peil zakt gewoon wel. Maar niet heel veel, ook al is het verschil tussen nieuwe en versleten remblokjes nog ruim genoeg om mensen hun potjes te laten bijvullen. En de druk in de leidingen wordt lager naarmate je remblokjes slijten. Als gevolg daarvan wordt ook de druk die je -kan- uitoefenen op de remblokjes via de leidingen met je remhendel steeds lager, tot ze op een gegeven moment zo weinig druk hebben dat je niet of nauwelijks meer remt.

Monteer gewoon geen rem, das nog veel meer caferacer. En neem dan oudere laarzen en monteer daar een rubber remblok onder dat je tegen de weg trapt om te kunnen remmen. :Y

werkt op de fiets ook... :/
 
Laatst bewerkt:
Onderdruk is schier onmogelijk als het peil niet zakt. Het peil zakt gewoon wel. Maar niet heel veel, ook al is het verschil tussen nieuwe en versleten remblokjes nog ruim genoeg om mensen hun potjes te laten bijvullen. En de druk in de leidingen wordt lager naarmate je remblokjes slijten. Als gevolg daarvan wordt ook de druk die je -kan- uitoefenen op de remblokjes via de leidingen met je remhendel steeds lager, tot ze op een gegeven moment zo weinig druk hebben dat je niet of nauwelijks meer remt.

ga direkt naar de gevangenis, ga niet meer langs techniek-topics, u ontvangt geen applaus voor uw totaal onjuiste bijdrage :N

je kent er echt niets van : letterlijk alles wat je zegt is fout, al wat jij beschrijft als zijnde normaal zijn net symptomen van onderdruk.
 
Laatst bewerkt:
Dus conclusie? Gewoon potje monteren om van al het gezever af te zijn...
Aan xorion: je reservoir zit er ter volume compensatie. Naarmate je remschoenen/blokken slijten gaan je remzuigers verder naar buiten staan. Hierdoor wordt het volume in je cilinders groter. Dit moet gecompenseerd worden om ervoor te zorgen dat je remhendelslag niet te groot wordt. Het heeft niets te maken met een verminderde remcapaciteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan