Saroléa 125cc ontsteking aansluiten

LouisG

MF'er
29 mrt 2010
65
0
Ursel, Belgie
Ik ben bezig met het in orde zetten voor een vriend van mij van een sarolea 125cc.
Momenteel probeer ik de motor draaiende te krijgen, maar ik raak er niet aan uit hoe deze moet aangesloten worden. Uit het blok komt een kabel die volgens mij een bougiekabel is,of er toch heel sterk op lijkt, zoals te zien op de foto hier onder, dus ik dacht dat het van het type puch met interne bobijn zou zijn. Echter vonkt de bougie zo niet

2hzf3n.jpg


Echter heb ik een hoop documenten meegekregen van de eigenaar waarop een elektrisch schema staat waarop een externe bobijn zou moeten aangesloten worden, maar deze ontbreekt. Ik heb reeds geprobeert een motor bobijn van een 6v suzuki er aan te hangen, echter ook zonder succes, dit omdat de bobijn die nodig zou zijn gevoed moet worden volgens dit schema.
Nu is de vraag welk type bobijn ik hiervoor zou moeten hebben?

az9t0y.jpg
 
de dikke kabel die op de foto te zien is, lijkt inderdaad wel zoveel op een bougiekabel dat het me niet logisch lijkt dat je nog een extra bobine moet toepassen :)

begin eens met het losnemen van dat zijdeksel waar de kabel uit komt, en zie waar deze vandaan komt/op aangesloten zit... dan weet je al meer denk ik!
 
Heb je de kap van de ontstekingskant er af gehaald?
Dan kun je toch sneller vaststellen of dit blok een "interne" bobine heeft?

(edit, toen ik dit schreef werd kennelijk al een zelfde suggestie gedaan)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kap afgedaan en de "bougiekabel" zit rechtstreeks op een zwarte spoel aangesloten, echter niet in plastiek gegoten maar gewoon gewikkeld en in stof omhuld. Ik ga proberen vanavond nog een foto te posten van de desbetreffende spoel. Verder zijn er nog twee andere koperkleurige spoelen aanwezig, deze voor verlichting neem ik aan?
 
Als er een dikke zwarte spoel zit waar de bougiekabel op aangesloten zit dan is er ook een setje contactpunten aanwezig en een condensator.
Gaan de contactpuntjes wel open en dicht?
Maken de contactpunten in dichtstand wel contact? Oftewel heb je dan volledige massa?
Verder kan de condensator defekt zijn waardoor er geen vonk is.
Of de ontstekingspoel is intern doorgeslagen en bouwt geen spanning op.
Of het magnetische veld van het vliegwiel wat er omheen draait is niet meer sterk genoeg.
 
Na even een onderbreking gehad te hebben aan de werkzaamheden aan de sarolea zijn we toch terug bezig met de motor rijdend te krijgen. Zoals laatste keer beloofd post ik eens een foto van het binnenwerk met de spoelen. Hoe kan ik spoel en condensator uitmeten? of het magnetisch veld nog sterk genoeg is is ook niet zo makkelijk na te gaan lijkt mij? Hoe kan ik nu te weten komen welk onderdeel defect is of tekort is?

Hierbij de beloofde foto
2cpxhys.jpg
 
De dikke klos waar de zwarte kabel in gaat is de bobine. het is inderdaad een Bosch achtige ontsteking.
Ik denk een condensator te zien, maar waar zijn de contactpuntjes, de platines?
 
Laatst bewerkt:
Meestal zit de primaire wikkeling onder de secundaire wikkeling gewikkeld.
Secundair heb je een vrij hoge weerstand (100 - 2000 ohm gok ik)
maar de primaire wikkeling zal slechts enkele ohms zijn.

Ik mis hier inderdaad ook de contactpunten.
 
Eerst de spoelen controleren op onderbrekingen, isolatie doorslag of sluitingen en dan de contactpunten controleren op openen en sluiten en lage weerstand.
Dan is het waarschijnlijk een kwestie van de poelie met de magneten erop en dan kijken of je een vonk hebt.

De bedrading die van de spoelen af komt kan bv ook nog een sluiting naar massa hebben, om de motor uit te zetten, dan zou je natuurlijk ook geen vonk meer krijgen, want die overbrugt meestal dan de contactpunten. of legt een spoel aan massa.
Mocht een en ander helemaal niet gaan werken, dan experimenteren met een ontsteking uit bv een Puch maxi of Zündapp daar werkte het ook met poelie en contactpunten en spoelen.

Ombouwen naar een systeem met accu / bobine en contactpunten kan natuurlijk ook nog.
Net hoe ver je wilt gaan.

Origineel is natuurlijk veel leuker om aan de praat te krijgen.
 
Bij zo'n oude ontsteking is het het meest verstandig om de ontstekingsspoel te vervangen of opnieuw te laten wikkelen en een nieuwe condensator en puntjes te plaatsen. Dan kan het hele gebeuren weer 60 jaar vooruit.
In de loop der jaren vergaat namelijk de schellak die als isolatie dient om de wikkeldraden en hierdoor ontstaat er intern in de spoel vonkoverslag of kortsluiting. Met als gevolg dat er dus geen vonk is bij de bougie.
 
Ik heb net uitgemeten en ik vrees inderdaad dat de spoel defect is. Enig idee waar ik deze een vervangen voor deze kan krijgen of laten herwikkelen? Is elke condensator voor 6v ontstekingen geschikt hiervoor? Contactpunten zitten inderdaad aan de andere kant van het deksel
 
Terug
Bovenaan Onderaan