Ik vraag me af waarom of welke nut die onder de koplamp gepl

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.050
53.990
Kampen (Overijssel)
Onder de koplamp van de CBR1000RR van 2005 zitten van die roostertjes maar daarachter zitten geen kanalen. Er stroomt dus wel lucht in maar dat word niet echt specifiek ergens heen geleid. Het is ook verder open achter die kuip.
Het ziet er gelikt uit maar heeft het ook nut?
 
Die roostertjes hebben wel degelijk een functie.

Achter een dichte kuip ontstaat tijdens het rijden een soort vacuum waardoor er achter de kuip een neerwaartse stroom lucht is. Via de roostertjes wordt dat vacuum grotendeels opgeheven en is het stil achter de kuip.
 
Even buiten het forum gezocht op flapper en toen werd het een en ander duidelijk. Maar dat lijkt los te staan van de roosters.


Die roostertjes hebben wel degelijk een functie.

Achter een dichte kuip ontstaat tijdens het rijden een soort vacuum waardoor er achter de kuip een neerwaartse stroom lucht is. Via de roostertjes wordt dat vacuum grotendeels opgeheven en is het stil achter de kuip.
Dit klinkt niet eens onlogisch en verklaart dan ook waarom er geen kanalen achter de roostertjes zitten.
Is dat nog ergens te lezen of vermoed je dit?

Dat kan je ook oplossen met een sticker O-)
Ghehehe, ik snap best dat je dit niet op je akra plakt.😋
 
Onder de koplamp van de CBR1000RR van 2005 zitten van die roostertjes maar daarachter zitten geen kanalen. Er stroomt dus wel lucht in maar dat word niet echt specifiek ergens heen geleid. Het is ook verder open achter die kuip.
Het ziet er gelikt uit maar heeft het ook nut?

Ik denk dat je er teveel over nadenkt en dat je gewoon nog even geduld moet hebben totdat je eindelijk kan rijden op je nieuwe aanwinst! ;)
 
Ik denk dat je er teveel over nadenkt en dat je gewoon nog even geduld moet hebben totdat je eindelijk kan rijden op je nieuwe aanwinst! ;)
:Y :] :+
Ik zit nu een geruime tijd tegen dat ding aan te kijken en inderdaad.... Het is ook het enige wat ik op het moment kan, er over nadenken. Zo groeit mijn wensenlijst en daardoor mijn vragenlijst. Er moet (is besteld) 12v naar 5v usb op komen. Er moet navigatie op komen (welke is dan ook nog zo'n vraag :X ) er moet nog een versnellingsaanduiding ding op komen. Het remvloeistofresservoir op het stuur is nu formaat emmer, enz enz enz.


Maar dat met die roosters vond ik een geschikte vraag voor hier.
En dat was niet zomaar iets wat ik me afvroeg, daar zit nog een reden achter.
 
Laatst bewerkt:
Hier had ik het over, waar gaat dit naartoe dan?

hqdefault.jpg
 
Hier had ik het over, waar gaat dit naartoe dan?

[afbeelding]
Dat zal ongetwijfeld het intake kanaal zijn voor het luchtfilter. Daar zal dan ook die klep zitten.
Maar dat staat met niets verbonden met die twee roostertjes onder de koplamp.
Die leken mij in eerste instantie voor de sier te zijn maar er werd een plausibele verklaring door Jaap voor gegeven.
 
jaap heeft volgens mij gewoon gelijk.
maar soms worden er dingen gedaan puur voor het design, en om dat dan een beetje te verantwoorden word er een technisch lulverhaal omheen verzonnen.

zo ook de 1e fireblades, die hadden onder in de kuip allemaal ronde gaatjes, alsof het met de boormach. was gedaan. dat was natuurlijk om de lucht tussen wegdek en motor sneller weg te laten vloeien, zodat je sneller plat kon..........echt waar :Y

in de moto 73 schreven ze destijds: als proef op de som hebben we ze met tape dicht geplakt,..... en inderdaad de fireblade was niet meer fatsoenlijk een S bocht door te sturen.
 
Laatst bewerkt:
Die roostertjes zitten hoger zeker, ik heb een beetje een scheef beeld ervan in m'n hoofd denk ik ;-)
:Y

jaap heeft volgens mij gewoon gelijk.
maar soms worden er dingen gedaan puur voor het design, en om dat dan een beetje te verantwoorden word er een technisch lulverhaal omheen verzonnen.

zo ook de 1e fireblades, die hadden onder in de kuip allemaal ronde gaatjes, alsof het met de boormach. was gedaan. dat was natuurlijk om de lucht tussen wegdek en motor sneller weg te laten vloeien, zodat je sneller plat kon..........echt waar :Y

in de moto 73 schreven ze destijds: als proef op de som hebben we ze met tape dicht geplakt,..... en inderdaad de fireblade was niet meer fatsoenlijk een S bocht door te sturen.
Ik denk dat mijn vraag nu wel beantwoord is, thanks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan