Achterbrug vragen

Rensss

MF'er
24 apr 2014
164
1
hallo,

Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben bezig met het pas maken van een achterbrug in een project van mij.

Ik heb de situatie even snel in paint uitgetekend. Word later wel een solidworks getekend.

achterbrug_zpsva3ithad.png




Het probleem waar ik nog niks op verzonnen heb is dat wanneer de as door het frame en achterbrug word gestoken en je de moer aan een kant zou willen vastdraaien. Dat je dan de as tegen de achterbrug aanklemt waardoor de as mee zal gaan scharnieren. En dus het frame uitslijt.

Hoe kan ik dit oplossen en is dit de beste oplossing?

En dan de materiaalkeuze voor de bus met kraag, Teflon, nylon of lagerbrons?


Rens
 
De in jouw tekening genoemde opvulbussen zitten TEGEN de lagers aan van het achterwiel, die onderling weer verbonden zijn met een afstandsbus, dus alles wat je buiten de wiellagers hebt zitten zal nooit scharnieren, en is dus statisch.

en verder alles van metaal maken, je as staat altijd stil, je bussen staan altijd stil, alleen je wiel draait op de (buiten)lagers, verder staat alles stil..
Teflon kan geen druk verwerken, en zul je dus met de as met moer volledig in elkaar persen
 
Laatst bewerkt:
waar zie jij een achterwiel op de tekening ?

je as moet over de hele breedte van de achterbrug omringd worden door "buis" - moet niet 1 geheel zijn, mag verschillende delen zijn zoals bussen in achterbrug, afstandsbussen tussen brug en frame, enz... die gehele buis wordt bijeen getrokken en op zijn plaats gehouden door de as en moer.
de "buis" loopt ook dus ook door de achterbrug, en om te zorgen dat deze kan draaien rond de "buis" moet je dus ergens lagers/glij-bussen voorzien tussen de "buis" en de achterbrug.
 
Je zou de lagerbussen in het frame moeten maken (persen) , en dan de as klemmen in de achtervork.
Bekijk de constructie bij een kreidler , even zoeken op kreidler.nl.
 
waar zie jij een achterwiel op de tekening ?

je as moet over de hele breedte van de achterbrug omringd worden door "buis" - moet niet 1 geheel zijn, mag verschillende delen zijn zoals bussen in achterbrug, afstandsbussen tussen brug en frame, enz... die gehele buis wordt bijeen getrokken en op zijn plaats gehouden door de as en moer.
de "buis" loopt ook dus ook door de achterbrug, en om te zorgen dat deze kan draaien rond de "buis" moet je dus ergens lagers/glij-bussen voorzien tussen de "buis" en de achterbrug.

sorry je hebt gelijk, zag het frame aan voor het wiel, maar verandert weinig aan mijn verhaal, alles moet scharnieren op het frame, dus daar moeten lagers op, en daar laat je alles scharnieren op de binnenring van de lagers
 
Terug
Bovenaan Onderaan