#gts1000

Nou ga ik misschien iets heel raars zeggen...... maar bij auto's met low budget turbo systemen draaien ze nog wel eens de bovenkant van de zuiger iets af om tot een lagere compressie te komen.
Ik heb geen idee hoeveel "vlees" de bovenkant van een vfr zuiger heeft maar is dat geen idee?.
 
Zuigers afdraaien kan wel, maar ik moet 2 mm "zakken" met de zuigers. Dit wordt teveel van het goede. Tevens heb ik veel gelezen over fireblade zuigers die als goedkope overbore gebruikt worden, maar hier heb je ook meteen compressie verhoging door de andere dome hoogte. Is goed als je de VFR redelijk snel wil opvoeren voor een schappelijk bedrag.

Maar ja.....dat wil ik nu net niet
 
Stalen koppakking er tussen? En dan zo maken dat je er boven en onder viton ringen in kan zetten ipv losse koppakkingen.
 
Dat is nog niet eens het probleem. Als de koppaking te dik wordt dan komt er teveel speling op de tandwiel aandrijving van de nokkenassen, wat nadelig is voor timing en speling vrij draaien.
 
Maar goed... laat de comments maar komen. Misschien toch nog iets over het hoofd gezien.
 
Je kan ook low pressure draaien he. Hoeft niet gelijk 1,5 bar of zo.
 
Okee, ben zelf met een turbo bezig op een auto waar hij eigenlijk niet thuis hoort. Wat ik heb begrepen is dat het gaat om de compressie verhouding. Die is bij mijn auto eigenlijk vrij extreem met 1 op 10. Nu is dat een 4 cilinder met 500 cc elk.
Als ik daar 2mm van de zuigers zou afdraaien zou het voldoende zijn maar daar heb ik niet voldoende vlees voor.
Ga nu met de iets dikkere stalen pakking op 0,4 bar rijden wat me toch zo'n 40 a 50 pk moet opleveren en ook heel zou moeten blijven. Zo rijden er inmiddels meer rond iig en die blijven redelijk heel.
Nu weet ik niet wat het effect met lage druk op de motor is moet ik toegeven.....
 
Grote voordeel is dat je ook nog vermogen onderin het toeren gebied hebt door de hogere compressie van de motor zelf. Ook heb je dan vrijwel geen turbo lag. Nadeel is idd dat je er relatief weinig vermogenswinst mee bereikt tov high pressure set-up. Kun je volgens mij nog wat oprekken door een fog setje in te bouwen zodat je de verbranding koelt.
 
nieuwere typen vfr blokken hebben toch gewoon een nokkenasketting? Dan kan je wel met een dikke koppakking werken :)

Leuk projectje dit :P
 
Je kan inderdaad een hoop doen met een koppaking en lage druk, maar heb in de directe omgeving een paar keer gezien dat je grens tussen leuk vermogen en gesmolten zuigers soms erg klein is door on ervarenheid ( net als ik) en de onweerstaanbare verleiding om te zien of er toch nog wat druk bij kan (net als ik :+ )
Dan maar een blok met iets meer mogelijkheden om goedkoop (ish) meer marge in te bouwen.
 
Het VFR blok met ketting past zeker niet omdat de vfr achterbrug bij dit type in het carter scharniert en dat gedeelte voorkomt dan weer dat mijn achterbrug in het gts frame past.
 
Bij sommige blokken volstaat een dikkere voetpakking in plaats van een dikkere koppakking. Is wat makkelijker te fabriceren en je hebt minder kans op lekkages omdat onderaan de cylinder minder druk en minder hitte is.
 
@mathh: klopt, dat is de reden dat ik voor het FZR motorblok ga.
 
Ff oma eruit....

FZR1000 blok staat op de werkbank en ik ga eerst de basis afstelling in kaart brengen:
Lob centers bepalen.
Verbranding ruimte opmeten

Dan kan ik met de nieuwe compressie verhouding die ik voor de turbo opzet wíl terug rekenen wat de spacer dikte onder de cylinders moet worden. Hierna de nokkenas tandwielen verstelbaar maken om weer op de originele lob centers te kunnen komen mocht de spacer de timing in de war schoppen.

Ps.....bewerkte inlaat kanalen....wat gaan we nog tegenkomen binnen in het blok.......... :X of. *O*
 
Blok
full
 
Mocht je de uiteindelijke dikte van de spacer weten en je hebt een tekening, kan ik die wel snijden op het werk. Wat voor materiaal zou het moeten worden?
 
@cazjuh:
Ik denk aluminium, maar staal kan ook omdat ik de spacer met twee voetpakkingen wil "opsluiten"

Ik hak de knoop door als ik weet hoe de o-ringen onder de cylinder bussen opgesloten worden, maar goed om te horen!!
 
Blok is alu, zou een spacer van staal niet op een andere manier reageren dan aluminium?
Ik denk dan aan krimpen/uitzetten door hitte.
Of zijn die verschillen zo gering dat het niet uitmaakt?

#durfstomme?vragentestellen
 
Terug
Bovenaan Onderaan