Ducati - Schokkerig rijgedrag

5 nov 2006
57
7
Klerken
Hallo,

Ik rij met een '90 Ducati 851, en heb de laatste paar 1000km's een enorm schokkerig rijgedrag. Ik ken natuurlijk het karakter van Ducati, en ken uiteraard ook het bokkerig rijden in lage toeren, maar het is iets anders.

De motor draait als een zonnetje (behalve dat bokkerig zijn onder de 3000), maar tijdens het rijden, en continue gas houden dan schokt de Duc enorm... Rijden - vertragen - rijden - vertragen, continue hetzelfde..

Als ik goed doorrij en dus de motor de hele tijd doe trekken voel ik het ook, iedere keer schokken.
Die doet dit op ieder toerental, ook bv aan +5000..

Rijden met regelmaat lukt dus echt niet..

Wat zou de reden kunnen zijn? Ik denk niet aan de motor, die draait mooi zuiver, in alle toerentallen. Onderhoud is ook altijd inorde, kleppen zijn gesteld geweest, nieuwe bougies..

Iets zegt me dat het aan de aandrijflijn ligt.. Ketting? Tandwielen? (ze zien er nog OK uit.. maar wie ben ik? :) )

Iemand een idee?

Thanks!
 
Schokkerige motor komt door of je carburateurs zijn smerig ik bedoel dan de hele kleine gaatjes inde carburateur voor het stationaire gedeelte of je vlotters staat te laag of alsde motor altijd al schokkerig loopt bij kleine gasopening bv onder de 2500 tm dan is je stationaire sproeier te klein normaal bij veel motoren nr 35 ga dan naar nr 42 ik had dat bij mijn inazuma gsx 750 sproeiers gekocht bij tivoma in Goes de Suzuki loopt als een kanon ook bij lage toeren soepel om rotondes te nemen. Succes.

gij weet nie echt wat nen Duc 851 is hè :N _O-
 
gij weet nie echt wat nen Duc 851 is hè :N _O-

rood toch :+

ardennen.jpg
 
En? al iets wijzer geworden?
Mijn 996sps heeft dat ook wel een beetje hoor. Gewoon lekker vlotjes motorrijden is geen punt en motor gaat echt als een kanon, maar als ik bijv op een proviciale weg heel gezapig met het verkeer mee moet rijden (dus rond de 80km/h) constant dan gaat hij na een poosje ook een beetje hoesten en proesten. Dan moet ik weer even op het gas en gaat het weer een poosje goed. Hij houdt niet van lang constant rond de 3000 á 4000 toeren :)
Maar ik weet niet of dat hetzelfde issue is als bij jou, want ik heb zo'n P8 ecu met dubbele injectors en dan zit ik precies in het overgangsgebied meen ik. Ik weet niet wat de 851 voor electronica heeft.

Heb precies hetzelfde hoor, gewoon het blok boven de 4000 toeren houden. 6e versnelling zit er echt voor jandriet bij mijn monster op
Vooral toen ik een K&N filter erin had liep het blok voor geen meter op de lage toeren, dus die heb ik er gauw weer uit gehaald.

Heb ook gelezen dat een 14T tandwiel voor erg veel scheelt met bokken bij lage snelheden
 
Of je brengt hem naar een cowboy, die weet wel hoe je om moet gaan met bokkende rossen ....


Ik zou idd even kijken of hij nergens valse lucht pakt, daarna kleppenspeling nakijken, daarna de boel synchroon stellen (ja ook bij injectie) en als hij het dan nog doet, zou ik die cowboy optie in overweging nemen ....
 
Heb precies hetzelfde hoor, gewoon het blok boven de 4000 toeren houden. 6e versnelling zit er echt voor jandriet bij mijn monster op
Vooral toen ik een K&N filter erin had liep het blok voor geen meter op de lage toeren, dus die heb ik er gauw weer uit gehaald.

Heb ook gelezen dat een 14T tandwiel voor erg veel scheelt met bokken bij lage snelheden

Kijken naar de tandwiel verhouding, en wellicht het aan te passen kan enorm schelen inderdaad.

K&n filters ben ik zelf ook geen fan van, ze dichten vaak niet goed af.
Ik heb erg vaak meegemaakt dat je een luchtfilter loshaalt en dat er dan allemaal zand etc gewoon langs het filter in het luchtfilter huis terecht komt.

En hou voor de gein eens een K&n filter tegen het zonlicht, je schrikt je rot wat voor gaten er allemaal inzitten.

Hier nog een leuk onderzoekje naar het filtereffect van dergelijke filters:
K&N Air Filter Review - Debunking the Myths (and why OEM is better)
 
Ik heb een dergelijk filter zoals dit over de kelken heen:
ducatifilter.jpg


Dit ivm afgezaagde aanzuigbuizen (is een naked fiets).

Maar ik weet niet of TS hetzelfde 'euvel' heeft als ik. Ik begrijp dat de 851 dezelfde ECU heeft as mijn sps. Maar TS heeft het over elk toetental dat hij niet constant wil rijden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan