Vraagje over 6 volt elektrisch systeem van oude DR500s

diflexio

Rookie
26 mei 2010
21
0
Hoi,

Ik ben bezig met het elektrische systeem van een oude DR500 weer een beetje gangbaar te maken.. Op het frame van de DR500 zit aan beide zijden iets dat op een spanningsregelaar lijkt, op de foto zie je beide onderdelen.

De rechter kan ik nog wel terugvinden in het elektronisch schema en het onderdelenschema van cmsnl, maar de linker niet. Weet iemand of het linker onderdeel een origineel onderdeel is van de DR500 en waarop hij moet worden aangesloten?.
full
 
Laatst bewerkt:
Het linker onderdeel is géén standaard onderdeel van een Suzuki DR 500.
Mogelijk is hij wel gebruikt als vervanger van de rectifier.

Het rechter onderdeel op jouw foto is de standaard regulator. Deze is gemonteerd op de linker (voor)zijde van het frame (nog net zichtbaar) onder de brandstoftank.

De standaard rectifier is gemonteerd in de directe nabijheid (onderkant) van het accubakje.
De vorm is overeenkomstig onderstaand voorbeeld.
Yamaha XT500/DT Rectifier (6V)

Je vindt de rectifier onder nummer 7 op onderstaande parts sheet.
Suzuki DR500S 1984 (E) WIRING HARNESS - buy original WIRING HARNESS spares online

Veel plezier met het opbouwen van je DR. ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Niet verwacht dat er nu al 4 medeforummers gereageerd zouden hebben, wordt gewaardeerd!

@Peter: al wat gezocht op de nummers die erop staan inderdaad, was weinig mee te vinden helaas.

@Alexela: thx! motorisch zou hij weer als nieuw moeten zijn. Nu het elektrische gedeelte nog. De standaard rectifier heb ik kunnen localiseren, die zit er dus ook nog op. Van de standaard regulator heb ik er nog twee liggen, ik denk dat ik eerst eens ga kijken wat er gebeurt als ik het rechter onderdeel er tussenuit laat.

@Juupke: was jouw projectje al tegengekomen inderdaad, altijd leuk om zoiets zelf te maken lijkt me. Je hebt de DR nog wel? Maar jij hebt hem zonder accu geloof ik, dus zal er bij die van jou in ieder geval ook niet zo'n tweede spanningsregelaar opzitten?

@Janbros: wel apart dat zowel het rechter als het linker onderdeel er al opzaten en ook nog de kleine rectifier bij de accubak...zou haast gaan denken dat het inderdaad een weerstand voor de lichten zou kunnen zijn. Dan zou hij dus gewoon op de aanvoer voor het licht aangesloten moeten worden?
 
@Janbros: in mijn bovenstaande reactie ben ik er trouwens vanuit gegaan dat het linker onderdeel de weerstand zou kunnen zijn...zou dat kunnen? Er gaat namelijk maar 1 draad uit (1 lus en 1 aarde), zie foto hieronder.
full
 
Hoi,

Ik ben bezig met het elektrische systeem van een oude DR500 weer een beetje gangbaar te maken.. Op het frame van de DR500 zit aan beide zijden iets dat op een spanningsregelaar lijkt, op de foto zie je beide onderdelen.

De rechter kan ik nog wel terugvinden in het elektronisch schema en het onderdelenschema van cmsnl, maar de linker niet. Weet iemand of het linker onderdeel een origineel onderdeel is van de DR500 en waarop hij moet worden aangesloten?.[afbeelding]

Die linker had ik er niet op, de rechter vreet je overtollige spanning op zodat je 6 volt over houdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan