Remtrommel ovaal na inspaken

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
876
2
Edit: Vraag niet meer van toepassing, volgens de eigenaar van de motor in kwestie was het probleem er voor het spaken ook al.

Hallo,

Ik heb onlangs een achterwiel van een Honda XL500 opnieuw laten spaken bij Haan Wheels. Nou is de remtrommel ovaal geworden. Je voelt het rempedaal gewoon een stuk op en neer gaan als je er op drukt tijdens het rijden.

Nou was ik ten eerste benieuwd, kan zo'n remtrommel echt zo erg vervormen door het spannen van nieuwe spaken?

En ten tweede, wat er aan te doen? Trommel uitdraaien? Maak je daarmee de boel alleen niet alleen maar slapper?
 
Laatst bewerkt:
Antwoord van jou bijna 2 dagen later?
Exact 25 uur later. Valt mee toch?

Ter volledige uitleg; ik heb wel eens op de motor in kwestie gereden, maar nooit meer dan een klein stukje. De ovale remtrommel is me toen nooit opgevallen (heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de achterrem überhaupt weinig deed toen). De ovaalheid viel me bij de eerste proefrit hier wel op. M'n (te snelle) conclusie was dat het door het inspaken kwam. Ik heb toen (ook te snel) dit topic geopend en het toen pas bij de eigenaar van de motor zelf nagevraagd of het voor de tijd ook al was.
Verder zit ik niet op elk moment van de dag hier op f5 te drukken, dus vandaar. Nu ben ik daar zelfs 25 uur lang niet aan toegekomen.

Wat er nu gaat gebeuren; de eigenaar vind het wel best zo en gaat er mee rijden. Het is ook maar een lowbudget wintermotor, dus vandaar.
 
Dat hangt af van de mate waarin hij onrond is. Een klein beetje is al heel goed voelbaar. Het is een achterwiel en ik zou me daar niet al te druk over maken. Bij het voorwiel gebruik je veel meer remkracht en dus ontwikkel je veel meer hitte.


Maar hoe zit het met aandrijfkrachten?
 
Dat een remtrommel onrond wordt na opnieuw inspaken is bijna niet te vermijden. De onrondheid is meestal maar een paar tienden maar dat is met remmen wel heel goed te merken en uitdraaien is geen probleem voor een bedrijf die goed weten wat ze doen, Eén van die bedrijven is (in mijn ervaring) FTR in Krimpen aan de IJssel, maar ik zie dat TS in Zevenaar woont en dat is niet bepaald om de hoek. Misschien dat StarTwin in Loenen je verder kan helpen. Overigens kan je voor een luttel bedrag je wiel ook opsturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan