Het MT-03 Topic deel VII: Tijd voor verandering

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag mede MT'ers!

Heeft iemand hier toevallig nog een werkende link voor het werkplaatshandboek? Of deze zelf nog op z'n pc staan? Kan hem zelf nergens vinden ;(
 
Dag mede MT'ers!

Heeft iemand hier toevallig nog een werkende link voor het werkplaatshandboek? Of deze zelf nog op z'n pc staan? Kan hem zelf nergens vinden ;(
Van al mijn recente motoren heb ik een wphb in digitale vorm (gehad) maar van de MT heb ik nou net een ouderwetse Haynes in boek-vorm. :)
 
Ik wil mijn olie en oliefilter verversen, ondanks dat de motor nog niet 10k gelopen heeft, moet ie eigenlijk elk jaar wel verse olie. Zit er nu anderhalf jaar in, dus eigenlijk al te lang. :+

Anyway, ik ben vergeten o-ringen te bestellen voor de oliefilterdeksel. Vervangen jullie deze 2 o-ringen bij elke oliewissel of zal ik het een keertje niet doen? Ik weet niet wat de leeftijd is van de huidige ringen, als ze nog origineel zijn, dan 5 jaar. Heeft de dealer ze bij afleverbeurtje vervangen, dan anderhalf jaar.

Bij Louis.de (en Motozoom) bieden ze geen o-ringen voor de MT-03 aan. Ook handig... of is dit weer zo'n speciaal artikel wat je alleen bij de Yamaha dealer kan halen?
Nou ja, ik moet toch vanmiddag in de buurt zijn van een dealer, dus even snel daar langs om te vragen wat ze hebben liggen. Hoef ik het ook niet te bestellen. :+
 
Ik moest vorige week ook voor een jaarbeurt vanwege de fabrieksgarantie die er nog op zit,staat net 8500km op :( Zegt de monteur:je achterband is versleten :Z
Dealer vervangt standaard de ring,kost €3,46 ex btw,dus daar hoef je het niet voor te laten.Ik zou hem gewoon weer gebruiken.
 
Ik heb gister al 2 nieuwe o-ringen gescoord. WAs toch in de buurt waar ik moest zijn, zat er 3 minuten rijden van af. :)

Zo even de olie wisselen. Kom ik er nog achter dat mijn momentsleutel maar tot 24Nm gaat... nou, die laatste 6Nm dan maar op gevoel. Deed het vroeger eigenlijk ook altijd zonder momentsleutel, maar je wilt natuurlijk niet te ver draaien. :P
 
Fotoke van gisteren: :)

sb7iw2.jpg
 
Lekker aan het sturen, zie ik. :)

Nou, olie vervangen, filtertje vervangen en uiteraard beide o-ringen. Er kwam toch nog ongeveer 3,1 liter uit en dan heb ik dus na de aanschaf een halve liter eruit gehaald. Bij de afleverbeurt vorig jaar heb ik nog zo gezegd goed op te letten met het vervangen van olie bij een dry sump blok, maar helaas werd daar dus niet naar geluisterd. Toch blij dat ik er zelf een halve liter uit heb gehaald, want ook monteurs maken fouten (en daar betaal je dan wel voor...)

Met peilen na het verversen stond ie ook vrij laag, maar ik weet dat ik er 3 liter in heb gegooid (met filter moet het 3,1 zijn, maar die 100ml zal me worst zijn) dus dat zit wel goed.
Sowieso kijk ik alleen maar of er olie in zit en als dat zo is, dan is het goed. Ik ga toch echt niet een kwartier dat ding stationair laten lopen elke keer dat ik ga peilen. Heb wel wat beters te doen.

Maar goed, de motorzaak waar ik 'm kocht had 'm dus duidelijk veel te vol gegooid, daarom nu een keer mooi zelf gedaan. Scheelt een berg geld en dan weet je tenminste zeker dat het goed is.

Heb de boel ook meteen gefilmd, maar dat kwak ik later nog wel in elkaar. Altijd handig voor een ander. Wet sump is een koud kunstje, bij de MT-03 hebben ze het verheven naar hogere kunst.

Enige wat mij nu nog stoort is mijn jas die stinkt naar uitlaatgassen. Ik weet niet of het komt door de EJK of de Mivv, maar ik weet wel dat ik het met de originele uitlaat niet had. EJK geeft meer brandstof, dus zou kunnen dat je dat wat ruikt. Er ontstaat een werveling of vacuum achter mijn rug, waar constant uitlaatgassen langs gaan. Via de zoekfunctie las ik dat ik niet de enige was, iemand met een XT660 en MT-03 hadden dit jaren terug ook. Heeft ook te maken met hoge uitlaten. Ik zal er maar aan wennen, dat is het makkelijkste. :+
 
Ik kreeg laatst ook een opmerking van een collega over uitlaatgassen lucht. Kan me er niet druk om maken, zelf valt het me niet op. Vroegah op de brommer, dat rook je!!

Ik breng mijn motor in het voorjaar naar de motorzaak om de kleppen te laten stellen. Als ik al die olie verhalen lees twijfel ik of dat ik dan de olie en het filter meteen laat doen of zelf aan de slag ga. Misschien dat ik tegen die tijd ook klaar ben voor nieuwe bandjes, zal een dure worden dus!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan