Yamaha SZR 660 [DEEL 5] Gewoon, omdat het kan!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, daar gaat 'ie: Ik heb ook een SZR660! *O*
Al sinds januari en ik heb er nog geen meter op gereden. :+
Ik heb 'm overgenomen van een vriend, samen hebben we in 2009 nog een circuitdag gedaan. Bleek dat dat de laatste keer was dat die motor had gereden ...

Het was dus een racer, met TZR tank & achterkant, zelfbouw uitlaten, subframe en voorkantje. :X
IMG_1918.jpg


Door het lange stilstaan veel roest en corrosie.

IMG_1921.jpg


De bedoeling was (en is) om 'm te gebruiken voor Motogymkhana. Dus er moest een stuurtje en een andere uitlaat op komen. De algehele staat viel toch wel wat tegen en toen ontdekte ik ook nog een volledig doorgescheurd motorophangpunt.

IMG_2276.jpg


De moed begon me in de schoenen te zinken. Dus heb ik de koplamp die ik ervoor had bedacht er aan gehangen met een ijzerdraadje, de originele tank er los opgelegd en ook de achterkant en de uitlaat er even aangeschroeft. En het stuurtje snel geplaatst.

IMG_2282.jpg


Ja, dat is toch wel heel leuk! :Y Gelukt; de motivatie hervonden en helemaal uit elkaar gehaald.

IMG_2523.jpg


Ondertussen is het ophangpunt van het frame gelast. En de afgebroken tap in de afgebroken bout in de onderste kroonplaat is ook weer verwijderd. |(
Verder de remmen gereviseerd, carburateurs gereinigd, kroonplaat geruild met een Engelsman en een heleboel mooie onderdelen verzameld.
De velgen waren zwaar gecorrodeerd (onder de lak door), daar heb ik een paar andere voor gevonden. Bij het motorblok was dit ook het geval maar die heb ik met wat spuitbusjes redelijk opgefrist.
Nu kan in principe de boel weer in elkaar. Eerst met originele achterkant en uitlaat, om te kijken of 'ie verder in orde is en of het een beetje rijdt.
Dan gaat de zaag er in }) en komt er een andere uitlaat op. De originele uitlaat zit volgens de testen uit de jaren '90 in de weg, dus met Gymkhana zal dit ook zeker het geval zijn. Geïnspireerd door de creatie van Yellowrider:

IMG_2128.jpg


overweeg ik ook een 'high mount' achtige uitlaat. Deze oplossing vind ik erg charmant:

SZRuitlaat2.jpg


SZRuitlaat1.jpg


En dan bedoel ik niet de underseat demper zelf (dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo mooi) maar hoe die uitlaat langs het blok en achter het frame langs krult! :9~
Ik heb nog een kleine Mivv demper liggen. Maar die zou ook op de plek van de originele kunnen, zo langs de swingarm zeg maar. Dat is wel veel minder werk...
Nou ja, eerst maar eens rijdend maken.

@SZRobert: grappig, je bent een plaats-, naam- en nu ook motor-genoot!
@PieterH: maf om jou zowel in het TRX, MT03 als het SZR topic tegen te komen! Kennelijk zelfde smaak qua motoren. :9
 
Heeft iemand hier toevallig nog een rubberen achterbrug beschermer liggen waarover de ketting loopt?
Die voorop de achterbrug zit bedoel je hè? Is niet echt rubber maar hard kunststof.
Dat zou ik ook wel willen weten. Nieuw zijn ze niet meer leverbaar. KEDO levert voor een aantal motoren replica's maar voor de SZR precies niet.

Oke, dan is bij mij de choke draai-systeem gaar... moet hem altijd moeilijk uit trekken en weer terug duwen. Ga ik daar maar een nieuwe voor halen. Hij draait stationair rond de 1500 toeren en doet het helaas ook als ie goed warm is...

Moeilijk in te schatten op afstand, maar wellicht is schoon maken en invetten van het choke-dingetje dat de carb in gaat al voldoende. Een soort busje met een veertje. Dan hoef je dus geen nieuwe te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Dankje nog voor je reactie, heb er al een nieuwe op zitten. Kostte nog geen 10 euro en de oude was toch wel redelijk gaar (draai systeem werkte totaal niet).
 
Vanwege de overweldigende reacties '( maar even een update.
De banden om de velgen laten doen en het ziet er al meteen lekker uit! :9~

IMG_5963.jpg


En in de hoop dat er hier ook een paar die-hard SZR sleutelaars zijn:
Weet iemand waar deze boutjes van zijn? Ik heb vrijwel alles gemerkt en/of gesorteerd maar ik weet niet waar deze horen c.q. zaten. Het is M6x30 met ringen en een zelfborgend moertje, maar ook met een rubber en een pasbusje (dat precies in het rubber past). En dat alles dan keer 4. :? O-)

IMG_5965.jpg


Verder had ik lekker op willen schieten vandaag maar heb ik me vooral flink bezeerd. :z En nog een scheurtje ontdekt in het subframe. Niet heel ernstig maar moet wel even gelast worden. Het dus het gaat minder snel dan gehoopt. |(
 
Laatst bewerkt:
Oliereservoir?
Die zit ook al weer op de plek op de manier zoals het hoort (ongeveer) :P

Ik zal de koplamp even opzoeken in de manual. Ik denk inderdaad dat dat het is. Maar de originele komt er niet meer op. Heb er uberhaupt geen kuip bij.
Edit: de partslist gecheckt en het zijn inderdaad die van de koplamp. :Y
 
Laatst bewerkt:
die remschijven zijn gewoon op ebay te bestellen, made in China, maar wel goed. wij verkopen ze ook voor de TDM en TRX.

Mooi klusje Tarwetijger!
 
Oké Tarwetijger, je hebt me weer (voor) even uit m'n SZR-slaap getrokken...

SZR-ie verkeert nog in staat van ontbinding (hij/zij wacht op big-end transplantatie) en ik rij daarom nu dagelijks op een andere motor die daardoor ook tijd, aandacht en financiële ondersteuning nodig heeft en ik daarom niet aan de SZR toekom.

Ja, dat lijken zeker de ophangboutjes/busjes/rubbers van de koplamp te zijn

Wielen/schijven zien er netjes uit. Zie ik daar CT2's omheen liggen?

Dat ophangpunt van het blok heb ik vaker kapot gezien. Bij de mijne al 45k kms, geeft verder geen problemen.

Gescheurd achterframe is ook bij standaard subframe 'normaal'. Hou bij alles wat je aan de SZR hangt rekening met de trillingen, alles kan op den duur los- of kapottrillen.

Heb jij zelf zo op het blokje zitten poetsen? Ziet er schitterend uit!
 
Laatst bewerkt:
Oké Tarwetijger, je hebt me weer (voor) even uit m'n SZR-slaap getrokken...
8<
Wielen/schijven zien er netjes uit. Zie ik daar CT2's omheen liggen?
Is je bigend kapot gelopen dan of zijn het tuning werkzaamheden?

Het zijn 'gewone' pilot powers, die zaten bij de motor. Wel al wat jaartjes oud maar ongebruikt dus met het beschermlaagje er nog om. Ik ga ze gewoon proberen.
Dat ophangpunt van het blok heb ik vaker kapot gezien. Bij de mijne al 45k kms, geeft verder geen problemen.
Echt joh! Ik vind het toch een prettiger idee dat alles vast zit zoals het hoort.
Gescheurd achterframe is ook bij standaard subframe 'normaal'. Hou bij alles wat je aan de SZR hangt rekening met de trillingen, alles kan op den duur los- of kapottrillen.
Ik heb wel wat 1-cilinder ervaring (XT600, MT03) en tot nu toe valt het me mee. Maar misschien is de SZR erger dan alle andere 1-cilinders? :P
Ik moest wat schipperen met de snelheidssensor, ik hoop dat het geknutselde houdertje het aan kan...
Heb jij zelf zo op het blokje zitten poetsen? Ziet er schitterend uit!
Goed schoon gemaakt vooral maar de zijkant die je op de foto ziet is opnieuw gespoten.
Gewoon met spuitbus hoor, met je neus erop zie je wel wat plekjes. Ik ben er tevreden over. O-)
 
Laatst bewerkt:
~
Is je bigend kapot gelopen dan of zijn het tuning werkzaamheden?

Het zijn 'gewone' pilot powers, die zaten bij de motor. Wel al wat jaartjes oud maar ongebruikt dus met het beschermlaagje er nog om. Ik ga ze gewoon proberen.

quote]

Ja, big-end kapot, na 85.000 zeer zware km's. Revisie is dus noodzakelijk, en meteen wat lekkere dingetjes erin. Heb JE 101mm klaarliggen, rest moet nog verzameld worden.

Heb de MPP nooit op de SZR gehad, maar op zwaardere fietsen doen ze het erg goed, hele fijne band. Op geen enkele fiets verslijt ik overigens zo snel banden als op de SZR. M'n laatste achterband (S20 Evo) was na 2.500km op. Ik rij nu met 3x zoveel pk en koppel en doe ruim twee keer zo lang met een achterband! M'n rijstijl is niet veranderd.
 
Van mijn SZR weet ik nog dat de bandjes niet superlang meegingen. Ik haalde 5000km maar reed ook vaak gewoon rustig.

Verder lijkt het mij voor de banden niet van belang hoeveel vermogen of koppel de fiets heeft, maar hoeveel je daarvan op het wegdek legt. Bij eenzelfde rijstijl zal je met de SZR vaker alles uit de kast halen dan met een fiets met veel vermogen.
 
Vergeet het belang van een goede veringafstelling niet! Als deze fout staat, kunnen je banden op een mum van tijd verslijten.
 
Zo wat een bedrijvigheid hier ineens!
Ik ben wel druk met de SZR, maar dan fysiek en niet virtueel op dit forum.
Veel tijd besteed aan ogenschijnlijk kleine dingetjes. De K&N filters passen niet meer met de originele tank er op. Balen. Dan maar de originele slangen van de luchtfilterbox, zonder de box. Daarover heen een schuimfilter dat ik nog had van mijn andere motor. Eén (1) hele avond bezig geweest om zo'n slang op de carb te krijgen. Het leek gewoon niet de juiste maat (te klein), maar origineel dus het moest kunnen! |( Warm water hielp niet, met kokend water (au) lukte het nét niet. Wel @#$%^& gloeiende! :( De verfstripper dan maar (meer au) en zowaar het lukte. Had er een fotootje van kunnen maken bedenk ik me nu pas, maar de tank zit er al op. Oh ja over dat verrekte benzinekraantje zullen we het maar niet hebben :X gelukkig vond ik vrij makkelijk een tweedehands. :z
Ondertussen zit er olie en koelvloeistof in de motor, is de ignitech ontsteking ingesteld, dashboard is aangesloten...
Binnenkort een zeer belangrijke update, stay tuned! O-)
 
Hier worden stilletjes aan plannen gemaakt om Tarzan terug tot leven te wekken nu Sam (de ex-nopper szr) er niet meer is. We zullen er wel onze tijd voor nemen, en we zullen dan zoveel mogelijk foto's nemen om alles te documenteren ;)

:]
 
Ik heb hier nog een partij SZR onderdelen, van een compleet rijwielgedeelte tot blokdelen, voorvork wielen kuipdelen enz.
mag ook als een partij weg, ik wil wat ruimte maken.
ook nog een MuZ Skorpion compleet rijdend.

interesse, stuur ff een pb-tje

groet,

Pieter
 
Wie heeft er ervaring met een ignitech ontstekingsunit op de SZR?
Diverse mensen hier als ik het goed heb. De mijne wil niet starten met de TCIP4. Ik heb er een .ign map in van een Duitser, Bill, die veel ervaring heeft met de 660 blokken en TCIP4 units.
Met de 'normale' unit is het starten en lopen. :9~
Normale tussen aanhalingstekens want ik heb er alleen een TDM (3VD) ontsteking bij. Naar wat ik gelezen heb loopt die verder door in toerental dan de originele unit.
Tips en trucks hoor ik graag, wil liever de ignitech gebruiken!

Edit: Middels e-mail contact rechtstreeks met Ignitech zelf opgelost: hij doet het! *O* Super service (zeker voor een tweedehands aangeschaft ding) ! :}
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan