Suzuki GSX750F voelt wat "vreemd"... Ligt het aan mij?

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.110
5.869
Amsterdam
Ik rijd tegenwoordig hier in Sydney rond op een Suzuki GSX750F uit 2000. Sinds ik wat comfortabeler ben met de Sydneysche verkeersregels en het links rijden begin ik toch wat dingen te voelen die ik tijdens de eerste ritten (nog) niet voelde:

1) Bij wat hogere snelheden gaat het sturen nogal stug, zeker als ik na een tijdje doorrijden sterk afrem, zoals bij het oprijden van een petrol station na een lang stuk motorway. Dan heb ik echt het gevoel dat ik moet duwen en trekken.

2) Ook heb ik het idee dat ik heel licht naar links trek als ik rijd. Als ik mijn stuur loslaat bij lage of hoge snelheden ga ik echter keurig recht vooruit. Maar als ik stilsta op een helling en ik laat 'm wat naar achteren zakken zakt 't stuur wat naar links. En als ik lang gereden heb voel ik mijn linkerarm en pols.

Ben vandaag even naar een gerespecteerde motorzaak geweest voor advies, en samen met een monteur een rondje om de motor gemaakt voor een zeer oppervlakkige inschatting:
- Banden zijn prima, mooie MPR3'tjes met een km of 2000 met prima druk (41 PSI achter en 37 PSI voor, well within limits), zat profiel, en mooie symmetrische slijtage.
- Op 't eerste gevoel lijkt er geen speling in mijn wielen te zitten.
- Vering voor is een tikje zompig, maar ja, oudere fiets en bolle berijder, maar ook dat leek niet uit balans op het eerste gezicht.
- Frame en vork zijn op het eerste gezicht ook prima, niet gebogen, niet beschadigd (voor zover je daar wat over kunt zeggen bij een GSX750F op de zijstandaard met alle kappen er nog op :) ).
- Hij vroeg nog of ik last had van onbalans tijdens hard braking, maar nee, hard remmen gaat prima en dan slaat mijn stuur ook niet om of zo.
- Remmen lopen niet aan, remschijven mooi recht.

Maar goed, allemaal een zeer grove inschatting gebaseerd op weinig tot geen onderzoek natuurlijk. Desalniettemin, vooral gezien de mooie bandslijtage was volgens hem toch gewoon de kans groot dat het een combinatie was van wennen aan een nieuwe motor en wennen aan links rijden. Aangezien het wegdek hier overal nogal belabberd is, is er veel sprake is van verkanting wegens verzakking (naar links dus!) en aangezien ik de afgelopen ca. 100.000 km aan de rechterkant heb afgelegd kan mijn spiergeheugen wellicht opspelen.

Evengoed toch maar een afspraak voor volgende week gemaakt dat zij even een uurtje nemen voor een controle en een proefritje, en dan maar eens kijken wat ze zeggen.

Hebben jullie nog suggesties waar ik op kan letten?
 
volgens hem toch gewoon de kans groot dat het een combinatie was van wennen aan een nieuwe motor en wennen aan links rijden. Aangezien het wegdek hier overal nogal belabberd is, is er veel sprake is van verkanting wegens verzakking (naar links dus!) en aangezien ik de afgelopen ca. 100.000 km aan de rechterkant heb afgelegd kan mijn spiergeheugen wellicht opspelen.

Dit klinkt helemaal zo gek niet. Je lichaam kan best heftig reageren op kleine verandering in bepaalde houdingen. Stel je hebt pijn aan je kleine teen waardoor je anders gaat lopen, dan kan je heel goed door de ander manier van lopen, last krijgen van je knie. Mogelijk wel een vergelijkbaar iets.

Dat proefritje afwachten denk :)
 
Het lijkt mij ook wel een logische verklaring, zeker als je motor gewoon rechtdoor gaat en je banden netjes slijten. Maar de garage laten rijden lijkt me wel een goed idee, hun zouden daar geen last van moeten hebben en dan weet je zeker dat je motor gewoon goed is.
 
Thanks...

Stuur klein beetje scheef... Heb ik nog niet aan gedacht. Kan natuurlijk zo simpel zijn. Ga ik eens heel goed naar kijken, er zitten van die indicators op geloof ik. Het is in ieder geval niet duidelijk merkbaar dat 't aan de ene kant duidelijk dichter naar de tank komt of zo.

Ja, ik vind dat wennen-aan-links ook wel een verklaring hoor, en ik ben ook geen zestien meer... Fysieke routine slijt maar traag. Misschien zit ik ook wel onbewust net wat minder relaxt omdat ik me toch net wat ongemakkelijker voel in deze vreemde omgeving.

Ben erg benieuwd wat 'ie zegt volgende week.
 
Balhoofd lagers die een beetje strak/zwaar afgesteld staan?

Thanks. Ik moest ook aan mijn balhoofd denken, maar ja, ik heb het trekken heel duidelijk alleen maar met de linkerkant (als het al niet tussen mijn oren zit), en als ik hier in de parkeergarage op de betonnen vloer sta kan ik het stuur met mijn pinkies heen en weer gooien... Dat stugge heb ik eigenlijk alleen als ik een tijdje gereden heb. Kan het dan nog steeds mijn balhoofd zijn? (Ik ben bepaald geen motortechneut! :) )
 
Laatst bewerkt:
Als de lagerschalen van de balhoofd lagers ingeslagen zijn en dat bevindt zich net buiten de middenstand van het stuur dan blijft het lager een soort van klem staan in die stand en dan moet je steeds een heel klein beetje kracht zetten om recht uit te blijven rijden.
 
Had nog nooit van balhoofdlagerschalen gehoord. Heb me even ingelezen via dit heerlijke artikel. Zou inderdaad best kunnen. Nou rest nog slechts de vraag wat in 's hemelsnaam "balhoofdlagerschaal" in het Engels is :? _O-
 
taper bearing is toch balhoofd lager??
wat al genoemd is, kan je idd ook naar kijken, of tie niet te strak vast zit...te los iig niet :+

ik gok meer richting versleten voorvelg lagers

leuk fietsje heb je
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, ik ga er helemaal uitkomen in het Engels, alleen soms sta ik een beetje te hakkelen als ik onverwacht in gesprek raak over dit soort technische details, of andersoortig jargon dat ik niet beheers zoals flora en fauna of keukenjargon.

Als mijn voorvelg lagers versleten zijn zou er speling in mijn wiel moeten zitten toch?

Ja hoor, is best een leuk fietsje inderdaad! Ze noemen 'm ook wel de tea pot. Maar hij is opvallend pittig voor een theepot, zeker laag in de toeren. Hoger in de toeren houdt 'ie een stuk minder over. Al met al totaal ander motorisch gedrag dan mijn oude vertrouwde '94 CBR1000F, waar je vooral wat voelde tussen de zeg 7k-10k toeren (ook niet het hoogste van het bereik, maar deze theepot is sterk tussen de 2k en de 5k, en dan zit er nog een aangenaam vermogenshuppeltje helemaal bovenin). Wat dat bakbeest van een CBR een erg lekker fietsje maakte om gewoon relaxt met fluisterstil lage toeren een lang stuk provinciale weg te doen, ik bedoel kom op, als de nokkenasketting meer lawaai maakt dan je motorblok en uitlaat... _O- Maar ook een prima fiets om in Spanje met tegen de 220 door de woestijn de knijteren :) (van pomp naar pomp, dat dan weer wel... En de GSX die is me toch een partij zuinig daarbij vergeleken! :o )

Maar ja, waar heb je een literfiets of racemachine voor nodig als je in een stad woont waar je drie kwartier moet rijden voor je op een weg komt waar je harder dan 80 mag? :) (En de maximum snelheid sowieso ook op de snelweg maar 100, en heel soms bij God's gratie 110 is.) Doe mij er hier in dit rare land maar eentje die in staat is om fijn te woonwerken en lekker pittig te rijden in deze enorme stad (toch zo'n 90% van mijn ritjes), waar je nog eens iemand achterop kunt zetten, en waar je ook nog mooi bochtige weggetjes mee kunt pakken. Ik ben bepaald geen laat-remmen-en-plat-door-de-bocht type, maar sturen moet wel lekker gaan, en dat is nou net waar 't een beetje ontbreekt met waar ik nu last van heb nu dat ik een beetje gewend raak hier. Strak sturen is bij het scherp afschuinen in deze bizar chaotische en kronkelige stad trouwens nog veel belangrijker dan op die bochtenritjes...

LuBF6PX.jpg


8GlI4GS.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb zo'n brommer van 16.000 km naar meer dan 100.000 gereden.
Dit type is erg gevoelig voor vierkante banden. Als maar een beetje scheef zijn afgesleten ga je dit krijgen.
Oplossing:
- koop een nieuwe voor en achterband.
- zorg dat de bandenspanning goed is (eigen metertje, en eens in de 2 maanden checken)
 
hey dat was geen kritiek mbt taper bearing,
Ik heb er soms ook nog last van dat omschakelen

Ontopic

Dnerep noemt daar ook een factor waar ik niet bij stilgetaan had.
En omtrent mijn ingeef, je voelt het niet alijd.
Bij mijn auto zoemt tie maar verder merkbaar is die niet. Ok appels met peren vergelijken maar de functie is hetzelfde


Ohja auto staat meestal stil. Binnenkort vervangen :Y
 
Dank voor de adviezen en het Engels. Ik neem ze mee en zal de monteur inderdaad vragen om op de bearings in de steering stem/headset te letten en ook die in de front wheel axle.

Nieuwe banden kopen na zo'n 2000 km op MPR3's? Lijkt me toch wel errug vroeg... (En ik weet dat het 2000 km is want daar zit de aanschaf-en-montagebon nog van bij de papieren.)
 
Typisch gedrag van balhoofdlagers waar iets mis mee is/afstelling of vervanging nodig.

Meestal lopen ze helemaal droog (omdat af fabriek te weinig vet in zit) en zul je zien dat je lagers verroest zijn of er zit een buts in de lager wand.

Ja ik heb een hoop f'jes gehad. Dit gedrag wordt op den duur zo erg dat die in een bocht recht door gaat en het dus gevaarlijk wordt.

Het is dus zaak dat het gecontroleerd wordt.

Zowel belast als onbelast. Ik heb ze dus ook vaak vv.

Nu weet ik dat het recentelijk een week lang in sydney geregend heeft ( ik heb daar een vriend wonen of was het de forecast?) En regen icm droge balhoofd lagers is funest en zorgt er voor dat het stuurgedrag in een rap tempo verslechtert.
 
Laatst bewerkt:
Als het goed is heeft SadBunny zijn gsx kegellagers als balhoofd lagers er in zitten.

En is een headset bearing de uitvoering met kogeltjes en een onder en boven loop ring.

Taper bearing is een algemene benaming voor een kegellager, een headset bearing zegt weer niets over de lager soort maar de plaats van de lager. Een taper bearing kun je dan overal tegenkomen en niet alleen in balhoofd partijen.
 
Laatst bewerkt:
Afspraak gemaakt voor aanstaande maandag, donderdag was uiteindelijk niet haalbaar.

Gecontroleerd en waarschijnlijk vervangen (als 't zooitje toch open ligt) gaan worden: wiellagers voor&achter en balhoofdlagers. Gecontroleerd en geadviseerd gaat worden de vering.

Daarnaast laat ik mijn claxon vervangen door een op het asociale af luidruchtige tweetoon, want dat "pwep"-je dat er nou uitkomt hoor ik zelf al bijna niet. Ik ben niet zo'n toeteraar, maar als het een keer nodig is had ik wel graag dat mensen me ook echt hoorden :)

Nu weet ik dat het recentelijk een week lang in sydney geregend heeft ( ik heb daar een vriend wonen of was het de forecast?) En regen icm droge balhoofd lagers is funest en zorgt er voor dat het stuurgedrag in een rap tempo verslechtert.

Goede tip ook. Maar gelukkig staat 'ie zowel thuis als op 't werk netjes binnen. En aan het gebrek aan roest en verkleuring te zien is dat bij de vorige eigenaar(s) ook zo geweest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan