Conservering nieuwe ketting

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik voor het eerst een nieuw kettingsetje incl. tandwielen monteren. Mijn vraag is nu hoe ik dit vanuit smering/conservatie oogpunt het beste kan doen.

De ketting is van fabriek af al voorzien van een soort vettig laagje, moet ik dit eraf poetsen en daarna kettingspray, of gewoon lekker laten zitten, of gewoon lekker laten zitten én kettingspray?

Moeten de tandwielen ook nog met iets ingesmeerd worden?

Alvast bedankt!

P.S. Ik heb laatst mijn accu vervangen en wil de oude bewaren als backup, wat is de beste bewaarmethode voor een accu? Niet dat ik een tikkende tijdbom in huis haal o.i.d. :+
 
Niets mee doen, gewoon rijden en sprayen als het weer nodig is.

Accu in de schuur zetten aan acculader. Acculader te koop momenteel bij oa action voor nog geen 2 tientjes en daar heb je ook wat aan als je je motor van de winter eens een tijdje niet gebruikt zodat je nieuwe accu ook goed blijft.
 
Niets mee doen, gewoon rijden en sprayen als het weer nodig is.

Accu in de schuur zetten aan acculader. Acculader te koop momenteel bij oa action voor nog geen 2 tientjes en daar heb je ook wat aan als je je motor van de winter eens een tijdje niet gebruikt zodat je nieuwe accu ook goed blijft.

:^ met als aanvulling dat je een druppellader moet hebben.
 
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik voor het eerst een nieuw kettingsetje incl. tandwielen monteren. Mijn vraag is nu hoe ik dit vanuit smering/conservatie oogpunt het beste kan doen.

De ketting is van fabriek af al voorzien van een soort vettig laagje, moet ik dit eraf poetsen en daarna kettingspray, of gewoon lekker laten zitten, of gewoon lekker laten zitten én kettingspray?

Moeten de tandwielen ook nog met iets ingesmeerd worden?

Alvast bedankt!

P.S. Ik heb laatst mijn accu vervangen en wil de oude bewaren als backup, wat is de beste bewaarmethode voor een accu? Niet dat ik een tikkende tijdbom in huis haal o.i.d. :+

Weet je zeker dat je zelf de kettingset gaat vervangen? 8-)
 
Eventueel kun je om iedere rol van de ketting een smal plakbandje doen, vormt dan een buffer tussen de metalen raakvlakken.

Kl*tewerkje maar heeft wel effect !!
:^ Ik doe het met 6mm afplaktape van 3M, de blauwe. Het is inderdaad een klusje, maar je rollen blijven er veel mooier van.Wel met een uitsteeksel dubbel lijmen, als het om het rolletje zit kan je het vrijwel niet meer loskrijgen aan het eind van het seizoen.
 
~
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik voor het eerst een nieuw kettingsetje incl. tandwielen monteren. Mijn vraag is nu hoe ik dit vanuit smering/conservatie oogpunt het beste kan doen.

De ketting is van fabriek af al voorzien van een soort vettig laagje, moet ik dit eraf poetsen en daarna kettingspray, of gewoon lekker laten zitten, of gewoon lekker laten zitten én kettingspray?

Moeten de tandwielen ook nog met iets ingesmeerd worden?

Alvast bedankt!

P.S. Ik heb laatst mijn accu vervangen en wil de oude bewaren als backup, wat is de beste bewaarmethode voor een accu? Niet dat ik een tikkende tijdbom in huis haal o.i.d. :+~



ff googlen ;)

Over het opslaan van een accu doen zeer veel fabeltjes de ronde, bijvoorbeeld:
FOUT! ontlaad de accu langzaam met een lampje en laad deze vervolgens weer op voor opslag,
FOUT! ontlaad de accu en gooi deze leeg, vul hem vervolgens met gedestilleerd water,
FOUT! laad de accu en gooi deze leeg, vul deze vervolgens met gedestilleerd water,
FOUT! houd de accu altijd aan de lader.

Een accu ontladen met een lampje totdat deze het niet meer doet betekent dat de accu volkomen leeg is, dit is zeer slecht voor de accu. Ontladen en vullen met water is in feite de accu dwingen tot sulfateren. Laden en vullen met water is feitelijk onmogelijk omdat als de accu gekiept wordt (iets wat zeer slecht is voor het milieu!) 50% van het zuur achterblijft in de platen en de separatie.
Met een goed afgeregelde druppellader kan een accu zonder problemen aangesloten blijven. Een accu constant aan een ongeregelde lader houden leidt echter tot overmatige corrosie van de positieve platen en waterverbruik. De juiste procedure voor opslag is:
- koppel de accu los van het systeem (eerst de min-pool) zodat lekstromen de accu niet kunnen ontladen,
- vul het elektroyt indien noodzakelijk tot aan de MIN streep aan met gedestilleerd water, nooit met zuur,
- zet de accu aan de lader en laat deze zolang laden totdat voor tenminste 2 uur de spanning en het soortelijk gewicht van het elektrolyt niet meer verandert (s.g. 1,28),
- vul het niveau aan tot aan de MAX streep of tot op de indicator,
- maak het deksel en de polen goed schoon zodat er geen lekstromen kunnen lopen over het deksel die de accu ontladen,
- zet de accu koel en droog weg,
- controleer elke 3 maanden het soortelijk gewicht van het elektrolyt. Is deze 1,24 of lager, laad de accu dan bij.

Indien deze regels in acht genomen worden kan de accu vele jaren meegaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan