Laadstroom, hoge spanning dynamo

29 mei 2010
57
0
Heren,

Mijn Yamaha xvs 1100 dragstar heeft een laadstroom probleem, ik kan niet rusten voordat het gefixed is.

Spanning accu in rust is 12,6 volt, ok dus

Spanning bij een beetje gas wordt niet hoger, geen laadstroom dus (ook niet spanningsregelaar, althans een van de indicaties van een defecte spanningsregelaar uitgesloten)

Draden/stekkers tussen spanningsregelaar en dynamo in orde (gemeten met piepfunctie).

Dynamo levert op alle drie de contacten van de stekker onderling een hoge wisselspanning, in rust ca 20 ACV, maar nu mijn vraag/probleem, die spanning loopt bij een BEETJE gas op tot hoge waarden, hoger dan 130 volt!! Ik heb geen toerentalmeterop m'n motor dus geen idee hoeveel toeren hij bij die spanning maakt, 5000 tpm zou 80 volt moeten opleveren. Is hoger dan 130 ACV normaal?

Ga maar meteen een stapje verder, als dat normaal is dan moet de spanningsregelaar stuk zijn of de bedrading naar de accu, eens? Iemand een suggestie hoe nu verder?
 
Owja nog een aanvulling, ik denk dat de spanningsregelaar niet origineel is, er horen drie witte draden in te gaan met een zwarte markering maar er gaan drie gele draden in (die vervolgens met knelkousen aan de witte draden zitten). Drie gele draden is toch van Honda?

En... Mijn brandstofpomp was ook doorgebrand van binnen, inmiddels vervangen, werkt weer goed. Dat doorbranden van de brandstofpomp zou een indicatie zijn van een te hoge laadstroom (kapotte spanningsregelaar) maar de spanning op de accu wordt dus niet hoger.
 
Wat meet je op de gele draden/witte als ze zijn aangesloten op de regelaar en accu?
Dat zal ergens 14,5 Volt / Wortel 2 moeten zijn (1,41) (AC)
Heb je de howto al gelezen van laadsystemen?

Als je Gelijkspanning over je accu hoger is dan 14,7 direct de motor stoppen voordat je nog iets opblaast.
 
Eeh... Help me even, hoe kan ik de spanning op de witte draden meten als ze aangesloten zijn? Ik meet nu bij de stekkers, dus kan alleen meten als de stekkers los zijn. Of bedoel je de stekker tussen de dynamo en de regelaar los halen en dan de stekker van de regelaar meten? Nee toch?

Heb verder alles gelezen op internet wat er te lezen valt. Kon daarvoor nog niet eens de spanning van een batterij meten maar heb inmiddels m'n hele motor open liggen en alk draadje gemeten wat er te meten valt.

Gelijkspanning over accu komt niet boven de 12,6 v. Dat meet ik met de motor uit, die waarde blijft als de motor aangaat (korte terugval) en blijft ook als ik wat gas geef.

Lijkt er op dat de spanningsregelaar helemaal niets meer door geeft, er komt een rode en een zwarte draad uit m'n regelaar, daar moet toch een spanning van max 14,7 volt op staan? Die meet ik morgen. Gok dat ik daar een spanning van 0 volt (of iig substantieel lager dan 14,7 zal meten).
 
Dat doorbranden van de brandstofpomp zou een indicatie zijn van een te hoge laadstroom (kapotte spanningsregelaar) maar de spanning op de accu wordt dus niet hoger.

Stroom en spanning zijn twee heel verschillende dingen.

Lees de how to op het forum eerst maar eens en meet wat de spanning (volts) op de accu is als de motor stationair loopt en bij bv. 4000 toeren.
 
Eeh... Help me even, hoe kan ik de spanning op de witte draden meten als ze aangesloten zijn? Ik meet nu bij de stekkers, dus kan alleen meten als de stekkers los zijn. Of bedoel je de stekker tussen de dynamo en de regelaar los halen en dan de stekker van de regelaar meten? Nee toch?
Dat laatste dus niet.
Gewoon aangesloten en dan de achterzijde waar de kabeltjes de stekker ingaan daar meten.
Omdat bij AC de effectieve waarde wordt weer gegeven en niet de top waarde waar de gelijkspanning op uitkomt.

De top waarde is bij een gewone sinus Wortel2 groter dan de effectieve.

Nu de regelaar daar roet in het eten gooit door op een bepaald moment wanneer de spanning te hoog wordt lompweg de stroom vd generator naar massa leidt, is de spanning iets anders dan die wortel2..

Je meet dus of op de witte draden 0 volt dan is je gelijkrichter naar z'n grootje of een te lage AC spanning, dan is je rectifier defect.
Tegenwoordig zit dat in 1 behuizing.

Janbros heeft weer gelijk....
 
full

Hier zie je de verhouding tussen wat de meter aan geeft in AC (= Ueff) en wat de Top spanning is ( Waar je gelijkspanning op uitkomt)

full

Hier onder zie je de rimpel, is de wisselspanningscomponent die op je gelijkspanning staat, dus na je gelijkrichter te meten is.

De ene meter zal dus meer aangeven dan de andere aan gelijkspanning.
 
Dank voor de reacties, vandaag weer wat te meten.

@ janbros: jij denkt 12,6 volt op de rode en zwarte draad (de draden die de regelaar uitgaan). Ik suggereerde 0 volt, de gedachte daarachter was dat er in de regelaar misschien iets kapot is waardoor hij helemaal geen spanning (ben ik nou in de war met stroom?) meer door geeft. Dat vind jij dus niet waarschijnlijk?

@peterboom: de toelichting gaat voor mij wat ver maar ik begrijp nu wat ik moet meten, zodra ik dat gedaan heb zal ik het hier weer posten.

Verder toch nog even een punt uit mijn eerste post, maar dan anders geformuleerd, tot hoe hoog kan de wisselspanning oplopen als je de motor start en vol gas geeft terwijl je de stekker tussen de dynamo en de regelaar meet op de dynamo? Zijn waardes van tegen de 200 volt normaal (durfde niet verder dan 130 volt te laten oplopen maar heb nog veel gas over)
 
Laatst bewerkt:
Dat kan hoog zijn.
Maar het kan zijn dat jouw meter bij hoge frequenties verkeerd gaat aangeven.
Een trueRMS zal veel betere waarden geven dan een eenvoudig multimetertje dat uitgaat van 50Hz die de top spanning meet en gewoon deelt door 1,41.

de formule is
E=c x n x flux
E= opgewekte spanning
c= constante
flux = magnetische veld , bij een permanente magneet constant, bij een spoel kan je die regelen.
n= toerental

Dus toerental doet heel veel, okk zitten er meer polen in je stator behuizing, daardoor lijkt het voor de generator alsof het toerental 2 of 4 keer zo hoog is.
 
@ janbros: jij denkt 12,6 volt op de rode en zwarte draad (de draden die de regelaar uitgaan). Ik suggereerde 0 volt, de gedachte daarachter was dat er in de regelaar misschien iets kapot is waardoor hij helemaal geen spanning (ben ik nou in de war met stroom?) meer door geeft. Dat vind jij dus niet waarschijnlijk?

een beetje verder nadenken en je komt er wel. lees mijn post nog eens, mijn 2de zinnetje zou toch een belletje moeten doen rinkelen ?
 
full


Hier zit denk ik het probleem. Die blauwe draad in het eerste kwartier is niet origineel. Loopt richting contactslot.
Als ik de zwarte draad vanaf de spanningsregelaar met de multimeter in piepstand verbindt met het derde en vierde kwartier dan krijg ik een piep.
Als ik de losse rode draad met het zwarte tape er om heen op dezelfde wijze verbindt met de rode draad uit de multimeter kan krijg ik ook een piep.

Moet maar eens gaan zoeken hoe alles op deze schakelaar aangesloten hoort te zijn. Neem aan dat de losse rode draad ergens in moet, geprobeerd bij de blauwe in eerste kwartier maar toen knalde m'n hoofdzekering er uit.
 
@broos, nee, herkenbaar?

Hier het schema

full


Als ik het juist interpreteer moeten de kleuren zijn:
1e kwartier black (bij mij een nooddraad)
2e red (bij mij zwart)
3e red/white (bij mij donker blauw)
4e blue (bij mij rood wit)

Klopt geen f*ck van of ik ben een idioot, geen idee waar ik m'n losse rode draad nu moet inpluggen.
Ga volgend weekend m'n hele kabelboom maar eens uit elkaar halen.
 
Als ik het juist interpreteer moeten de kleuren zijn:
1e kwartier black (bij mij een nooddraad)
2e red (bij mij zwart)
3e red/white (bij mij donker blauw)
4e blue (bij mij rood wit)

Klopt geen f*ck van of ik ben een idioot, geen idee waar ik m'n losse rode draad nu moet inpluggen.
Ga volgend weekend m'n hele kabelboom maar eens uit elkaar halen.

klopt 100%, maar wat jij bedoelt met kwartieren zie ik niet.
op schema kijk je naar de stekker zelf, op jouw foto naar de achterkant en dus eigenlijk in spiegelbeeld.

de rode die los is moet ipv de dikke blauwe (de "nooddraad")
 
Laatst bewerkt:
Ah ok helder Janbros, dank je.

Die blauwe nooddraad loopt richting contactslot, van het weekend even kijken waar hij precies heen loopt.
Als die blauwe nooddraad los gaat kan ik geen contact maken, dus die draad moet niet los.

Als ik de rode losse draad aan de blauwe nooddraad maak dan geeft dat vonken en brandt de hoofdzekering door.
 
Ik zie hieronder dat er van de main switch (onderdeel 4) een rode draad naar de rode draad uit de spanningsregelaar loopt, dus die blauwe nooddraad zal die rode draad geweest zijn, en die zullen toch samen op de stekker moeten zitten volgens het schema (ondanks de sluiting bij mij). Pff wat een project. Wel leerzaam!

full
 
Laatst bewerkt:
Barrie dat schema klopt!
Je moet de stekker bekijken aan contact zijde!


full


Janbros nu snap ik wat je bedoeld met klopt 100%, ik dacht de tekst van Barrie

Wist ik veel dat Blauw als L wordt weergeschreven....
Maar waarom verhuis je opeens naar het startrelais?

Image gemaakt met knipprogramma en paint om te roteren/spiegelen
 
Laatst bewerkt:
Mooi plaatje zo.
Hier heen verhuisd omdat ik een los draadje zag hangen, die rode, en omdat dat rode draadje een piepje geeft met het rode draadje vanuit de spannibgsregekaar. Kennelijk moet dat draadje ook op het startrelais en dat klopt volgens het schema.
 
Terug
Bovenaan Onderaan