Val tips motor

Vinn

Die hard MF'er
9 mei 2015
477
0
Velserbroek
Ik heb al wat tips gezocht op internet maar kon niet echt iets vinden over wat je het beste kan doen als je onderuit gaat met je motor.

Mij lijkt het beste om te blijven rollen dit zodat je niet 'stil' blijft liggen en dit voor wrijving zorg en dus grotere schaafplekken.

Er zullen vast nog veel meer tips zijn.

( het gaat in mijn geval om een supersport fiets)
 
Laatst bewerkt:
jij bent dus duidelijk nog nooit gevallen.
mijn teller staat op 21 (of was het nu 23?) met de moto en ik kan je 1 ding verzekeren : je hebt echt geen tijd om na te denken hoe je nu gaat vallen/tot rust komen eens het onvermijdelijke aan het gebeuren is.

Ik ben ook redelijk ervaren in vallen (op circuits), maar soms heb je tijd genoeg om na te denken. Met name als de snelheid wat hoger is, duurt dat glijden een eeuwigheid (net een film die in slowmotion wordt afgedraaid) en weet je dat na het glijden het onvermijdelijke gebeurd... De grindbak, dus stuiteren! In die gevallen probeer ik de snelheid er zoveel mogelijk uit te krijgen tijdens het glijden door mezelf lang te maken. Eenmaal in de grindbak maak ik me zo klein mogelijk om te voorkomen dat armen en benen gaan slingeren, met breuken tot gevolg.

Maar het is me ook vaak genoeg overkomen dat ik al op de grond lag voordat ik in de gaten had dat ik gevallen was ;)
 
Ik schepte laats een dranghek en in die ene seconde dat ik aan het vliegen was dacht ik "verrek, gelukig ben ik niet op mijn ducati!"

Theoretisch gesproken kan je beter glijden dan rollen denk ik, meer wrijving = sneller tot stilstand komen en met rollen kan het nog wel eens lelijk tekeer gaan.
Verder bochten niet te hard nemen (klaverblad rijden) als er vangrail in de buitenbocht staat, die komen hard aan, dan is een grasbermpje stukken zachter.
En gaan staan als je idd op een auto klapt, beter vliegen dan over je stuur gevouwen worden, denk ik dan.

Circuit rijders zie je in filmpjes vaak wel hun houding veranderen of vizier dichtklappen als ze over het asfalt glijden, voordat je het grind in gaan zegmaar.
_O- _O- _O-

Ook 2 jaar geleden onderuit gegaan eerste gedachte.

Kut dit word duur :')
 
Hahaa zo herkenbaar. Vooral die "hoe ga ik dit uitleggen". Ik belde mn vrouw dat het allemaal wat later werd ivm verplicht meerijden met ambulance , maar er was echt niets aan de hand verder _O- (was uiteindelijk ook wel redelijk zo op wat pijn na).

lol

soms moet je helemaal niets meer uitleggen want dan weet de madam al alles. Had mijn KR1 eens vakkundig in de vangrail geparkeerd (nu ja, had hij zelf gedaan, ik lag er al lang af :/ ) in de snelle linkse op Zolder. was tijdens een circuitdag van theFastForum, en de enkele aanwezigen die toen al een gsm met internet hadden , hadden alles al op het forum gezet tegen dat ik thuis kwam. dat was ook verschieten toen ik de deur open deed _O-
 
Vallen, toch een van de mooiste ervaringen uit mijn leven, iid met name wat er in je 'brein" omgaat.

Jaren geleden met de T500 de zijstandaard vergeten in te klappen na een (te) snelle tankbeurt ivm winkelsluitingstijd.
Kom bij de bocht, ik zie vonken, knipperlicht, lucht, bomen , gras en hoor "plons" en dat alles in een fractie van een seconde. Ik denk, plons??? Ja, ik lag in de sloot en de motor tegen een boom , beetje krom, ik een een beetje blauw. Maar wel een schitterende ervaring. Daarna nog vele malen gevallen, maar niet zo "mooi" als die ene keer.

(Ik kan het eigenlijk iedereen wel aanraden O-) )
 
Ik ben wel een geschept door een bestelbusje die van links kwam. Ik kreeg dus geen voorrang.

Was op een kruising, het ging zo snel, maar mijn laatste actie was, natuurlijk remmen, en wellicht de belangrijkste : Meesturen met de bus, andere kant op uitwijken was geen optie, ik ging hoe dan ook crashen. Dus meesturen met de bus leek mij de meest logische oplossing, op die manier 'smeer' je de impact tenminste nog iets uit.

Ik vloog volgens ooggetuigen echt als een lappenpop door de lucht, ik schat een kleine 10meter, met een hoogte van 3meter 8-)

Gebroken bovenbeen was het resultaat, en dit :

001-47.jpg


Zie hoe de voorvork staat, schuin weg naar rechts. Omdat ik dus meestuurde in de rijrichting van het busje.

Zonder helm had ik hier niet kunnen spammen.

Maar het gaat echt heel erg snel, als (schrik) reactie rem je, echt tijd om na te denken heb je niet, meesturen met het busje was ook puur instinctief. Daar ik wel realiseerde dat uitwijken geen optie meer was.

Verder niet echt veel lichamelijke schade, ja, aan me voet omdat het ijzeren voetstepje besloten had om op 1 of andere manier door mijn kisten heen te komen.

016.jpg


Met dus een gigantische jaap aan de zijkant van me voet.

Verder zat ik gewoon netjes in korte broek en t-shirt op de motor :+
Alleen op me knie een schaafwond die niet meer weggaat, verder niks geen schade aan overgehouden.

Zelfs de motor niet :+

013-2.jpg
 
mijn enige crash (afgezien dan van een minuscuul schuivertje met 30 kmh) : ik belde mijn vrouw, na een frontale klapper tegen een Harley: ehm, ik heb een schuivertje gemaakt. kun jij even de verzekering bellen? (met sirenes van aanrijdende politie en ambulance op de achtergrond O-) )

resultaat: 4 dagen umc, drie weken op bed en daarna en 4 maanden ov :(
maar ze heeft nooit hardop gezegd dat ze het niet zo'n goed idee vond dat na een paar weken de opvolger al naast het huis stond... :}
 
Ikzelf heb bij diverse 'ongelukjes' toch wel veel gehad aan het feit dat ik een tijd gejudoot heb, waar je leert valbreken....
Er zijn vele vormen van vallen en het beste bij deze is toch dat voorkomen echt beter is dan genezen ( tenzij je wel van SM houdt dan natuurlijk)
 
mijn enige crash (afgezien dan van een minuscuul schuivertje met 30 kmh) : ik belde mijn vrouw, na een frontale klapper tegen een Harley: ehm, ik heb een schuivertje gemaakt. kun jij even de verzekering bellen? (met sirenes van aanrijdende politie en ambulance op de achtergrond O-) )

resultaat: 4 dagen umc, drie weken op bed en daarna en 4 maanden ov :(
maar ze heeft nooit hardop gezegd dat ze het niet zo'n goed idee vond dat na een paar weken de opvolger al naast het huis stond... :}
Heb jij schade aan een Harley gemaakt :?

:/ :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan