'88 Kawasaki ex500 loopt op één cilinder

TheFobion

Rookie
23 aug 2015
8
0
Heerhugowaard
Beste allemaal,

Mijn naam is Fabian, en ik ben sinds vorige week de gelukkige eigenaar van een Kawasaki ex500 uit 1988.

toen ik m kocht liep de motor niet, Dit had ik gedaan om hem aan de praat te krijgen:

Olie+filter vervangen.
Bougies vervangen en gecontroleerd op vonk.

Maar nu bleek het dat de rechter cilinder geen zin had om mee te doen.

Dus volgende stap was de carburator schoonmaken.

Ik heb de vlotterbak schoongemaakt en de verstuivers er uit gehaald en doorgespoten. (rechter stationair stuiver was verstopt)

verder was de carburateur nog relatief schoon.

alles weer in elkaar gezet en nadat ik de accu een paar keer leeg heb gestart, toont ze eingelijk weer tekenen van leven, maar op dit moment doet de rechter cilinder het niet!

Wat kan ik verder nog doen?

Ik heb een filmpje gemaakt, en de rechter carb blijkt niet echt actief mee te doen

https://youtu.be/wVDzYRcsEBo

Maar als de rechter carburateur niet goed is, is het raar dat juist de linker cilinder niet meedoet... toch? :?
 
Je hebt dus zowel op links als op rechts een probleem.
Op het filmpje is zichtbaar dat je rechter gasschuif vast blijft zitten.
Dit zou ik als eerste onderzoeken en repareren.
Je kunt (om te beginnen) daarna je bobine's omwisselen en bezien of dit wat verandert.
 
Welke oorzaak kan het hebben dat de gasschuif niet meewerkt?
met de hand kan ik m wel omhoog duwen.
Jouw motor heeft CV-carburateurs (constant vacuum). Je gashandel bedient een vlinderklep die aan de cilinderkant van de carburatuer zit. Het vacuum in de venturi (= het smalste deel van de carburateur) moet deze ronde klep omhoog trekken. Dat dit bij de rechter niet gebeurd komt zeer waarschijnlijk doordat het rubber membraam daarboven een lek of een scheurtje heeft.

Schoef de bovenkap van die carburateur maar eens los. De kap voorzichtig loshalen want het membraam kan verkleefd zijn waardoor je het nog erger scheurt.

Mocht die lek zijn dan is er een dure en een goedkope oplossing:
- duur - een nieuw of goed tweedehands membraam aanschaffen
- goedkoop - met een dunne fietsplakker het lek dichten.
 
Oke dan ga ik dat proberen!

Dat de linker cilinder geen zin heb, kan aan de brandstofverhouding liggen? hij rookt redelijk veel...

Toen ik de carb uit elkaar had kon ik een vlotter iets verder omhoog duwen dan de andere de naalden stopte wel op het zelfde punt, maar de rechter floater stopte als de naald dicht was, en de linker gaat door tot de bovenkant van de kamer...

Ik heb weinig verstand van carburateurs, maar kan het zijn dat ie hierdoor te rijk loopt? Ik kon niets vinden om dit af te stellen.
 
hij rookt redelijk veel...

Toen ik de carb uit elkaar had kon ik een vlotter iets verder omhoog duwen dan de andere de naalden stopte wel op het zelfde punt, maar de rechter floater stopte als de naald dicht was, en de linker gaat door tot de bovenkant van de kamer...

Ik heb weinig verstand van carburateurs, maar kan het zijn dat ie hierdoor te rijk loopt? Ik kon niets vinden om dit af te stellen.

veel (zwart) roken is een teken dat het mengsel te rijk is. Maar dat kan meerdere oorzaken hebben zoals bv een hangende choke mechanisme , een zwaar vervuild luchtfilter, totaal verkeerd ingestelde stationairmengsel schroeven.

maar inderdaad, ook een verkeerd afgestelde vlotter kan oorzaak zijn van een te rijk lopende cilinder. De vlotterkamer kan nl. overstromen als de vlotternaald niet dicht zit voordat de drijver het deksel van de carb raakt. De aanvoer van benzine blijft dan gewoon door stromen en dat verziekt de normale mengselvorming.
Dus ja, probeer beide carb vlotters hetzelfde af te stellen. Vaak kan dat door een lipje te verbuigen dat direct achter de vlotternaald zit. Hiermee varieer je de hoogte van de vlotterdrijver bij gesloten vlotternaald.
Afstellen van vlotters doe je (meestal) door deze ondersteboven te houden en dan zo af te stellen dat de drijver horizontaal ligt terwijl de vlotternaald gesloten is. Maar beter is het om de afstel specificaties voor die carb er bij te zoeken. (= een voorgeschreven aantal mm's tussen deksel rand en onderkant vlotterdrijver.)
Hoe dan ook moet je voorkomen dat het B-niveau hoger kan komen dan de rand van de vlotterkamer.
Een te laag vlotterniveau is ook weer niet goed, want dan kan de motor te arm gaan draaien.

verder inderdaad de rubber balgjes onder de dekseltjes controleren op scheurtjes.
 
Je linker cilinder doet bij stationair al niet mee, terwijl de gasschuif daar wel iets doet.
Wss in het stationairsysteem een verstopping: schoonmaken dus.

De rechter doet het stationair wel, maar daar heb je een probleem met de gasschuif. Lekje, scheurtje, wat dan ook.
Open maken en controleren.

Alles wat je nu gaat proberen te redeneren en uit te vissen is zinloos. Eerst moeten je carbs fatsoenlijk werken, dan ga je weer verder.
 
JE kan tijdens het lopen op één pit nog proberen een beetje remreiniger in de linker carb te spuiten.

Weet je meteen of vonken compressie goed is, als ie daarop reageert. En dat er dus idd iets in de carb verstopt zit.
 
op remreiniger loopt de cilinder idd wel... ik heb de carbarateur dit weekend opengemaakt en de verstuivers schoongemaakt doorgeblazen ook alle holtes doorgeprikt met een gitaarstring... verstopt zal het dus niet wezen... ook zit er benzine in de vlotterbakm dus dat werkt ook...

Ik heb genoeg tijd om er aan te knutselen voordat ik voor mijn rijbewijs ga >5maanden

dit weekend haal ik de carb er maar weer ff af, en kijken wat ik verder nog kan vinden!
 
op remreiniger loopt de cilinder idd wel... ik heb de carbarateur dit weekend opengemaakt en de verstuivers schoongemaakt doorgeblazen ook alle holtes doorgeprikt met een gitaarstring... verstopt zal het dus niet wezen... ook zit er benzine in de vlotterbakm dus dat werkt ook...

Ik heb genoeg tijd om er aan te knutselen voordat ik voor mijn rijbewijs ga >5maanden

dit weekend haal ik de carb er maar weer ff af, en kijken wat ik verder nog kan vinden!
Heel mooi allemaal, maar eerst gewoon doen wat ik zei.
 
de sproeiers waren idd verstopt, maar die had ik al schoongemaakt... ik had net een momentje om de carbs er af te halen (die ga ik dit weekend uit elkaar halen voor de gasschuif) om tot de ontdekking te komen dat mijn linker cilinder tot de nok gevuld staat met benzine! O.o
dit verklaard waarom er bijna 6 liter veel te dunne olie in zat tijdens het verversen
 
Het is alweer ff geleden, maar ik ben er achter gekomen dat er in de carburateur waarschijnlijk enkele gangetjes lek/stuk waren, ik heb een nieuwe carburateur-huis gekocht en de onderdelen over gezet, de motor loopt! op beide cilinders zowaar!

Gelijk opgestapt natuurlijk... ik kon de verleiding niet weerstaan.

helaas ben ik lopend thuis gekomen vandaag... op het moment dat de motor begon op te warmer, reageerde deze terughoudend op het gas, bij vol gas slaat ie helemaal dicht.

Dus maar op huis aan, en enkele straten van me huis stopte die er mee, en wou niet meer starten, ook rook ie redelijk naar benzine.

Duidelijk dus, hij loopt te rijk?

Maar......

De carburateur is overal nog afgedopt en dus helemaal fabriek-af, en ik het hier ergens gelezen dat als dit het geval is, je beter van je carb af kan blijven...

Maar goed... vermoedelijk te rijk... carburateur standaard...

What to do?
 
Carburateurs moeten een goede schoonmaak beurt met eventueel een paar nieuwe vlotternaalden en inlaatrubbers controleren op scheuren.
Na montage kleppen stellen en dan pas de carburateurs fatsoenlijk laten afstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan