CB Twintopic: The Second

Volgens mij heb ik nog een voorwiel met band liggen in de schuur... volgens mij ook nog een lopend 400t blok
 
Blok is uit elkaar geweest; kan het een timing-probleem zijn?

Ja, waarom zou dat niet kunnen ?

Heeft zo'n ding contactpuntjes ?

Wat je zoiezo moet doen (contactpuntjes of electronisch) is de grondplaat waar de ontsteking opzit in het midden zetten.

Indien het contactpuntjes zijn : Maximale afstand open (vliegwiel op T-merk) 0.35mm (dat is het meestal, maar kan ook afwijken, zie je werkplaats handboek).
Daarna je vliegwiel even draaien, en bij het F teken moeten de contactpuntjes NET opengaan.

Voor de starten komt dat niet zo heel precies, maar voor de juiste timing wel.

Als de motor start (wat die nu wel zou moeten doen), moet je direct, en zo snelmogenlijk met je timinglight/stroboscoop aan de slag om de timing goed te zetten.
Het is niet moeilijk, maar wel belangrijk.

Beste is om de instructie's van je werkplaatshandboek te volgen.
 
Nou, vandaag weer een stapje 'verder' gekomen. Ik heb een strobo geleend, om te controleren of het ontstekingstijdstip klopt.
Wat blijkt nou, de vonk is nog niet eens sterk zat om de strobo te laten werken... Strobo getest, die werkt. Bobine vervangen, geen verschil. CDI vervangen, geen verschil. Bougies vervangen, geen verschil.
Iemand tips?
 
Massa check was ik mee bezig, toen was m'n tijd op... Ik trek binnenkort ff een extra draad rechtstreeks naar de accu...
 
Bobine's hoef niet te vervangen als je ze doormeet, en de waarde's zijn goed...

Als er geen massa probleem is, en alle contactjes zijn verder mooi schoon, zou ik zeggen : De ontstekings spoel.

Ook deze spoel kan je gewoon doormeten...

Wel even in het werkplaatshandboek opzoeken wat de waarde's moeten zijn.

Vergeet trouwens niet dat het ook van belang is dat je de stroboscoop goed aansluit.
Ik heb zo'n 1 waar een pijltje opstaat, deze moet naar de cilinder/bougie wijzen, als die verkeerd om zit geeft die ook geen goede flits.

Geen flauw idee hoe dat kan, maar zo is het nou eenmaal... :)

Heb me toen ook een kwartier staan afvragen waarom ik de boel nou niet goed kon aflezen, af en toe gaf die maar een flits... en toen viel mijn oog ineens op dat stomme pijltje... :z

hella-timing-light-gun-coil-plugs-ftzone-1212-24-FTZone@3.jpg


Zie je het pijltje ? :+
 
De stroboscoop is goed, ff getest op m'n andere motor.
Zal eens op gaan zoeken hoe ik de spoel door moet meten... En welke waardes...
Thanks voor de tip, wist niet dat ik de spoel kon doormeten.
 
Bobine testen? Gewoon 12volt op plus van de bobine zetten. vingers nat maken,bougiekabel aan het eind vastpakken en dan even met een massakabeltje op de min tikken. je merkt vanzelf of die goed is!
 
Weet iemand hoe je de oliesensor kan controleren?
Bij mijn cb ging het lampje eerst heel zwak branden en nu gaat hij niet meer uit en er zit genoeg olie in.

Of kan het een andere oorzaak hebben?
 
Heb Je de bedrading al getest? contact aan zetten. De draad loshalen van de sensor (dan moet het lampje uit zijn) en dan tegen massa houden (moet het lampje gaan branden). Als dat in orde is, is de sensor stuk.
 
Bedrading is lijkt in orde,het viel mij wel op dat de motor goed loopt terwijl de spanningsregelaar niet aangesloten is.

Ik heb nog een sensor liggen,zal die even testen vanavond.
 
Die spanningsregelaar zou ik niet vergeten als je op zoek bent naar lampjes etc. Daar is ie voor! Juiste spanning niet te veel/ niet te weinig. Maar de motor maakt het echt niks uit hoor die loopt er wel om!
 
De oliedruksensor is vervangen maar lampje Brand nog steeds.
Wel gaat hij minder fel branden als ik meer toeren maak.
oliepomp stuk of toch ergens sluiting?
 
In principe is oliedrukschakelaar een aan/uitschakelaar. Dus flauw branden kan bijna niet. Bedrading controleren en oliedruk meten.
 
Ff tijdelijk een los lampje vanaf de plus pool rechtstreeks op de oliedruk schakelaar aan sluiten? Dan weet je meteen of het in de bedrading zit of toch in het blok.
 
Die van mij doet het weer, complete ontsteking vervangen *O* .

Moet nog een beetje afstellen, krijg af en toe wat ploffen via het luchtfilter.
 
Heb een 2 weken geleden al weer ( ja oma) een Honda cb 450K5 uit 1974 gekocht.

Geheel gedemonteerd maar alles zit erbij. In het blok zitten nieuwe lagers en zuigerveren zegt de verkoper.

Nou was ik al heel lang FAN van dit blok ( broertje /zusje/cloon?) van de black bomber. Alleen heel weinig te koop en als het dan wel te koop stond voor mij niet te betalen!

Nu zet ik het liefst in alles wat ik niet mooi vindt de slijptol,..... maar ik weet niet of het echt nodig is hier?!

Ik wil er een soort scrambler van maken,.... omdat ik dat mooi vindt en omdat mijn dochter dan nog steeds achterop kan ( bij een caferacer of bratt/bobber lastig)Ik wil voor de rest alles behouden documenteren, behandelen waar nodig en conserveren zodat de motor altijd weer origineel kan worden terug gebouwd.

Aangezien ze niet heel veel te koop staan lijkt mij dit een goede optie.

Ik heb de hele topic van suppersport 400 doorgelezen. En ik hoop dat je even reageert,... als er iemand op de hoogte is dan ben jij het wel volgens mij!!

Ik ga via mijn telefoon ff wat foto's plaatsen!

Graag reactie! :Y
 
Pics zal komende tijd nog wat tijd hebben hoop ik om er mee bezig te gaan.

Hoe conserveer ik roest aan de binnenzijde van chroom het best??
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan