kettingklinker omgeving Delft

Klomp89

MF'er
8 jun 2014
51
0
Delft
Hallo allemaal,
Zojuist een nieuwe ketting (DID) gekocht voor mijn suzuki rf600r. Nu blijkt deze geklonken te moeten worden. Is er iemand in de omgeving Delft die mij hier mee wil helpen? Ik heb namelijk niet zo'n stuk gereedschap.
Bedankt!
 
lees TS zijn post nog eens goed .... nieuwe ketting ...... dus dat is evt op maat maken en dan goed klinken.
wijsneus,als ik een nieuwe ketting koop voor bijvb .een honda of kawa met de juiste typeaanduiding is de ketting gewoon op maat,zijn er andere tandwielen gemonteerd ,kan de maat afwijken ,dan moet je meestal inkorten en heb je een kettingpons nodig,hij zegt dat de ketting geklonken moet worden,is heel wat anders dan ingekort moet worden....
 
het kopje zou ik er sowieso afslijpen met een slijptol met een afbraam schijf.
kettingponsen kan je al in internetwinkels vinden voor 15 euro.

de laatste keer dat ik iemand hielp met een kettingpons was kei gezellig maar die persoon liep wel 4 uur lang te pielen voor alles er op lag.

AFS motorparts verhuurd ze ook.Wat ik een tijd terug nog gelezen heb althans.

succes :)
 
Laatst bewerkt:
Hij hoeft alleen geklonken te worden, maar de oude moet er nog wel af. Had wel iets gelezen over een slijptol, maar een kettingpons is misschien beter ;)
kettingpons is beter om de ketting te verwijderen,maar een slijptol kan ook als je de geklonken pennen eraf slijpt kun je met een schroevendraaier de schakel aan de achterkant eruit wringen,wel de nieuwe ketting er aanhaken aan de oude en doortrekken.
Een goedkope kettingpons is prima er staan er diverse op marktplaats.
Het klinken is simpel;
De nieuwe schakels hebben een ,,pasmaat,, deze passen dus precies in de schakel en het voorzetplaatje,als je er een hamer -of moker aan de achterekant van de schakel tegenaan zet en je slaat aan de voorkant een paar maal op de pennen is het klaar,door de ,,pasmaat,, stuiken de pennen iets op voor het plaatje en klaar is ..kees..ff invetten en rijden maar.
 
kettingpons is beter om de ketting te verwijderen,maar een slijptol kan ook als je de geklonken pennen eraf slijpt kun je met een schroevendraaier de schakel aan de achterkant eruit wringen

Wat ingewikkeld.
Ik zet een kleine flex haaks op de ketting, kartonnetje voor de spetters, en door. ;)

TS, als je nog nooit een een ketting gedemonteerd hebt (en geklonken) dan zou ik het "kunstje" met de twee hamers achterwege laten.
Koop een DID kettingpons set (of leen er eentje) en ga rustig met de bijgevoegde gebruiksaanwijzing je ketting vervangen.
Op YouTube zijn prima instructiefilmpjes te vinden.
 
Originele DID kettingpons kost je tussen de 125 en 150 euro. Voor dat geld laat je een nieuwe er op leggen bij je lokale motorboer...

Ja, dat is waar.
Maar het zelf doen heeft ook wat. ;)

Heb ooit bij de eerste ketting set er een pons bijgekocht.
Kettinggereedschap en onderhoud
(kost nu 44,90€)
Is kennelijk een replica (look-a-like) van de originele DID pons.
Maar hij werkt na vele kettingen nog steeds perfect. :)
 
Gewoon zelf klinken.

Plaatje dr op knijpen door 2 M10/M12 moeren naast elkaar op het plaatje te leggen en met een grote tang (griptang o.i.d.) knijp je het plaatje op de ketting.

Daarna met 2 hamers klinken zoals eerder uit gelegd.

Kan echt niet veel mis gaan. Tenzij je niet met een hamer overweg kunt dan heb je zo een deuk in je tank...
 
Gewoon zelf klinken.

Plaatje dr op knijpen door 2 M10/M12 moeren naast elkaar op het plaatje te leggen en met een grote tang (griptang o.i.d.) knijp je het plaatje op de ketting.

Daarna met 2 hamers klinken zoals eerder uit gelegd.

Kan echt niet veel mis gaan. Tenzij je niet met een hamer overweg kunt dan heb je zo een deuk in je tank...
ha ha,of je slaat jezelf voor je hoofd....
maar ff buiten dat klinken om,normaal monteer je een komplete set,dus ketting en tandwielen,alleen een ketting vervangen lijkt me niet echt handig,dus een nieuwe ketting op oude tanwielen,zou ik persoonlijk nooit doen,de slijtage van de oude tandwielen op de nieuwe ketting rijd niet alleen ,,onprettig,, maar is ook vaak niet bevordelijk voor de lagers ,er ontstaat toch een vorm van onbelans/trillingen etc.
 
Ik klink een ketting altijd met twee bakstenen. Het breken van de ketting doe ik met een scherpe prehistorische vuursteen. In de woonkamer aan de muur hangen zelfgemaakte afbeeldingen van mammoets.
 
Heb je een fietsketting pons? Die dingen kosten weinig tweedehands. Heb het daarmee gedaan, passend kopje erop en pletten maar. Enige wat je verder nodig hebt is een stuk metaal dat je aan de andere kant kan houden zodat je de pen plet i.p.v. er doorheen drukt.

4k kilometer later nog geen problemen, maar kan nog komen :+
 
Wel opletten...

Een DID ketting kan je niet klinken zonder goed gereedschap. De pennen van de sluit schakel hebben een ondiepe boring die door het klinkapparaat uitgetrompt wordt.
Tsubaki ketting sluit pennen worden platgedrukt
 
Terug
Bovenaan Onderaan