motor ratelt iets, word meer bij hogere toeren

Theelepel

Die hard MF'er
10 aug 2015
391
4
Zoals de titel al aangeeft, mijn motor ratelt iets, weet niet of het normaal is, rijd normaal met oordoppen en vanavond toevallig niet, en toen viel het me op. Het word harder naarmate je meer toeren maakt.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, weten jullie wat dit kan zijn? Wou ermee langs de garage maar die zijn morgen allemaal dicht en om nou nog 2 dagen naar werk ermee te rijden ( 100km p/d) weet ik ook niet.

Wat is jullie advies, hoort dit?

Er zit genoeg olie in, het geluid blijft ook bij het inknijpen van de koppeling.

Filmpje
Het betreft een Z1000 uit 2007 met 23000 op de teller, kleppen hoeven pas gesteld te worden bij 42000 volgens het WPHB
 
Laatst bewerkt:
hmm ik hoor zo op het filmpje niet echt iets schokkends.

maar controleer je uitlaatpakkingen eens (vooral de aansluitingen op de cilinderkoppen). Kan zijn dat er een pakking niet meer goed afsluit, dat klinkt vaak net als tikkende kleppen.
 
Ja dat heb ik zojuist gedaan, die zitten allemaal strak daarna heb ik het filmpje gemaakt. Dat rateltje hoor jij dus niet? Of is dat een "normale" ratel?
 
Hmm..

nouja ik hoor wel iets ratelen, maar dat klinkt mij meer als normaal mechanisch geluid uit het blok. Ik weet echter niet hoe een Z1000 hoort te klinken.

Ik zou er persoonlijk gewoon mee naar het werk gaan tot de dealer weer open is. Voor de peace of mind kun je misschien wat rustiger rijden dan normaal.
 
Een Kawa hoort toch juist rauw te lopen? Een paar jaar terug was de klacht dat ze zo glad klonken als een Yamaha. Volgens mij zou Kawa weer een minder Opel Kadett motor zou gaan bouwen. Volgens mij hoor je normale geluiden.
 
Om toch even een antwoord te vermelden voor mensen die de search gebruiken;

Gisteren langs een Kawa dealer gereden, die gaf aan dat dit een standaard ratel/schaaf geluid was bij kawa's dus ben enigszins gerustgesteld.
 
Zoals de titel al aangeeft, mijn motor ratelt iets, weet niet of het normaal is, rijd normaal met oordoppen en vanavond toevallig niet, en toen viel het me op. Het word harder naarmate je meer toeren maakt.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, weten jullie wat dit kan zijn? Wou ermee langs de garage maar die zijn morgen allemaal dicht en om nou nog 2 dagen naar werk ermee te rijden ( 100km p/d) weet ik ook niet.

Wat is jullie advies, hoort dit?

Er zit genoeg olie in, het geluid blijft ook bij het inknijpen van de koppeling.

Filmpje
Het betreft een Z1000 uit 2007 met 23000 op de teller, kleppen hoeven pas gesteld te worden bij 42000 volgens het WPHB

Lijkt mij belangrijk om te weten uit welk deel van het blok de ratel komt. Doe het handvat van een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant op verschillende plaatsen van het draaiende blok, zo hoor je duidelijk waar het vandaan komt. Je kunt hem op de bok zetten en een ander er op laten zitten die gas geeft en hem ook in de versnelling laat draaien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan