klassieke zijspanracer

Zou je Marcel Ankoné eens moeten vragen die heeft er eentje op zijn TR replica, volgens mij komt die van BDK
BDK Race Engineering - TR750's

heb ik even heerlijk mee zitten bakkeleien... nee, is een andere heeft die al een paar jaar op de plank liggen... is trouwens een mengeling van bouw jaren die hij er op heeft zitten ( gaf hij na een paar detail vragen toe O-) )
 
Nog wat verder gefreubeld met de ontsteking. Hoewel het geen probleem is dat de stroom door de bobine met een korte puls wordt onderbroken om de vonk op te wekken (ik ben er inmiddels achter dat niet alleen de Bosch ontsteking van de Guzzi V50 zo werkt, Lucas Rita doet het ook zo), baart het stroomverbruik me wel wat zorgen. Er komt geen dynamo op het blok dus alle stroom moet uit de accu komen en we willen die natuurlijk niet te groot hebben.
De Suzuki heeft 3 afzonderlijke ontstekingen, voor elke cilinder één, dus het stroomverbruik kan aardig oplopen. De ontsteking trekt nu tijdens het draaien ongeveer 3 ampère, dat maal 3 + het verbruik van de benzinepomp zorgt voor een flink verbruik. Door de contacthoek kleiner te maken verlaag je de gemiddelde stroom door de bobine. De uitdaging is om dat te bereiken op een zo simpel mogelijke manier (Ik ben een simpel mens, ik hou van simpele dingen :P )
Toen schoot me te binnen dat de ontsteking van onze BMW gebruik maakt van een speciale uitvoering Hall sensor. Normaal schakelt een Hall sensor in als er een magneet bij wordt gehouden en weer uit als de magneet wordt weggehaald. Bij de BMW wordt de uitgang van de Hall sensor ingeschakeld als er magneet met de zuidpool bij wordt gehouden en pas weer uitgeschakeld als er een magneet met de noordpool bij komt.
Om de Hall sensor van de BMW op de Velleman print aan te sluiten hoefde er niets aan de schakeling veranderd te worden, er moest alleen een extra magneet in de rotor komen. Bij het testen bleek de vonk nog even groot te zijn maar de stroom is nu nog maar ongeveer 0,9 A. *O* *O*
full

full
 
Dat is knap bedacht Leo

Ingewikkelde dingen kan iedereen bedenken
De kunst is om het simpel te houden
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit ook de maniet is om overkoken van de bobine te voorkomen. Ik lees op verschillende fora dat mensen een verhouding 45/55 graden aanhouden als dwell tijd. Als ik jouw schijfje zo bekijk heb jij nog veel minder, 70/30 schat ik.
Ik dacht overigens dat een hall sensor altijd een noord/zuid nodig had, jouw eerdere opstelling is voor mij juist een eye opener. Ik was aan het kijken voor een hall sensor met een sluisje. Dan kan je met een schijfje waar een segment uit is de boel aansturen. Nu ik er over nadenk kan daar ook maar één magneetje in zitten. Voor mij is het voordeel dat ik dan de hall sensor dan verstelbaar op de grondplaat kan komen en ik een stalen schijf op de kruktap kan zetten. lekker simpel.
 
Een stalen schijf met een hap er uit levert ook een onbalans op. Voor de definitieve rotor ga ik gebruik maken van dezelfde magneetjes die we ook voor de BMW hebben gebruikt. die zijn dacht ik 3x3 mm.
 
De BMW was weer even "thuis". Dennis, de nieuwe eigenaar, heeft een dry-sump systeem aangeschaft en wij hebben wat aanpassingen aan het frame gedaan om de tank te kunnen monteren. De leverancier van het systeem heeft op zijn eigen span de olietank achter het zijspanwiel onder het spatbord zitten en dat vonden wij ook wel een mooi plekje. Ik heb jammer genoeg geen foto gemaakt van de tank onder het spatbord, de dop komt net door de bovenkant van het spatbord heen.

Wim bezig de steunen van de tank te lassen.
full

Het resultaat.
full

full

De sump en de oliepomp. De pomp komt op de plek van de originele ontsteking.
full

Hier is mooi te zien hoe plat de sump is.(20 mm.)
full
 
Ik schat dat de ondiepste sump een centimeter of 6 is. Er zijn verschillende. Ik zal het bij gelegenheid eens opmeten.
 
weet je wie de leveancier van het systeem is, ik denk dat die oliepomp ook wel geschikt is voor mijn trike, als die niet te duur is natuurlijk *D

zitten daar maar 3 aansluitingen op ? zo ja..hoe werkt dat dan ?
 
Mooie oplossing.

In Motor had ik het interview met Bennie Streuer gelezen en zij hadden ook hun carter aangepast nav problemen.
Wat voor motor zij gebruiken weet ik niet, maar ik moest gelijk aan jullie ervaringen denken.

Nogmaals succes met het tweetakt-project!
 
Dat is een flinke tank, en een mooie plek ook voor zo'n plons olie. Koelt hij ook een beetje? Ik zie geen gaten rondom te tank. Hoeveel liter gaat er in?
 
Laatst bewerkt:
weet je wie de leveancier van het systeem is, ik denk dat die oliepomp ook wel geschikt is voor mijn trike, als die niet te duur is natuurlijk *D

zitten daar maar 3 aansluitingen op ? zo ja..hoe werkt dat dan ?
Denk dat de 2 buitenste voor de afvoer zijn naar de olietank en de middelste op de aanvoer aangesloten wordt die komt dan in het blok op de wat normaal het aanzuigkanaal vd pomp is, Wat er dan met de pomp in het blok gebeurd komt daar iets voor in de plaats ? en blijft het standaard oliefilter gemonteerd ?
 
Denk dat de 2 buitenste voor de afvoer zijn naar de olietank en de middelste op de aanvoer aangesloten wordt die komt dan in het blok op de wat normaal het aanzuigkanaal vd pomp is, Wat er dan met de pomp in het blok gebeurd komt daar iets voor in de plaats ? en blijft het standaard oliefilter gemonteerd ?
Net andersom. De twee kleinere aansluitingen op de pomp zuigen het carter leeg en de grotere is de aanvoer naar de tank, de bovenste aansluiting op de tank. De onderste op de tank gaat naar de middelste aansluiting op de sump en dat is de aanzuig van de originele BMW oliepomp. Aan het blok wordt verder niets veranderd.

@ Halflive, hoe groot de tank is weet ik niet zo precies, er staat me iets bij van 1 1/2 gallon, rond de zes liter dus. Het dry-sump systeem op zich zou al behoorlijk moeten koelen, we kunnen altijd wat luchthappers in het spatbord maken.

@ trixo, het systeem komt bij West engineering, Isle of Man vandaan.
 
Net andersom. De twee kleinere aansluitingen op de pomp zuigen het carter leeg en de grotere is de aanvoer naar de tank, de bovenste aansluiting op de tank. De onderste op de tank gaat naar de middelste aansluiting op de sump en dat is de aanzuig van de originele BMW oliepomp. Aan het blok wordt verder niets veranderd.

@ Halflive, hoe groot de tank is weet ik niet zo precies, er staat me iets bij van 1 1/2 gallon, rond de zes liter dus. Het dry-sump systeem op zich zou al behoorlijk moeten koelen, we kunnen altijd wat luchthappers in het spatbord maken.
De aanzuig kan dus nooit meer droog lopen, je hebt altijd een volle leiding en de hoogte van de tank als vulling. Wat voor pomp is het? In theorie zou je nu kunnen wet sumpen. Of zit er een klep tussen?
Ik zou in het vlakke achterkantje van het zijspan spatbord een roostertje maken. Doordat het vlak is heb je daar toch al onderdruk, dat gebruik je dan om de warmte uit de kast te zuigen.
 
Net andersom. De twee kleinere aansluitingen op de pomp zuigen het carter leeg en de grotere is de aanvoer naar de tank, de bovenste aansluiting op de tank. De onderste op de tank gaat naar de middelste aansluiting op de sump en dat is de aanzuig van de originele BMW oliepomp.
Bedoel de 3 aansluitingen op de carterpan.
Aan het blok wordt verder niets veranderd.
Wat gebeurd er met de oude oliepomp ?

@ Halflive, hoe groot de tank is weet ik niet zo precies, er staat me iets bij van 1 1/2 gallon, rond de zes liter dus. Het dry-sump systeem op zich zou al behoorlijk moeten koelen, we kunnen altijd wat luchthappers in het spatbord maken.

@ trixo, het systeem komt bij West engineering, Isle of Man vandaan.
 
Bedoel de 3 aansluitingen op de carterpan.Wat gebeurd er met de oude oliepomp ?
Via de twee buitenste aansluitingen zuigt de extra pomp die op de plaats van de ontsteking is gemonteerd(in goed nederlands de scavange pump) de olie uit het carter en perst het naar de tank.
Via de middelste aansluiting zuigt de originele pomp de olie uit de tank.
 
Laatst bewerkt:
De aanzuig kan dus nooit meer droog lopen, je hebt altijd een volle leiding en de hoogte van de tank als vulling. Wat voor pomp is het? In theorie zou je nu kunnen wet sumpen. Of zit er een klep tussen?
Dat begrijp ik even niet. (maar het is al laat)
 
Via de twee buitenste aansluitingen zuigt de extra pomp die op de plaats van de ontsteking is gemonteerd(in goed nederlands de scavange pump) de olie uit het carter en perst het naar de tank.
Via de middelste aansluiting zuigt de originele pomp de olie uit de tank.
OK duidelijk dan lijkt het me dat de olietank hoger gemonteerd moet worden dan de pomp in het blok.
 
Dat begrijp ik even niet. (maar het is al laat)
Ik heb een dry sump Engelse fiets gehad. Die had een plunjer pomp. Als je de motor nu lang genoeg stil liet staan liep langzaam de olie door de pomp het carter in. Dat wordt wet sumping genoemd. Dan krijg je de motor niet meer rond omdat de zuiger(s) niet meer naar beneden kunnen. Met name Norton en Ariel waren hier berucht om, dat kon in een weekje gebeuren. Vaak zat er in de leiding een lullig kogelklepje met een veertje zodat hij bij stilstand afsloot.
Vandaar mijn vraag, hoe oliedicht is de pomp, of zit daar een klepje tussen.
 
Dat is idd een engels dry sump probleem en je krijgt nauwelijks de krukas rond als er genoeg olie naar het carter is verhuisd. Maar een 1/4"kogelkraantje kost geen 5 euro, maar die moet je niet vergeten te openen als je gaat rijden, dus zijn er allerlei constructies bedacht met microschakelaars en schijfjes met contacten welke de ontsteking blokkeren als de kraan dicht staat.

Ik heb gekozen voor een oliedrukschakelaartje op de oliedrukzijde en een rode lamp in het gezichtsveld. Vergeet je de kraan dan is de motor nog niet meteen aan flarden, maar je ziet wel onmiddelijk dat de lamp blijft branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan