DB-Killer vraagje

battlax032

Rookie
20 jul 2010
7
0
Zuid-Holland
Ik heb eens wat dingen beter bekeken en kwam tot een voor mij onverklaarbare vraag.... Ik heb Laser Hotcam uitlaten op mijn Honda VTR 1000F Firestorm, welke speciaal voor dit model zijn. Nu lees ik zowel op het plaatje van de motor als op de papieren van de uitlaat verschillende dingen?

Op de afbeelding hieronder geldt, 90DB bij 4500 Toeren... Dit is dus origineel wat op de motor staat.


Dan de papieren van de uitlaat! Hier staat: Origineel 97DB, Sport 100DB en Street Legal 92DB???


Hoe moet ik dit nu zien? Vanuit de fabriek dus 90DB en op papier 97DB origineel? Ik heb beide DB-killers in bezit en rij momenteel met de sport rond dus 100DB althans dat wordt gezegt. Als ik de versie Street Legal er in doe zou hij 92DB moeten geven en dat is meer dan de 90DB die de fabrikant opgeeft..... Dus dan al illigaal?

Snap niet helemaal hoe ik dit moet zien? Reedt voorheen zonder killers en moet zeggen wat een heerlijk geluid, erg zwaar donker geluid en klapt als een gek als ik het gas dicht draai... Anyway wil niet al teveel gezeur met politie dus de Sport versie er in gedaan (liever niet eigenlijk 8-) ) .

Heb ook een pasje erbij waar ik aan kan tonen dat ze goedgekeurd zijn mits natuurlijk de Street legal killers er in zitten alleen zit ik dan alsnog hoger dan de fabrikant aangeeft?

Zomaar een vraag om te horen wat een ander er van denkt, denk dat ik sowieso eens op zoek moet gaan naar een motorzaak waar ze de decibellen een kunnen meten voor me.
 
Je motor heeft bij de Europese typegoedkeuring een geluidtest ondergaan. Daar kwam met originele Honda uitlaten 90DB uit, dat is ook vastgelegd (zie foto 1). Jouw Laser Hotcams hebben ook een E typegoedkeuring afgelegd (anders zouden ze niet streetlegal kunnen zijn) en dat E keurmerk geeft aan dat, met de Streetlegal DB-killer er in, de uitlaten 92 DB maken. Daarmee mag je de straat op, zonder problemen. Wat je op het circuit produceert klinkt lekker, maar niet op de openbare weg. Bij een controle door de politie moeten ze met geijkte apparatuur op een speciale voorgeschreven manier een geluidsmeting doen. Om elke twijfel uit te sluiten, wordt dan 2 DB van het meetresultaat afgetrokken en wat er dan over blijft telt als gemeten waarde. Komt dat boven de toegestane genoemde DB waardes uit, dan ben je de klos. Tot 4 DB te veel is iets van 250 euro, daarboven ben je echt aan de beurt en gaat het naar de officier van justitie met alle risico's van dien. Maar tenzij je heel erg opvalt door lawaai of opvallend rij(wan)gedrag, loopt het niet zo'n vaart. Ze hebben die meet apparatuur niet standaard even in elke politie auto liggen. Dus je moet in een speciale actiefuik lopen of schreeuwen om politieaandacht. Ik rijd zelf met Akrapovic zonder DB killer er in, maar doordat de katalysator er nog onder hangt, valt de herrie wel mee. Het is vooral deeptone en iets meer volume. Als ik er een Y-pijp onder hang ipv de katalysator, dan kan ik niet zonder DB killer over straat. En dan nog te veel DB's.
 
Laatst bewerkt:
Oke duidelijk! Maar stel ik doe de street legal 92db er onder.... legaal dus. De sport geeft 100db dus dat is 10db teveel dus een serieus probleem mocht je in een fuik rijden? Ik neem aan dat ze dan vergelijken wat er op de motor staat en niet op het papier van de uitlaat? Maar dan... op het papier staat ook origeneel 97db???? Wat is origineel dan? Zonder killers kan het niet zijn want dan blaas ik de voegen uit de schuur.
 
Laatst bewerkt:
Wat is je kenteken? Mag in PB

Als het kopje 'geluidsniveau, stationair' niet is ingevuld op je kentekenbewijs, is de limiet voor een motorfiets met een cilinderinhoud van 1000cm3 103dBA. Is er wel een waarde ingevuld dan is die waarde bindend.
 
Laatst bewerkt:
Ga dan naar rdw.nl , tik je kenteken in , ga naar het overzicht , en dan naar motor en milieu , dan naar "milieuprestaties" en daar staat zeer waarschijnlijk de waarde ingevuld achter "geluidsniveau stationair".
 
Ben je dan mooi klaar mee, een 1000cc twin die maar 90dB mag produceren
Mijn open koppeling maakt al meer herrie geluid |(
Ik hoor liever een mooie uitlaatbrom dan een ingeslagen koppelingskorf.
Op mijn voormalige Duc had ik een modificatie van Biggelaar, dan hamert hij niet meer, terwijl je bij het intrekken van de koppeling toch nog het gerinkel hoorde.
 
Ik hoor liever een mooie uitlaatbrom dan een ingeslagen koppelingskorf.
Op mijn voormalige Duc had ik een modificatie van Biggelaar, dan hamert hij niet meer, terwijl je bij het intrekken van de koppeling toch nog het gerinkel hoorde.

Is bekend O-) en reeds gemonteerd.
Ik zei toch niet wanneer m'n koppeling meer geluid maakt...
 
Liefst laat ik ze er uit maar gezien ik in de randstad woon en politie dus dagelijkse kost is wil ik geen risico. Heb geen zin in een paar honderd euro boete of gekker nog inbeslagname. Wel balen, zonder killers is het geluid echt mega laag en zwaar. Produceer als het goed is 92DB nu wat wettelijk goed zou moeten zijn. Zonder zit ik al snel richting 110DB of meer en kost me dan zeker mijn kenteken. Zonde maar helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan