Yamaha SR250 (Exciter) 1981

Gerard2969

Die hard MF'er
7 dec 2012
532
216
HOORN
Hallo allemaal,

ik heb gisteren een Yamaha SR250 (Exciter) gekocht voor erbij.
Ik kwam hem tegen op Speurders en ik vond het wel een grappig model met die spaakwielen :)
Als het uitkomt haal ik hem van de week op en dan wil ik hem een beetje gaan opknappen.

In tegenstelling tot vele anderen wil ik deze graag origineel houden en aangezien dit type motor nog weleens verbouwd wordt tot caferacer was ik benieuwd of er misschien nog mensen zijn die een gave buddyseat hebben liggen. Ik heb de motor nog niet voor de deur staan maar volgens mij bestaat de buddy uit twee delen, het voorste gedeelte zit geplakt met ducttape die zou ik graag willen vervangen.
full
 
Die trommel lijkt identiek aan de XT500, 160mm? Yam had meer modellen met die trommel uitgerust.
 
Ik vind hem op zich wel lief. Maar dat enorme zadel zou ik juist niet origineel laten. Is laten beklen door HawkGT een optie?
 
Ik vind hem op zich wel lief. Maar dat enorme zadel zou ik juist niet origineel laten. Is laten beklen door HawkGT een optie?

Ja, ik viel ook voor dit modelletje, is een grappig motortje voor erbij.
Ik zal eens kijken wat ik met dat zadel doe, aan de ene kant wil ik hem zoveel mogelijk origineel laten maar misschien dat ik toch wat (kleine) aanpassingen ga doen.

Ik heb in ieder geval olie, filters, bougie, kettingset en een achterband besteld.
Deze past gelukkig in onze schuur en kan ik winterdag in de schorsingperiode lekker klussen :)
 
Misschien heb ik nog wel een voor je, haal mn sr250brik donderdag op. Ik heb niet gelet op de staat van het zadel, dit aangezien het een scrambler wordt en ik dat zadel niiet nodig heb. Maar als ie goed is mag je hem overnemen.
 
Misschien heb ik nog wel een voor je, haal mn sr250brik donderdag op. Ik heb niet gelet op de staat van het zadel, dit aangezien het een scrambler wordt en ik dat zadel niiet nodig heb. Maar als ie goed is mag je hem overnemen.

Hallo Eelke,

Ik hoor het wel van je.
Dan heb ik tevens nog een brandende vraag waar jij dan ook misschien het antwoord op weet.
Ik heb nu enkel een mijlenteller, de Europese versie heeft en een kilometerteller en een toerenteller. Weet jij dan misschien waar die toerentellerkabel wordt aangesloten? Ik kan het op internet niet vinden. Ik zit er nl. over te denken om de enkele mijlenteller te verruilen voor een Europese cockpit.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heeft de SR een beurtje gehad, het luchtfilter was compleet verpulverd dus dat was geen overbodige luxe. Voor de rest verse olie, filter en bougie vernieuwd.

Het achterwiel eruit gehaald en de kettingset vervangen, tevens een nieuwe achterband erom laten zetten.
full
 
Uiteraard ook meteen de remmen nagekeken, de voering is nog ruim voldoende.
Nu staat ie er zo bij, in afwachting van de bestelde voorband.
full
 
Zaterdag haal ik een opnieuw beklede buddyseat op en ik ben inmiddels aan het onderhandelen met een Belg die een nieuwe originele uitlaat heeft liggen. Daarna kijken voor de schokbrekers.
Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Van wanneer is je SR250? Bij mij was de originele buddy ook stuk maar die zag er volgens mij anders uit.
 
Ze hebben volgens mij wat verschillende voorwielen gehad, 18 en 19 inch en dan heb je nog de XT250. Bij mij waren remschoentjes en spaken een probleem, ging allebei niet in 1 keer goed met bestellen. Dus bij dit soort dingen even opletten dat je de juiste hebt.
 
Was wel ff wennen de eerste keer met remmen, ik was de remmen van mijn Fazer gewend dus dat was wel ff zweten in het begin :-)


Zo te zien inderdaad hetzelfde als van een XT500.

Aangezien ik die heb, kan ik je vertellen dat dit trommeltje verassend goed remt, net geen stoppie (of net wel) is niet overdreven.
Prima rem :)
 
Er zijn inderdaad 2 verschillende soorten buddy's, de buddy die er nu op zit bestaat uit twee delen, je kon destijds als optie een cargobox bestellen die je op de plaats kon zetten van het achterste gedeelte van de buddy.
De buddy die ik ophaal is gewoon een buddy uit een stuk, het enige wat ik dan weer mis (en naar op zoek ga) is een andere beugel voor de achterpassagier omdat de huidige niet meer gaat passen.
Mijn SR is van 1981.

Van wanneer is je SR250? Bij mij was de originele buddy ook stuk maar die zag er volgens mij anders uit.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, en bedankt voor de tip vwb het bestellen van onderdelen. Ik had bijna de verkeerde voorband besteld, ik zag op internet bij specificaties dat er 19 inch stond, voor de zekerheid nog even nagekeken bij mij en ik heb dus 18 inch.


Ze hebben volgens mij wat verschillende voorwielen gehad, 18 en 19 inch en dan heb je nog de XT250. Bij mij waren remschoentjes en spaken een probleem, ging allebei niet in 1 keer goed met bestellen. Dus bij dit soort dingen even opletten dat je de juiste hebt.
 
Klopt, en bedankt voor de tip vwb het bestellen van onderdelen. Ik had bijna de verkeerde voorband besteld, ik zag op internet bij specificaties dat er 19 inch stond, voor de zekerheid nog even nagekeken bij mij en ik heb dus 18 inch.

Voor het blok past er weer veel van de XT250. Een hele pakkingset voor een paar tientjes, daarvan hou je dan de pakking voor de kickstarter over maar de rest kun je gebruiken. Is al snel voordeliger dan ee paar losse pakkingen.

het wordt tijd dat die van mij ook eens de weg op komt. Zal wel voorjaar worden.
 
Dank voor de info, een pakkingset heb ik vooralsnog nog niet nodig wel zou ik tzt de kleppen willen stellen maar als beginnend sleutelaar wil ik me eerst goed gaan inlezen want ik heb nog geen flauw idee hoe dit moet.

Ben je zelf in het bezit van een XT of ook een SR?

Voor het blok past er weer veel van de XT250. Een hele pakkingset voor een paar tientjes, daarvan hou je dan de pakking voor de kickstarter over maar de rest kun je gebruiken. Is al snel voordeliger dan ee paar losse pakkingen.

het wordt tijd dat die van mij ook eens de weg op komt. Zal wel voorjaar worden.
 
Ik heb een SR en heb ook niet zoveel sleutelervaring hoor. Wel meekijken en samen sleutelen. Een SR is wel een basic motor met stelboutjes. Zelfs mijn GS500 wat ook niet zo een high toch ding is had al vulplaatjes. Het is altijd even gevoelskwestie, hoe leg je dat uit met tekst :) is er niet iemand in je omgeving die wil meekijken? Bij twijfel zou ik zeggen, te ruime kleppen hoor je wel tikken, te krap kan eerder schade opleveren. De ervaren sleutelaars zullen je vast meer kunnen vertellen. Ik zou in ieder geval een werkplaatshandboek zoeken, ik weet niet meer waar ik die van mij vandaan had.
 
Ik zal op een later moment eens kijken naar de kleppen. Ik ben al in het bezit van een Duitstalig werkplaatshandboek die ik bij de motor heb gekregen en ik heb eventueel nog een goede link voor je met veel documenten van de SR250 (handleidingen/parts catalogue / wph).
Als je mij een pb stuurt dan mail ik de link naar je door.




Ik heb een SR en heb ook niet zoveel sleutelervaring hoor. Wel meekijken en samen sleutelen. Een SR is wel een basic motor met stelboutjes. Zelfs mijn GS500 wat ook niet zo een high toch ding is had al vulplaatjes. Het is altijd even gevoelskwestie, hoe leg je dat uit met tekst :) is er niet iemand in je omgeving die wil meekijken? Bij twijfel zou ik zeggen, te ruime kleppen hoor je wel tikken, te krap kan eerder schade opleveren. De ervaren sleutelaars zullen je vast meer kunnen vertellen. Ik zou in ieder geval een werkplaatshandboek zoeken, ik weet niet meer waar ik die van mij vandaan had.
 
Ik heb wel ergens een Engelstalig wphb. Maar ik hou het in gedachten.

Bij Roukema kon ik de vervangingsdelen vinden voor schappelijke prijzen. En die grote aftapdop voor de olie was door vorige eigenaren stukgedraaid. Bij de dealer ging de man van het magazijn even zoeken en die vond er nog eentje. Dat had ik niet verwacht bij een grote motorzaak. Die man zei dat hij nooit iets weg gooit. Volgens mij stond die al in de zaak toen deze dingen nieuw werden verkocht begin jaren tachtig :) dat Ijn voor mij ook een beetje de charme van dit oudere spul :)
 
Da's toevallig, mijn oliedop was ook stukgedraaid door de vorige eigenaar, met moeite losgekregen maar die was gelukkig gewoon nieuw te bestellen voor 18,60 Euro.

Ik heb wel ergens een Engelstalig wphb. Maar ik hou het in gedachten.

Bij Roukema kon ik de vervangingsdelen vinden voor schappelijke prijzen. En die grote aftapdop voor de olie was door vorige eigenaren stukgedraaid. Bij de dealer ging de man van het magazijn even zoeken en die vond er nog eentje. Dat had ik niet verwacht bij een grote motorzaak. Die man zei dat hij nooit iets weg gooit. Volgens mij stond die al in de zaak toen deze dingen nieuw werden verkocht begin jaren tachtig :) dat Ijn voor mij ook een beetje de charme van dit oudere spul :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan